دعوت اسلامیقرآن

همسرِ صالح !

همسر صالح

و همسرش را برایش همسری شایسته نمودیم

از جمله قواعد و مبانی ای که شایسته است در زندگی مشترک زنا شویی رعایت شود و نباید از آن غفلت کرد، قاعده ای است که خداوند متعال در سوره ی مبارکه ی “انبیاء” به آن اشاره فرموده است :{وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ} { و همسرش را برایش همسری شایسته نمودیم}

این قاعده، در ضمن بیان روش اجابت زکریا(علیه الصلاه و السلام) آمده است، خداوند عز و جل می فرماید؛
{وَزَكَرِيَّا إذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ (89) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ(90)}{ زکریا را (یاد کن!) آنگاه که پروردگارش را ندا سر داد و گفت : پروردگارا! (در راه راهنمایی مردم) مرا تنها(و بدون یاور و جانشین) مگذار! خود بهترین وارثان(و نگهبانان دین خود) هستی(89) سپس دعای او را پدیرفتیم و یحیی را به او عطا کردیم و همسرش را (که نازا بود) برای او همسری شایسته(و آماده برای بارداری) نمودیم….}

کسی که این آیه ی شریفه را مورد تامل و تدبر قرار دهد در خلال معانی آن حقایق بزرگی برایش مشخص و هویدا خواهد شد:
-از جمله ی این حقایق اینکه؛ مصلح و اصلاحگر(حقیقی) خداوند متعال است، او تنها کسی است که زن و شوهر را اصلاح می کند!
-یکی دیگر از این حقایق، لطافت و شکوه تعبیر در سخن خداوند سبحان در این لحظه و در این قسمت از آیه است که فرموده:
{وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ}، {و همسرش را برایش همسری شایسته نمودیم}
و نفرموده: {وأصلحنا زوجه}، {و همسرش را شایسته نمودیم}چرا که ممکن است یک زن بشخصه و به واسطه ی طاعت و عبادت و نماز و قیام اللیل اش صالح و شایسته باشد، اما برای همسرش شایسته و مناسب نباشد، و به همین ترتیب ممکن است که یک مرد هم در نماز، طاعت و عبادت و به طور کلی در استقامت و بردباری اش صالح و شایسته باشد، اما برای همسرش شایسته و مناسب نباشد!

بنابراین، کسی که مرد را برای زن یا زن رابرای مرد شایسته و مناسب می گرداند، تنها خداوند عزوجل است: خداوند بلند مرتبه در راستای اصلاح و ترمیم روابط زوجینی که رابطه ی آنها را چیزی از بی ثباتی یا ضعف و کاستی مهر و محبت و عطوفت تحت تاثیر خود قرار داده، توجه مان را به این حقیقت جلب می کند:
آیه ی(21) سوره ی مبارکه ی روم هم اهمیت این توجه و دقت نظر را مورد تاکید قرار داده: خداوند متعال در این آیه می فرماید: {وَمِنْ آيَاتِهِ}یعنی: یکی از آیات تکوینی خداوند عزوجل است که : {أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً …} (الروم 21)
{از(جنس) خودتان همسرانی را برایتان آفرید، تا در کنارشان آرامش یابید و میانتان دوستی و مهر ورزی(خاصی) قرار داد…}
پس او کسی است که شما را آفرید و در میانتان عشق و محبت و شفقت ایجاد کرد: و این بدان معناست که اگر این عشق و شفقت میان زوجین از بین رفت و اثری از آن نماند، باید به سراغ خداوند عز و جل برویم: چرا که او کسی است که این عشق و علاقه و شفقت را ایجاد کرده و آن را اصلاح و ترمیم می کند، و او کسی است که در صورت عدم تحقق و فراهم کردن اسباب و شرایط تحقق این عشق و علاقه در واقعیت زندگی مشترک زناشویی، جواز ابطال و لغو اثرشان را در زندگی آنان صادر می کند.

گرچه هیچ پی گیرنده و مؤاخذه گری برای حکم و فرمان خداوند متعال وجود ندارد، اما همانگونه که ابراهیم خلیل(علیه الصلاه و السلام) فرمود: {لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي}، {برای اینکه قلب و درونم آرام گیرد و مطمئن شود}(بقره 260)، برای اطمینان خاطر است؛ که هرکس واقع بینانه در آن تامل کند آن را شاهدی بر این حقیقت بزرگ می یابد.
و یکی از دلایل و شواهد موجود، همان حالی است که در کسانی می بینیم که به خدای متعال روی می آورند و به او متوسل می شوند تا همسرانشان را برای آنان اصلاح گرداند؛ و غالبا هم در می یابیم که خواسته ی آنان اجابت می شود، به ویژه اگر در روی آوردن و متوسل شدن به خداوند متعال مطمئن و صادق باشند و موانعی را که باعث ایجاد شکاف شده اند یا میانشان فاصله انداخته اند یا عشق و علاقه را از بین برده اند را از سر راه بردارند.

یکی از خطرناکترین آسیب های موجود در زندگی زناشویی این است که مرد از رویارویی و مبارزه با از بین رفتن عشق و علاقه یا فقدان شفقت و مهربانی(در زندگی مشترک) دست بکشد و یا زن در برابر آنها تسلیم شود و بالاتر از دعواها و اختلافات و مشکلات زناشویی، علی رغم شواهد و دلایل و راهنمایی هایی که دریافت کرده اند، به وقوع خشکی و سردی در روابط(طلاق عاطفی) راضی شوند، همانطور که در بسیاری از خانه ها اینگونه اتفاق افتاده است.

دانشجویی را ملاقات کردم، متوجه شدم که از مشکلاتی در درون خانه اش رنج می برد؛ در خانه ی او بودم؛ از او در باره ی راه چاره و علاجی که تا به حال برای رفع این مشکلات به کار گرفته است پرسیدم؛ به سجاده ای که در آنجا بود اشاره کرد؛ متوجه شدم که پیوسته تلاش می کند تا به خداوند متعال متوسل شود و به درگاهش دعا و تضرع کند؛ مدت زمان زیادی طول نکشید که ثبات و آرامش و عشق و علاقه و محبت به خانه ی آنان بازگشت ؛ چرا چنین هم نشود؟! زیرا او بهترین و نزدیک ترین راه را برای حل این مشکلات پیموده و شیوه و رویکرد صحیح را دنبال کرده ؛
{فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ} { به سوی الله بشتابید} [الذاريات: 50]، {ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً} {پروردگارتان را فروتنانه آشکارا و نهان به یاری بخوانید} [الأعراف: 55]، {وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ} {و آنگاه بندگانم از دور و نزدیکی من از تو پرسیدند، بگو! بی گمان به آنان نزدیکم}[البقرة: 186]، {أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ} {(آیا معبودهای آنان بهترند) یا آنکه هرگاه درمانده و گرفتاری او را بخواند درخواستش را دیر یا زود پاسخ می دهد،} [النمل: 62].
تمامی این آیات هم این حقیقت را تایید و تاکید می کنند.

اگر اتومبیل یکی از ما دچار نقص و خللی شود بدیهی است که برای تعمیرش به متخصص تعمیر اتومبیل(مکانیک) مراجعه خواهد کرد! و اگر متوجه مشکل و علائمی دال بر وجود بیماری در جسمش شود به دکتر مراجعه می کند، در بقیه ی امور و قضایا ی زندگی اش هم به این صورت عمل خواهد کرد، پس اگر چنین پیش آمده باشد(یعنی اگر میان زوجین مشکلی به وجود آمده باشد)، آیا بازگشت به سوی کسی که تغییر و دگرگونی دلها در دست اوست و آنها را آنگونه که خود بخواهد دگرگون می کند، بهتر نیست! بله که بهتر است، براساس قاعده و قانون، بدیهی است که باید به سوی خدای عزوجلی باز گردیم که زن و شوهر را آفریده و زمام امور و احوالشان به دست اوست، او کسی است که ما را اصلاح می کند و برای ما هم صالح و شایسته می گرداند!

اصلاح زن در نتیجه ی اصلاح خود مرد ممکن است، هرگاه مرد اصلاح شود زن هم اصلاح می شود، و هرگاه زن اصلاح شود مرد هم اصلاح می شود، اگر زوجین و خانواده گرفتار مشکل شدند، به گردن گرفتن تمام مسئولیت مشکل از سوی یکی از طرفین بسیار اشتباه است، چرا که غالبا باید نقصی از جانب هر دو طرف وجود داشته باشد، هرچند که یکی از آن دو به طور مثال؛ بیش از حد چاق باشد یا سن و سالش بیش از حد بالا رفته باشد، اما او می توانست به جای گردن گرفتن تمام مسئولیت مشکل، کار دیگری انجام دهد و چیز دیگری را تدارک ببیند، به خدای عز و جل متوسل شود و خاشعانه از او بخواهد که همسرش را برای او و او را برای همسرش اصلاح گرداند!

از خدای عزوجل می خواهیم که ما را، همسرانمان، خانه هایمان، و تمامی امورمان را برایمان اصلاح گرداند، چرا که او رحمان و رحیم است،
و شکر و سپاس تنها از آن خدای متعال، پروردگار جهانیان است.

نویسنده؛ أ.د. ناصر بن سليمان العمر

ترجمه: فرزانه اسحاقی

منبع: مجله ی ” البیان “

از طريق
فرزانه اسحاقی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا