تاریخ

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در ترکیه

در ماه مبارک رمضان نانواها نوعی نان به نام ˈپیدهˈ می پزند که مردم ساعتی قبل از افطار برای خرید پیده تازه مقابل نانواهایی ها به صف می ایستند.

 مردم مسلمان ترکیه ماه مبارک رمضان را همگام با دیگر مسلمانان جهان با شور، شعف و آداب و سنن خاصی سپری می کنند. 
 
به گزارش ایرنا، مسلمانان ترکیه با چراغانی و تزیین گلدسته های مساجد به استقبال این ماه مبارک که از روز شنبه آینده آغاز می شود ، می روند. 
 
** حضور در مساجد 
 
مساجد ترکیه در ماه رمضان شاهد حضور گسترده مسلمانان برای ادای نماز در مساجد است. 
 
یکی از مراسمی که شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان ˈسحرˈ می دهد، ˈچاووشی خوانیˈ به سیاق سنتی آن است. 
 
مساجد ترکیه در این ماه از شور و اشتیاق بیشتری نسبت به ماه های دیگر برخوردار است، به ویژه مساجد بزرگ و معروف که مسلمانان ترکیه از هر کجا سعی می کنند به این مساجد بیایند و نماز را در این اماکن باشکوه به جماعت به جای آورند. 
 
** خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان 
 
قرائت و تفسیر قرآن در این ماه در مساجد ترکیه بسیار رواج دارد و یک عادت بسیار زیبا نیز این است که کسانی که به مساجد می آیند یا سر سفره های افطاری و سحری می نشینند، همواره خود را با عطر که به آن ˈ کولونیا ˈمی گویند، معطر می کنند و در تمامی مراسم و اعیاد به ویژه اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر این سنت پسندیده اجرا می شود. 
 
در این ماه برخی از شبکه های تلویزیونی ترکیه نیز با تدارک پخش برنامه های خاص به استقبال این ماه می روند و اقدام به پخش برنامه های احکام و سریال های اسلامی قبل از افطار و هنگام سحر می کنند. 
 
قرائت قرآن و برنامه های ˈتواشیحˈ نیز از این شبکه ها طی این ماه پخش می شود. 
 
** سنت چاوش خوانی در ترکیه 
 
هنگام سحر علاوه بر بانگ مناجات مساجد، بر اساس سنتی دیرینه، ˈسحرخوان هاˈ (چاوش خوان) به خیابان ها و کوچه ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان در هنگام سحر و اقامه نماز آواز سر می دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می پردازند. 
 
با نزدیک شدن وقت سحر، چاووش خوانان با کوبیدن طبل و خواندن اشعار مذهبی و عارفانه در خیابان ها و کوچه های ترکیه به بیدار کردن مسلمانان می پردازند. 
 
مردم ترکیه همچنین در این ایام سعی می کنند بیشتر به مساجد بروند و به عبادت بپردازند. 
 
** خوراکیهای خاص ماه رمضان 
 
مسلمانان ترکیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید خوراکیهای خاص برای افطار می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون ˈ کانفه ˈ و ˈ باقلواˈ تهیه می کنند. 
 
در ماه مبارک رمضان نانواها نوعی نان به نام ˈپیدهˈ می پزند که مردم ساعتی قبل از افطار برای خرید پیده تازه مقابل نانواهایی ها به صف می ایستند. 
 
مشهورترین شیرینی ماه رمضان در ترکیه که در خانه ها با آرد ، نشاسته و شیر تهیه می شود، ˈ گلاچ ˈ نام دارد . 
 
انجمن های خیریه در این ماه خیمه ها و چادرهایی را در میدان ها و اماکن عمومی ترکیه به منظور دادن افطاری رایگان به روزه داران بر پا می کنند و ثروتمندان این کشور نیز برای برپایی سفره های افطاری از یکدیگر سبقت می گیرند. 
 
تمامی ایام ماه مبارک رمضان روزه داران بدون محدودیت در این مکان ها اطعام می شوند. 
 
** برپایی نمایشگاه های کتاب های اسلامی 
 
با شروع ماه مبارک رمضان در استانبول و آنکارا نمایشگاه های بزرگی از کتاب های اسلامی نیز برگزار می شود که تا پایان ماه ادامه دارد و در آن به ارایه کتاب های دینی می پردازند. 
 
فعالیت های این نمایشگاه ها هر روز پس از نماز مغرب آغاز می شود و روزانه هزاران نفر از آن دیدن می کنند. 
 
در یک سوی نمایشگاه، مکانی برای افطاری یا غذاهای پس از افطار وجود دارد. 
 
در محوطه بیرونی نمایشگاه برخی مردم، تولیدات صنایع دستی و کارهای هنری مانند تابلوهای خطاطی اسلامی، تصاویر اسلامی، کتاب های دینی و عطرهای مخصوص را در معرض فروش می گذارند. 
 
** انتظار برای فطر عید بزرگ اسلامی در ترکیه 
 
همه مردم ترکیه این ماه را به امید کسب فیض و درک ˈعید فطرˈ به پایان می رسانند . 
 
عید فطر به همراه ˈعید قربانˈ از مهمترین اعیاد مردم ترکیه است ، به همین دلیل در ماه رمضان بیشتر مردم این کشور برای خرید شیرینی و لباس نو به بازارها می روند. 
 
اگر مسافری در ماه مبارک رمضان به ترکیه سفر کند، حتما ازدحام جمعیت را به خصوص چند روز مانده به عید فطر در مراکز خرید این کشور مشاهده خواهد کرد . 
 
پس از عید قربان، عید فطر از مهمترین اعیاد ملی – مذهبی ترکیه است که به همین مناسبت معمولا چهار روز در این کشور تعطیل رسمی است.
ارسال : عبدالباسط علی پور
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا