اصول

راههای افزایش رزق و روزی

راه های افزایش رزق و روزی با دلیل از قران وسنت نبوی صلی الله علیه و سلم .

اسباب افزایش رزق و روزی عبارتند از :

۱- استغفار و توبه:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً [نوح:۱۰-۱۲] . یعنی: و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است [تا] بر شما از آسمان باران پی در پی فرستد و شما را به اموال و پسران یاری کند و برایتان باغ ها قرار دهد و نهرها برای شما پدید آورد.

علما در تفسیر این آیه می گویند: هرگاه توبه و استغفار و طاعت الله تعالی نمودید خداوند رزق را بر شما زیاد می کند.

 امروزه مشاهده می کنیم انسان های زیادی که دائم در حال استغفارهستند ولی متاسفانه چون قلبشان با زبانشان همراه نیست نتیجه ای عایدشان نمی شود و البته هستند کسانی که توبه می کنند ولی چون توبه شان ناقص است باز بر روزی و رزق شان افزوده نمی شود؛ چرا که از گناه پشیمان نمی شوند و اگر هم نادم شدند دوباره به آن  روی می آورند.

۲- تقوای الله تعالی، عامل دیگری است برای زیاد شدن رزق و روزی که علما از آن به معنای دست گرفتن به اوامر الهی و دور شدن از منهیات وی تفسیر نموده اند

هرکس طاعات الله تعالی را بجای آورد و از منهیات پرهیز نماید،خداوند این عبادات را باعث (جلب) رزق وی می کند: (وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ) الطلاق/۲-۳ . یعنی: و هر کس از خدا پروا کند [خدا] برای او راه بیرون ‏شدنی قرار می‏دهد و از جایی که حسابش را نمی ‏کند به او روزی می ‏رساند.

۳- توکل، یعنی امور خود را به الله تعالی واگذار نماییم و تعلق خاطر خود را نسبت به باقی خلایق قطع کنیم.

الله تعالی می فرماید: فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ [العنکبوت:۱۷] یعنی: پس روزی را پیش خدا بجویید؛ یعنی باید در کسب رزق بر الله توکل نمود و رزق را از کسی یا چیزی طلب نکنیم غیر از الله و فقط امید داشته باشیم که خداوند روزیمان را عطا می کند.

همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: (لو أنکم تتوکلون علی الله حق توکله؛ لرزقکم کما یرزق الطیر ..) اگر شما آن چنانکه شایسته الله است بر وی توکل کنید براستی که خداوند رزقتان را می دهد چنان که پرنده را رزق می دهد..

۴- بدنبال هم حج و عمره رفتن، یعنی هرگاه حج تمتع بجای آورده شد عمره ، و هرگاه عمره انجام شد تمتع بجای آورده شود، و دلیل آن مشروع بودن این عامل ، فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم است که : (تابعوا بین الحج والعمره، فإنهما ینفیان الفقر والذنوب…) یعنی:  حج و عمره را بدنبال هم انجام دهید ؛ چرا که آن دو فقر و گناه را از بین می برند…

۵- انفاق در راه خدا، خداوند می فرماید: قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ [سبأ:۳۹] یعنی: بگو در حقیقت پروردگار من است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا برای او تنگ می‏ گرداند و هر چه را انفاق کردید عوضش را او می‏ دهد و او بهترین روزی دهندگان است.

۶- صله رحم (سرزدن به نزدیکان) باعث افزایش روزی است: عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رضی الله عنه قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یَقُولُ: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُبْسَطَ لَهُ فِی رِزْقِهِ، أَوْ یُنْسَأَ لَهُ فِی أَثَرِهِ، فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ». (بخاری: ۲۰۶۷)

یعنی: انس بن مالک رضی الله عنه می گوید: شنیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «هرکس که می خواهد روزی اش زیاد گردد و عمرش طولانی شود، باید که صله رحم داشته باشد

تهیه و ارسال : فایق شریعت پناه – بوکان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا