اصول

آموزش عقاید اسلامی / ایمان به خدا

فصل اول: ايمان به خداوند

 انسان مسلمان به خداوند ايمان دارد ؛ بدين معني كه به وجود او به عنوان پديدآورنده آسمانها و زمين و جهان آشكار و پنهان و آفريدگار و مالك همه چيز باور دارد . خداوندي كه هيچ فرمانروا و فريادرسي بجز او مشروعيت ندارد ،و آفريننده اي به غير از او نيست  و همه صفات كمال و جمال را داراست ، و از هر گونه كمبود و نقصاني بري مي باشد ، و اين باور پيش از هر چيز مديو ن هدايت خداوند است ؛ البته دلايل نقلي و عقلي هم در این رابطه وجود دارد.
دلايل نقلي بر وجود خدا

1-در قرآن خداوند متعال در ارتباط با وجود و آفريدگار آفريدها و اسماء و صفات خود مي فرمايد: الأعراف:54) “پرودگار شما خداوندي است كه آسمانها و زمين را در شش دوره آفريد ، سپس به اداره جهان هستي پرداخت با(پرده تاريك) شب ، روز را مي پوشاند و شب شتابان به دنبال روز روان است ، خورشيد و ماه و ستارگان را آفريده است ، و جملگي مسخر فرمان او هستند ، آگاه باشيد كه تنها او مي آفريند و تنها او فرمان مي دهد . بزرگوار و جاويدان و داراي خيرات فراوان خداوندي است كه پروردگار جهانيان است”.

-همچنين مي فرمايد : الحشر :22-24 ) ” خداوند كسي است كه بجز او پروردگار و معبودي نيست به جهانيان نهان و آشكار آگاه است او (در اين جهان در حق همگان ) داراي رحمت فرا گير، و(در جهان ديگر در حق مؤمنان ) داراي رحمت خاص است . خداوند كسي است  كه جز او پروردگار و معبودي نيست ، او فرمانروا ، منزه و بي عيب و نقص ،امان دهنده ، و امنيت بخشنده، مراقب و نگاهدارنده و قدرتمند و چيره ، بزرگوار وشكوهمند ، والامقام و فرازمند است و او فراتر و والاتر از آن چيزهايي است كه شريك او مي نمايند او خداوندي است كه طراح هستي و آفريدگار آن از نيستي ، و صورتگر جهان است ،داراي نامهاي نيك و زيباست ،همه آن  چيزهايي كه در آسمانها و زمنين هستند او را تقديس و تسبيح مي گو يند، و او چيره و كارهايش بجا و به موقع است”.
 -در آيه ديگر از قرآن مي فرمايد:-(الأنبياء:22) “اگر در آسمانها و زمين غير از الله ، معبودها و خدايان ديگري وجود مي داشتند و (امور جهان را اداره مي كردند) قطعاً آسمانها و زمين تباه مي گرديد (و نظم نظام هستي به هم مي خورد ) لذا خداوند صاحب سلطه بر جهان بسي برتر ازآن چيزهايي است كه آنها به او نسبت مي دهند وبر زبان مي رانند”.

2- پيام رسالت حدود يكصد و بيست و چهارهزار پيامبر متضمن وجود آفريدگاري خداوند براي همه موجودات جهان ، و تصرف در آنها ، و اسماء آن پيامبران و فرستادگان بطور مستقيم يا به وسيله فرستاده اي و يا به صورت الهام قلبي سخن گفته است، سخني كه آنها كمترين ترديدي در مورد تعلق آن به خداوند و وحي بودنش نداشتند.

 عقل بشري تكذيب پيام و رسالت اين تعداد بسيار از برگزيدهاي بشريت و عصاره انسانيت را محال مي داند ، واتفاق واجماع آنها را بر پيامي نادرست و چيزي كه به آن آگاهي نيافته و برايشان محقق نشده و به صورت يقين وقاطع درستي آن را در نيافته باشند محال وغير ممكن مي شمارد ؛ زيرا آنان به نسبت ديگر انسانها از بي آلايشي شخصيتي وانديشه برتر وراستگويي بيشتري برخوردار بودند.

3- ايمان واعتقاد ميلياردها انسان به وجود آفريدگار واداي عبادت و فرمانبرداري از او گواه گرانقدر ديگري بر وجود خداوند است، زيرا معمولاً وعادتاً مردم خبر و سخن يك و دو نفر را تصديق مي كنند ، تا چه برسد به خبر وايماني كه جماعت وامت وتعداد غير قابل شماري از مردم آن را خبر دهند وبه آن ايمان داشته باشند، ودر كنار آن شهادت وگواهي عقل وفطرت را براي اين ايمان وعمل خود نيز داشته باشند.

4- ايمان ميليون ها عالم ودانشمند درمورد و وجود خداوند واسماء و صفات و آفريدگاري وتسلط او بر تمامي آفريده ها وبه همين خاطر عبادت و فرمانبرداري آنها از خداوند و دوستي ودشمنيشان در راستاي رضايت او، گواه ديگري بر وجود خداوند است.
دلايل عقلي:

1- وجود اين همه سياره ها وستارگان وكهكشان ها و پديده هاي مختلف به وجود خداوند قاطعانه شهادت مي دهند. و از طرف هيچ كس نمي تواند مدعي شود واثبات نمايدكه كسي به جز خداوند اين جهان و پديده ها را آفريده است؛ زيرا عقل وانديشه بشري به وجود آمدن چيزي را بدون نيازبه وجود آورنده محال مي شمارد. حتي ساده ترين اشياء را بدون پديد آوردنده غير ممكن مي داند، و هيچ عقل سالمي نمي پذيرد كه بدون احتياج به آشپز و وسايل آشپزي هيچ غذايي طبخ مي گردد يا فرشي بدون نياز به كسي ونيرويي خود به خود گسترده مي شود. در عين حال اين همه پديده هاي گوناگون كه در گستره جهان پهناور وجود دارند، همچون ستارگان وسياره ها و ماه وخورشيد باحجمهاواندازه ها ومسير ومدار حركت مختلف وزمين باهمه آفريده ها ازجمله انسان و پديده هاي پنهان و حيوانات با گونه ها و شكلهاورنگهاي مختلف وداراي ادراك وشناخت هاي متفاوت و ويژگيها ونشانه هاي گوناگون، ومعادن مختلف كه هر يك منافع خاصي را تامين مي نمايند، وجريان جويبارها رودها ودرياها و درختان وگياهان گوناگون با گونه ها وطعم ها و بوها و ويژگيها و فوائد مختلفي كه دارند، همه گويا و معترف به وجودخداوند آفريدگار جهان شهادت مي دهند. 

2- وجود قرآني كه آن را مطالعه نموده و در مورد آياتش مي انديشيم ومعاني آن را در مي يابيم، خود دليل ديگري بر وجود خداوند است، زيرا كلام بدون گوينده و سخن بدون سخنگومحال است ، كلام خداوند شاهدي است بر وجود او ؛ به ويژه که كلام او حاوي استوار ترين قوانيني است كه تاريخ بشريت به خودديده است، وقوي ترين راهكاري است كه خيرات و منافع فراواني را براي انسان به ارمغان مي آورد وبسياري از صحيح ترين تئوري هاي علمي، وامور غيبي، وحوادث تاريخي را بر اساس واقعيت و حقيقت بيان مي نمايد. وعلي رغم تفاوت زمان ومكان هيچ يك از احكام شريعت او از ايجاد فوائد و منافع باز نمانده است، وهيچ يك از تئوري هاي علمي آن مخدوش نگرديده، وهمه امور غيبي كه قرآن آنها را بيان نموده بر خلاف واقع نبوده اند.

همچنين هيچ تاريخ نگار و تاريخ شناسي اين جرات را به خود نداده كه يكي از ده ها قصه وداستاني را كه قرآن بيان مي نمايد، يا يكي از حوادثي را كه بصورت مختصر يا مفصل راجع به آنها سخن گفته تكذيب نمايد.

 نسبت دادن اينگونه كلام حكيمانه و صادقانه به انسان براي عقل وانديشه بشري قابل قبول نيست ؛ زيرا با ميزان توانايي وحدود دانش بشري سازگار نمي باشد ؛ در نتيجه وقتي كه قرآن كلام وسخن انسان نيست، معلوم مي شود كه، كلام آفريدگار انسان ونشانه وجود ودانش وقدرت وحكمت اوست. 

3- وجوداين نظم و ساختار دقيق كه در قوانين آفرينش و آفريدن و دگرگون شدن موجودات زنده وجود دارد، دليلي بسيار گويا بر وجود خداونداست ؛ همه آن موجودات مشمول اين قوانين وسنت ها مي باشند ونمي توانند از چهارچوب آنها پارا فراتر بگذارند، براي مثال انسان به صورت نطفه در رحم جاي مي گيرد  ومراحلي بر او مي گذردكه بجزخداوند متعال كسي در آن نقشي ندارد  و سپس به صورت انساني آراسته در مي آيد

و اين به آفرينش او ارتباط دارد و در مورد رشد و تحولات جسمي و روحي او از كودكي و نوجواني و جواني و ميانسالي و پيري حال و وضع به همين صورت است .

 اين قوانين عام و فراگير بر انسان و حيوان ودرختان و گياهان ، همچنين بر سياره ها و كهكشان ها حاكم است و همه آنها با آن قوانين ارتباطي ناگسستني پيدا نموده و هيچ يك از دايره آنها خارج نمي شوند و چنانچه چنين چيزي روي بدهد و مجموعه ای از ستارگان از مدار و مسير حركت خود خارج شوند،سببب نابودي نظام هستي مي گردند وصفحات كتاب زندگي از هم پراكنده مي شوند ؛  براساس آن دلايل عقلي و منطقي و نقلي است كه انسان مسلمان به وجود خداوند و آفريدگاري و فرمانرواني  و فريادرسي او بر همه گذشتگان و آيندگان ايمان و يقين پيدا مي كند  و بر مبناي همين ايمان و يقين است كه همه امور و شئون زندگي او سر و سامان پيدا مي نمايد.

منبع : كليات اسلام مولف: ابوبكر جابر الجزايري مترجم: عبدالعزيزسليمي

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا