فتاویفقه

حکم شرعی درآمد حاصل از فروش سیگار و قلیان!

حکم شرعی درآمد حاصل از فروش سیگار و قلیان!

گردآوری :عبدالواحد رحمت الله

سؤال
سلام علیکم

لطفا بفرمایید طبق مذهب امام شافعی رح حکم درآمد حاصل از فروش سیگار و قلیان و کشیدن سیگار چیست؟؟

جواب؛

و علیک السلام ورحمة الله

بصورت اجمالی در مذهب امام شافعی رحمه الله کشیدن سیگار و خريد و فروش آن كراهت دارد و حرام نيست چون از دیدگاه فقهای این مذهب هیچ دلیلی صریح و آشکار بر حرام بودنش نیست.

اما اگر ثابت شود برای کسی مضر است یا آن شخص فقیر باشد و نفقه خانواده را خرج سیگار کشیدن می کرد در هر دو حالت کشیدن سیگار حرام است.

همانطور که در کتاب شروانی توضیح داده شده است.
واین هم متن کتاب شروانی👇👇

در کتاب الشروانی آمده است که:
«والمعتمد أنه مکروه،بل قد تعتریه الوجوب إذا کان یعلم الضرر بترکه،وحینئذ فبیعه صحیح ،وقد تعتریه الحرمة کما إذا کان یشتریه بما یحتاجه لنفقة عیاله أو تیقن ضرره»
ترجمه:
قول معتمد برآن است که معامله توتون، و سیگار فروشی مکروه و ناپسند است،بلکه اگر انسانی که سیگار استعمال می کند،این خوف و ترس را داشته باشد،
که اگر سیگار را ترک نماید،از لحاظ بدنی دچار ضرری می شود،«همانگونه که بعضی از انسانها بعد از ترک سیگار دچار تنگی نفس، یا ورم بدن می شوند»
آن وقت استعمال دخانیات برای چنین اشخاصی واجب است،پس در چنین حالتی برای این افراد معامله آن جایز است.

و بعضی اوقات هم برای بعضی اشخاص استعمال دخانیات حکم حرمت را به خود می گیرد مثلا اگر انسانی پولی را که می بایست جهت امرار معاش خانواده خود صرف نماید،آن پول را برای خرید سیگار یا قلیان مصرف کند یا اینکه ضرر وعواقب وخیمِ ناشی از استعمال دخانیات را در زندگی اش محسوس و خود به زیانش معترف باشد بدان معنا برای او یقین حاصل گردد که استعمال دخانیات به او آسیب می رساند.

اما بصورت کلی اکثر علمای معاصر از همە ی مذاهب با استناد بە یافتە های علم پزشکی استعمال دخانیات را حرام می پندارند، چرا که یقین حاصل گشته است که استعمال آن سوای اتلاف مال ضرر جانی دارد.

فلذا اگر مغازه خود را برای چنین شغلی اجاره ندهید، بسیار بسیار بهتر است، چون همانگونه که بر همگان معلوم است،جوانان بغیر از استعمال دخانیات در کافه های سنتی قلیان،مرتکب قمار و فحشا میشوند و کشیدن سیگار مقدمه ای برای اعتیاد به دیگر مخدرات است فلذا من باب سد ذریعه با استناد و اتکا به آرای مجامع فقهی معاصر بهتراست حکم به حرمت آن داده شود..


والله اعلم بالصواب

منابع:

حاشیه الشروانی

رووناکی رب العالمین

فتاوای علما ومجامع فقهی معاصر


نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا