فتاویفقه

حکم ‌شرعی بیرون آوردن رحم یا لوله بستن دائمی زنان

حکم ‌شرعی بیرون آوردن رحم یا لوله بستن دائمی زنان

عبدالواحد رحمت الله – مهاباد

می خواهم بدانم حکم ‌شرعی بیرون آوردن رحم یا لوله بستن دائمی زنان به قصد پیشگیری از بچه دار شدن چیست؟

جواب:
بصورت کلی بر هر مسلمانی واجب است به اندازه ی وسع خود احکام دینی , حلال و حرام و اوامر و نواهی شریعت خداوند بخصوص مسائل مربوط به آداب زندگی مشترک را یاد بگیرد تا نا آگاهانه با موضوعات و قضایا برخورد نکند..

در رابطه با موضوع حساس زاد و ولد باید متوجه این اصل باشیم که مصرف هر دارویی و هر نوع تزريق و عمليات جراحی( در آوردن رحم ) كه برای هميشه سبب قطع نسل شود و بر اثر آن زن برای همیشه از حامله شدن محروم گردد حرام است و شرعاً جائز نمی باشد.

اما اگر رحم به بیماری خطرناکی همچون سرطان و .. مبتلا شده باشد و پزشکان متعهد, ماهر و دلسوز تنها راه چاره را در بیرون آوردن رحم ببینند آن گاه اشکالی ندارد و بلا مانع است.

و یکی دیگر از روش های حرام ، وازکتومی است که نوعی عمل جراحی سرپائی در مردان که طی آن لوله‌های اسپرم مرد را مسدود کرده و احتمال قریب به صد در صد از حاملگی و بقای نسل جلوگیری می‌کند و امیدی برای بچه دار شدن باقی نمی ماند.

نوعی جراحی دیگر در زنان بستن لوله‌های رحمی يا (هیسترکتومی)، که طی آن رحم حفظ می‌شود اما به علت مسدود کردن لوله‌ها احتمال قطع نسل ( بچە دار شدن )برای همیشه خواهد بود.

لازم بذکر است چون حوادث روزگار از قبیل تصادفات، وفات بچه، جدایی زن و مرد و … قابل پیش بینی نیستند نباید به بصورت دائمی مانع بچه دار شدن شد چون این امر مخالف اصول و مبانی مربوطه ی شرعی بوده وبالاتفاق حرام است..
اما اگر از طریق استفاده از دارو , عزل و یا لوله بست بصورت موقت مانع بچه دار شدن شد ان شاالله بلا اشکال خواهد بود.

عبدالواحد رحمت الله

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا