فتاویفقه

نیت وضو در ضمن حمام!(مذهب امام شافعی)

نیت وضو در ضمن حمام!(مذهب امام شافعی)

سلام علیکم..
آیا اگر شخصی در حمام نیت غسل بیاورد و وضو نگیرد میتواند نماز بخواند؟؟؟

علیکم السلام و رحمه الله
بسم الله والحمدلله والصلاه والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه و من والاه..
اما بعد:

امام نووي”رحمه الله” در كتاب وزين منهاج الطالبين مي فرمايند: “قُلْتُ: وَلَوْ أَحْدَثَ ثُمَّ أَجْنَبَ أَوْ عَكْسُهُ كَفَى الْغُسْلُ عَلَى الْمَذْهَبِ”

وامام خطيب شربيني”رحمه الله”در شرح متن فوق مي فرمايند:
“(قُلْتُ: وَلَوْ أَحْدَثَ ثُمَّ أَجْنَبَ أَوْ عَكْسُهُ) أَيْ أَجْنَبَ ثُمَّ أَحْدَثَ أَوْ أَجْنَبَ وَأَحْدَثَ مَعًا (كَفَى الْغُسْلُ) سَوَاءٌ أَنَوَى الْوُضُوءَ مَعَهُ أَمْ لَا غَسَلَ أَعْضَاءَ الْوُضُوءِ مُرَتِّبًا أَمْ لَا (عَلَى الْمَذْهَبِ وَاَللَّهُ أَعْلَمُ)

امام نووي”رحمه الله”مي فرمايند:
“اگر کسی وضویش باطل گردید و بعد از اینکه وضویش باطل شد دچارجنابت هم گردید “در واقع هم وضوء ندارد و هم جنابت دار است” يا بالعكس اگر شخصی جُنُب شد سپس وضویش هم باطل گردید، در هر دو حالت تنها غسل نمودن باعثِ برطرف شدنِ غسل جنابت وبی وضویی که همان حدث اصغر است می گردد و نیازی نیست چنین شخصی بعد از اینکه حمام نمود دوباره وضوء بگیرد؛ البتە بشرطی که کف هر دو دستش با آلت تناسلی اش برخورد ننموده باشد.

لازم به ذكر است بنا بر مذهب امام شافعی”رضي الله عنه”كه حتی برخورد وتماس کف هر دو دست با بیضه ها هم باعث ابطال وضوء نمی گردد ، بلکه تماس کف هر دو دست تنها با آلت تناسلی باعث باطل شدن وضوءمیگردد.

امام خطيب شربيني”رحمه الله” میفرمایند:

“اگر کسی وضویش باطل گردید و سپس جنابت دار شد، یا بالعکس،”يعني اگر کسی جنابت دار شد،وسپس وضویش باطل گردید،يا اگر کسی همزمان هم جنابت دار شد وهم وضویش باطل گردید، برای برطرف نمودن غسل و وضوء تنها غسل نمودن کفایت می نماید” البته بشرطي كه كف هر دو دستش در هنگام غسل نمودن با آلت تناسلی اش تماس پیدا نکرده باشد.

فرقي هم نمي كند كه چنین شخصی نیت وضوء را هنگام غسل نمودن همراە نیت غسل آورده باشد یا خیر،و دوبارە فرقی نمي كند كه چنین شخصی اعضای وضوء را “كه عبارت هستند از شستن صورت و هردو دست تا آرنج مسح نمودن سر و شستن هر دو پا تا قوزک) به ترتيب شسته باشد يا خير.

مطابق مذهب امام شافعي”رضي الله عنه”با اين غسل كردن،هم جنابت او و هم وضوي او رفع و برطرف مي شوند.

نکتە:
اما در هنگام انجام غسل سنت(مانند غسل جمعە ، عیدین و..) نیت آوردن برای وضوء رعایت ترتیب شستنِ اعضای وضوء واجب است.

وآخردعوانا ان الحمدلله رب العالمین

منابع :

منهاج الطالبين

مغني المحتاج

اعانة الطالبین

ودیگر کتب فقهی مذهب امام شافعی رح


گرد آوری : عبدالواحد رحمت الله

از طريق
عبدالواحد رحمت الله
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا