تاریخ

آمار و انگیزه های خودکشی در ایران و جهان

 

آخرین آمار خودکشی در جامعه نشان می دهد که خودکشی در جامعه بیکاران، زنانه خانه دار، معلمان مدرسه و استادان دانشگاه و… بسیار شایع است .

 در گزارشی که از دفتر سلامت و اعتیاد و وزارت تندرستی کشور اعلام شد ، که خودکشی در مردان قابل توجه تر است.

گزرارش ها حاکی از این است تا سال ۹۱، بیست درصد خودکشی ها در روستاها و ۸۰ درصد در شهرها اتفاق افتاده است . در سال۹۴،۹۳ ، سی درصد خودکشی ها در روستاها و هفتاد درصد در شهرها رخ داده است .

بیشتر کسانی که خودکشی می کنند مابین ۱۵ تا ۴۵ سال سن دارند.

اگر به اخبار ، اینترنت، مجلات ، روزنامه ها و… نگاه کنیم می خوانیم که جوانی به دلیل نامعلومی خودکشی کرده یا دختری خوسوزی کرده و

در واقع خودکشی با تصمیم شخصی خود فرد ارتباط  دارد و سرچشمه آن رویدادهایی است که در جوامع رخ می دهد.

این امری آشکار است که خودکشی در فرهنگ جوامع و کشورهای مختلف به شیوه های متفاوتی تفسیر می شود و بدان می نگرند و بسیاری از ملت ها منشا آن را مشاکل اجتماعی می دانند که در پی حل کردن آن می باشند و اگر کسی نشانه های خود کشی در آن دیده شود با تمام قوا و قدرت به او کمک می کنند که از آن حالت دور شود .

در بعضی از فرهنگ ها آن را امری بشکوه می پندارند و با سربلندی بدان می نگرند ؛ آن هم برای کسی که کار ناشایستی انجام داده است ؛ از آنجا که از کارش شرمسار است و نمی تواند به مردم نگاه کند به همین خاطر دست به خودکشی می زند . در واقع خودکشی جوانان ناکام به یکی از تاسف بارترین مشکلات روانی و فرهنگی در جوامع انسانی مبدل شده است. هرچند دلایل متفاوتی وجود دارد که انسان بدان دلیل دست به خودکشی می زند.

 رتبه جهانی ایران در خودکشی  در سال ۱۳۹۵

 بر اساس آخرین آماری که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است هر ۴۰ ثانیه یک نفر به علت خودکشی جان می دهد  و این یعنی سالانه حدود ۸۰۰۰۰  هزار نفر اقدام خودکشی می کنند !!!

 از این آمار ۴۰۶۹ نفر را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، طبق این آمار که ایران را یکصد و بیستم جهان می‌کند، روزانه حدود ۱۱ نفر در ایران خودکشی می‌کنند.

 در پی گزارشی که از دفتر سلامت و اعتیاد کشور و وزارت تندرستی اعلام شده ، میزان این کارکرد در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است . تخمین زده می شود که هر سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون اقدام به خودکشی غیر کشنده رخ دهد و این اقدام در بین زنان و جوانان شایع تر است .

می خوانیم در اینترنت، مجلات ، روزنامه ها و… نگاه کنیم که جوانی به دلیل نامعلومی خودکشی کرد یا دختری خوسوزی کرد و

بویژه مشکلات اقتصادی و بیکاری جامعه آزار روحی سنگینی را درون هر فرد ایجاد می کند که انسان چند سال با زحمت ها وخستگی های زیاد درس می خواند ولی امروز همه درهای کسابت و استخدام به رویش بسته شده است

گاهی نیز والدین با اجبار دختر بر ازدواج با بزرگترها  آتش به زندگی آن دختر می زنند! 

دلالیل خودکشی

از جانب خانواده و جامعه،به همین دلیل لازم است که با جوان به خوبی رفتار کنند . خانواده های خشن و افراطی در برابر جوانان خود مواظب باشند که باید صادقانه درد دلهایشان را گوش کنند وبا نرمی با آن ها رفتار کنند . از طرف دیگر جوانان و نوجوانان نباید آن قدر سست و بی اراده باشند که با کوچکترین مشکل خود را ببازند و باید در برابر تمام مشکلات زندگی مقاومت داشته  باشند و راه حل را هرگز در خودکشی و مرگ ندانند.

مسلما بروز معضل خانمانسوز خودکشی در جامعه و گسترش آن معلول ندانمکاری همه بخش های جامعه است و هرگز نمی توان انگشت اتهام را به سوی بخش ، نهاد ، ارگان یا قشر خاصی از جامعه نشانی گرفت و بدیهی است که برای مقابله با این بحران نیز باید همه عناصر جامعه به ویژه قشر تأثیر گذار با یک عزم ملی و دینی مبتنی بر تکلیف دست به کار شوند ؛ اما برای مهار این بحران توجه به نکات و اصول زیر اجتناب ناپذیر است:

۱ قبول واقعیت تلخ وضعیت کنونی خودکشی  در جامعه .

۲ پرهیز از نگاه ابزاری به این واقعیت تلخ برای نیل دیگر مقاصد.

۳ ایجاد باور دینی ، مذہبی برای مهار وریشه کنی این معضل اجتماعی 

۴ بهره مندی از پتانسیل و توانمندی همه عناصر اجتماعی .

۵ همکاری مبلغان و دعوتگران دینی و همه علما ، مراجع و نخبگان علمی دانشگاه و در مقابله حکیمانه با پدیده خودکشی….

۶ توجه ویژه به نهاد خانواده

چقدر زیباست لحظه ای که مادری از نجات فرزند خویش اشک شوق می ریزد ….

این اهداف ممکن نخواهد بود مگر با بسیج همگانی و عمومی ، پس هر فرد از جامعه باید خود را در برابر خودکشی همنوعان خویش مسئول بداند و برای نجات جوانان از این بلای خانمانسوز و برای نجات فرزندان معصوم  و …از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزد .

 به امید روزی که در مناطق کردنشین و ایران و تمام ممالک اسلامی این بلای خانمانسوز از میان برداشته شود  و به جای استفاده از خودکشی ، جوانان را ببینیم که در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی حرف اول را بزنند و پرچم عزت و شرف  را در گوشه گوشه این گیتی به اهتزاز در آورند به امید رسیدن به چنین روزی

 تهیه و تدوین ؛ عبدالله علی پور

ترجمه ؛ سحر محمدی

منابع ؛ مجله خانواده ، مجله روزهای زندگی ، گاهنامه مهاباد، روزنامہ همشهری ،حلال و حرام ، جوانان و اعتیاد و….

نمایش بیشتر

عبدالله علی پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - نقده @ شغل : دعوتگر دینی و فعال اجتماعی - مدیر کانال تلگرامی @sozimihrab

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا