گفتگو

درباره ی مسلمانان آمریکا!

مسلمانان در آمریکا!!(جمعیت و تشکل های اسلامی در این کشور)

 یک پایگاه خبری آمریکایی نزدیک به وزارت خارجه در گزارشی به تشریح آماری نحوه زندگی مسلمانان در آمریکا پرداخته است.

مسلمانان در آمریکا چگونه زندگی می‌کنند

 به گزارش فارس، پایگاه خبری “تقریر واشنطن” در گزارشی درباره نحوه زندگی مسلمانان در آمریکا می‌نویسد: جامعه آمریکا به تنوع فرهنگ، نژاد، مذهب و نیز موفقیتش در ادغام و کنار هم چیدن تابعیت‌های مختلف و نژادها و دین های مختلف، آن هم در قالب یک جامعه واحد مشهور شده است ؛  جامعه‌ای که بر اساس ارزش هایی همچون، آزادی، مساوات و فرصت های برابر برای همه پایه ریزی شده است ؛ درست برخلاف جوامع اروپایی که در ادغام و چینش اقلیت هایی که در آن زندگی می‌کنند، با شکست مواجه شده‌اند و به همین جهت حوادث خشونت‌آمیز و ظالمانه علیه اقلیت ها در این جوامع مدام در حال افزایش است.

عمرو عبد العاطی نویسنده این مقاله می‌افزاید: همین تنوع در آمریکاست که این کشور را به مقصدی برای مهاجرت مسلمانان از کشورهایشان بدل کرده است، چه با هدف رهایی از اشکال مختلف ظلم دینی و سیاسی در جامعه شان و یا شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی موجود در آن کشورها.

 تحقیقات نشان می‌دهد که مسلمانان برای رسیدن به وضعیت معیشتی و اجتماعی مناسبی و یا برای تحصیل و دریافت مدارک تحصیلی بالاتر به این کشورها مهاجرت می‌کنند ؛ بنابراین گزارش این دلایل و دلایل دیگر، علت مهاجرت مسلمانان بعنوان پناهنده به آمریکا قلمداد می‌شود.

 اگر چه پاره‌ای از اوقات این مهاجران، هدف خشونت و ظلم قرار می‌گیرند، ولی میزان خشونت ها نسبت به اقلیت‌های دینی در آمریکا به مراتب کمتر از کشورهای بزرگ اروپائی است.

آمار دقیقی از شمار مسلمانان آمریکایی در دست نیست، چرا که دولت آمریکا ساکنان خود را براساس گرایش های دینی اشان طبقه بندی نمی‌کند؛ اما تخمین ها نشان می‌دهد این میزان بین حداقل ۲ میلیون تا ۷ میلیون در خوشبینانه‌ترین حالت در نوسان است. عبدالعاطی می‌افزاید: این ارقام برحسب تحقیقات مختلف و نظرسنجی‌های آمریکایی، نشان دهنده رشد بالای آمار مهاجرت مسلمانان و میانگین بالای زاد و ولد آنان و نیز میزان پذیرش اسلام در آمریکاست.

 مسلمانان آمریکا ترکیبی از زبان ها، ایدئولوژی ها و شرایط اجتماعی مختلف هستند، برخی از آنان با شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زندگی در آمریکا آمیخته شده‌اند، درست مانند پیروان سایر ادیان از مسیحی و یهودی و هندی و دیگر اقلیت های دینی، در حالی که سایر مسلمانان ترجیح می‌دهند به شیوه خود زندگی کرده و فرهنگ خاص خودشان را دنبال کنند.

* تحقیقات این ماه موسسه گالوپ نشان داد که شاخصه جامعه مسلمانان آمریکا، تنوع نژادی آنان است ؛ به گونه‌ای که طبق بررسی گالوب ۳۵ درصد مسلمانان آمریکا را آفریقائیان تشکیل می‌دهند؛ یک چهارم مسلمانان آمریکا خود را از طبقه سفید پوستان و یک پنجم آنان خود را آسیایی معرفی می‌کنند، در همین حال ۱۸درصد دیگر نیز خود را زیر مجموعه “سایرین” قرار می‌دهند؛ یک درصد از مسلمانان آمریکایی هم خود را از نژاد اسپانیایی معرفی می‌کنند.

بنابراین گزارش نتایج بررسی‌های موسسه تحقیقاتی ” پی یو” در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که ۶۵ درصد مسلمانان مهاجر متعلق به نسل اولند و ۶۱ درصد آنان خارج از سرزمین آمریکا متولد شده‌اند که در دهه ۹۰ و دهه کنونی به این کشور سفر کرده‌اند.

این بررسی‌ها همچنین نشان داد که ۷۷درصد مسلمانانی که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کنند شهروندان آمریکایی هستند که ۶۵ درصد آنان اکنون تبعه آمریکا شده‌اند. همچنین ۵۸ درصد افراد دورگه آمریکایی- چینی که در خارج از آمریکا متولد شده‌اند، هم‌اکنون تابعیت آمریکایی را پذیرفته‌اند.

این تحقیقات همچنین اشاره دارد به اینکه یک پنجم تا سه پنجم کل مسلمانان آمریکایی را، آفریقایی‌ها تشکیل می‌دهند. اما از دیگر گروههای مسلمان در آمریکا، می‌توان به اعراب، شهروندان جنوب آسیا، هند، پاکستان، بنگلادش و افغان اشاره کرد.

۱۰ ایالت آمریکا که اکثریت مسلمانان آمریکایی را در خود جای داده است، عبارتست از : نیویورک، الینوی، نیوجرسی، ایندیانا، میشیگان، ویرجینیا، تگزاس، اوهایو و مرینلند. بررسی‌های موسسه گالوپ نشان می‌دهد که اسلام نقش حیاتی در زندگی ۸۰ درصد از مسلمانان آمریکا دارد و این به نوبه خود آمار بالائیست.

در حالی که تنها ۶۵ درصد آمریکائی ها و ۳۹ درصد یهودیان معتقدند که دین نقش حیاتی در زندگیشان دارد. ۴۱ درصد مسلمانان آمریکا حداقل هفته‌ای یک بار به مسجد می‌روند و این بالاتر از آمار ۳۷ درصدی کاتولیک‌های آمریکایی است.

طبق این نظر سنجی، ۴۱ درصد مسلمانان آمریکا زندگی مرفهی دارند و این میزان کمی پایین‌تر از آمار ۵۶ درصدی یهودیان است.

 ۵۶ درصد مسلمانان نیز معتقدند سطح زندگیشان متوسط و ۳ درصد هم در سختی به سر می‌برند. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد مسلمانان آمریکا به کار در مشاغل روزمزد یا بدون مزد مشغولند، که این آمار به آمار ۶۴ درصدی عموم آمریکاییان در این مشاغل نزیک است.

اما در میان کارمندان نیز، حدود ۳۰ درصد مسلمانان در مشاغل (دکتری، مهندسی و وکالت)مشغول به کار هستند، این در حالیست که آمار خود آمریکائی ها در این زمینه ۲۶ درصد است.

نظرسنجی‌ها نشان داده که مسلمانان آمریکا در کل از سطح معیشتی خود راضی هستند و به نسبت گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک، ۳۸ درصد میانه‌رو، ۲۹درصد لیبرال و ۲۵درصد محافظه کار و یا نومحافظه کارند.

طبق همین بررسی‌ها، زنان مسلمان نسبت به سایر گروه ها در ایالات متحده، البته بعد از یهودیان، از سطح علمی بالایی برخوردارند. زن مسلمان مانند یک مرد مسلمان حداقل هفته‌ای یکبار به مسجد می‌رود و این نسبت در کشورهای مختلف اسلامی که مردان بیشتر از زنان به مسجد می‌روند، متفاوت است.

بنابراین گزارش بررسی مرکز آمار پی‌یو در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که مسلمانان آمریکا از لحاظ سطح علمی و درآمد، عکس آمریکایی ها هستند و بین خود مسلمانان، مهاجران از لحاظ علمی بهتر از متولدین در ایالات متحده‌اند. ۲۴ درصد از کل مسلمانان و ۲۹ درصد از مسلمانان مهاجر دارای درجات علمی می‌باشند و این میزان در بین آمریکایی ها حدود ۲۵ درصد است. براساس این گزارش آسیائی ها و سفیدپوستان در داخل جامعه آمریکایی از سطح بالای علمی برخوردارند مسلمانان آمریکایی آفریقایی کمترین میل و رغبت را به علم از خود نشان داده‌اند؛ مسلمانان آمریکایی سفید پوست نیز بیشترین تمایل را به تحصیلات دانشگاهی دارند؛ قابل ذکر است که نسبت اقبال مسلمانان آمریکا به تحصیل براساس گرایشهای نژادی، با رویکرد آمریکایی رایج در آن گروه های نژادی در زمینه تحصیل مطابقت دارد.

همچنین بررسی های پی یو نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از آمریکایی های مسلمان مهاجرند، و ۴۵درصد مهاجران مسلمان در آمد سالیانه‌ای معادل ۵۰ هزار دلار به بالا دارند. این تقریبا با میانگین ۴۴ درصدی در آمد آمریکایی ها برابری می‌کند و نشان دهنده آن است که مهاجران از جمله گروه های با درآمد عالی هستند، طوریکه ۱۹ درصد آنان درآمد سالیانه ۱۰۰هزار دلار دارند که آمار آمریکاییهای مسلمان در این زمینه ۱۶ درصد و آمار خود آمریکایی ها ۱۷ درصد است.

 بسیاری از تحلیل‌ها علت این امر را، تمرکز مسلمانان در زمینه‌های مرتبط با شغلهای آزاد، اداری، تکنولوزی بویژه در زمینه فن‌آوری اطلاعات، آموزش، بهداشت، قانون و تجارت می‌دانند و نشان دهنده آنست که مسلمانان آمریکایی از نژاد آسیایی بالاترین سطح درآمد و مسلمانان آمریکایی از نژاد آفریقایی پایین‌ترین سطح درآمد را دارند.

این نظرسنجی همچنین توضیح می‌دهد که مسلمانان آمریکا هم به مانند سایر گروههای دینی در انتخابات شرکت می‌کنند. با دقت در آمار نژادی مسلمانان آمریکایی حاضر در انتخابات می‌بینیم که اختلاف واضحی میان نسبت اینها در جامعه مسلمانان آمریکا با خود جامعه آمریکایی وجود دارد به این ترتیب که :

 ۶۶ درصد مسلمانان آمریکایی سفید پوست و ۸۴ درصد آمریکایی های سفید پوست در انتخابات شرکت می‌کنند و نیز ۶۹ درصد آمریکاییان مسلمان از نژاد آفریقایی و ۸۴ درصد آمریکاییها از نژاد آفریقایی در انتخابات حاضر می‌شوند.

* سازمانهای اسلامی آمریکایی در زمینه حقوقی و سیاسی

 به نوشته این پایگاه خبری آمریکایی از آنجا که در آمریکا سازمان های بسیاری هستند که از حقوق اقلیت ها دفاع می‌کنند، برای مسلمانان آمریکایی نیز چنین موسساتی در نظر گرفته شده که نقش مهمی در جامعه درونی آمریکا دارند ؛ این موسسات شامل موسسات حقوقی، سیاسی و خیریه می‌باشند؛ یکی از این قبیل موسسات “انجمن اسلامی مسلماناناست که از بزرگ ترین و موفق‌ترین موسسات اسلامی در آمریکا به شمار می‌رود.

هدف این سازمان معرفی اسلام به غیر مسلمانان و از بین بردن نگاه منفی آنان نسبت به اسلام است و نیز تلاش دارد تا مسلمانان را تشویق به ریشه دواندن در جامعه آمریکا نماید. سازمان دیگری که از بزرگ ترین سازمان های اسلامی است “انجمن اسلامی آمریکای شمالی” نام دارد که بیشتر اعضای آن را مسلمانان مهاجر تشکیل می‌دهند و کنفرانس های سالیانه این سازمان بزرگ ترین اجتماع مسلمانان آمریکا بشمار می‌رود؛ “مرکز اسلامی آمریکای شمالی” خود را موسسه‌ای غیرنژادی معرفی می‌کند که عضویت در آن مختص به نژاد خاصی نبوده بلکه به روی همگان باز است و در عین استقلال با سایر سازمان های ملی هم در تماس است ؛ بیشتر اعضای این مرکز مهاجرین مسلمان و فرزندان مهاجران هستند. این مرکز با استناد به رای یک هیات مشاور مشتمل بر متخصصان اسلامی از تمامی نقاط جهان اسلام پاسخ گوی مسائلی است که مسلمانان با آن مواجه هستند. هدف مجمع اسلامی آمریکای شمالی یکپارچگی و هماهنگ ساختن تلاش سازمانهای حقوقی اسلامی و هدایت مسلمانان امریکا به شناخت دین اسلام می‌باشد.

برخی موسسات خیریه و حقوقی نیز در داخل دانشگاه های آمریکایی وجود دارند از جمله : “انجمن دانشجویان مسلمان” که یکی از مهم ترین موسسات اسلامی امریکا در ساختار دانشگاهی این کشور به شمار می رود و نقش آن شامل هدایت به اسلام، جهت دادن به فعالیت های اجتماعی دانشجویان مسلمان بویژه در مناسبت های دینی مانند ماه مبارک رمضان و آگاه ساختن دانشجویان دانشگاه های آمریکا به حقیقت اسلام، متفاوت با سایر سازمان های اسلامی نیست.

مرکز اطلاعات اسلامی” نیز که از طریق رسانه‌ها و ارائه تصویر حقیقی از اسلام و مسلمین می کوشد به افکار عمومی آمریکا شکل دهد. همچنین یک سری موسسات سیاسی مانند “شورای روابط آمریکایی- اسلامی” نیز وجود دارد که از حقوق مسلمانان آمریکا دفاع می‌کند. این شورا نقش مهمی در رساندن نگاه میانه روی اسلام به سطوح اجرایی بالای آمریکا بویژه اعضای کنگره، وزارت خارجه، وزارت دفاع و کاخ سفید دارد.

به نوشته “تقریر واشنطن” بسیار رخ داده که کتاب های آمریکایی و برخی اظهارات بویژه از جانب محافظه کاران سعی کرده‌اند رابطه ای میان این موسسه و بسیاری از سازمان های تروریستی قرار دهند، ولی این موسسه خود را ازاین گونه روابط مبرا اعلام نموده است. هر حادثه ای که اوضاع مسلمانان آمریکا را دراین کشور تهدید می کند، این شورا با این بیان که این مسئله خارج از تعالیم اسلام میانه رو است، اقدام به محکوم کردن ان حادثه می‌نماید.

عمرو عبد العاطی تاکید می‌کند که هدف “شورای عمومی آمریکا مشابه هدف شورای روابط آمریکایی اسلامی، گسترش هویت اسلامی- امریکایی و آموزش رهبران جهت پرداختن به این امور است. علاوه بر آن تلاش در جهت ارئه تصویری دقیق از اسلام و مسلمانان در رسانه‌های این کشور و بهره مندی همه امریکایی ها ( مسلمان و غیر مسلمان ) از اسلام و تقویت روابط با افکار عمومی و قانون گذار امریکا از دیگر وظایف این موسسه است. صرف نظر از سازمان ها‌ی خیریه‌ای که کارهای خود را در داخل آمریکا آغاز کرده اند، “کنگره اسلامی آمریکا” و “پیمان مسلمانان آزاد” نیز در تلاش برای اجرایی کردن این قبیل اهداف هستند.

این مقاله در پایان تاکید دارد که فعالیت این سازمان خیریه اسلامی بعد از متهم شدن به سرمایه گذاری در سازمان های تروریستی، با سختی های فراوانی در آمریکا مواجه شده است. در کنار همه این ها، بسیاری از سازمان های کاری، فرهنگی و اجتماعی هم وجود دارند که مسلمانان امریکا را به دور هم جمع می‌کند.

خبر گزاری فارس

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا