سیره نبویعلمی

آموزه های نبوی در مقابله با بیماری کرونا

الحمدلله رب العالمین و به نستعین و هو خیر ناصر و معین…..

قبل از هر چیزی فرا رسیدن بهار رستاخیر و تازه شدن طبیعت خدمت بزرگواران و دوستان عزیزم تبریک و تهنیت عرض میکنم از خداوند متعال خواهانم سالی سرشار از تندرستی و موفقیت و سربلندی برای همگان رقم بزند و بلا و مصیبت و درد و رنج را از جامعه انسانی و به ویژه جوامع اسلامی برچیند..

در دنیای امروز که اکنون تراژدی بیماری کرونا همه دولتها و منابع خبری را به خود مشغول ساخته و همگان سفارشها و توصیه های خود را در این زمینه به سمع همگان میرسانند و تمام متخصصان و جامعه انسانی از مراقبت های بهداشتی و در قرنطیه رفتن مردم و فاصله گذاری اجتماعی سخن می گویند اکنون این سوال به ذهن خطور میکند که اگر رسول خدا صلی اللە علیە و سلم امروز در میان امت می بود چه تصمیم و تدابیری در این رابطه اتخاذ می نمود؟! و چه سفارش ها و توصیه های گرانقدری بر زبان جاری می ساختند؟

با مراجعه به کتب اسلامی میتوان به جواب این سوال پی برد به این صورت میفرمودند ” انتم أعلم بامور دنیاکم” و آن را به متخصصان و کارشناسان امر واگذار می کرد و یا همان دستوراتی را می فرمود که برای بیماری های واگیر دیگری همچون طاعون ، وبا فرموده بود ” اگر در سرزمینی شنیدند که بیماری طاعون وجود دارد به آن وارد نشوید و اگر در آن بودید از آن خارج نشوید ”

ابوبکر ابن العربی در وجە التسمیە بیماری طاعون به می گوید : سمی بذالک لعموم مصابه و سرعه قتله؛ از جهت سرعت انتقال این بیماری به دیگران و تلفات زیاد آن است.
لذا از این جهت بیماری کرونا بسیار به بیماری طاعون شبیه است که رسول خدا برای آن توصیه های لازم نموده اند. رسول خدا دستورات دیگری پیرامون مسری و واگیر بودن بیماری فرموده اند: لايوردّن ذوعاهة علي مُصحّ همانا شخص مريض بر سالم وارد نشود.»

هر چند رسول خدا متخصص عفونی در زمینه امراض کشنده نبود اما به هر حال توصیه های اکیدی دارند که فرمود: لَیْسَ مِنْ أَحَدٍ یَقَعُ الطَّاعُونُ فَیَمْکُثُ فِی بَلَدِهِ صَابِرًا مُحْتَسِبًا یَعْلَمُ أَنَّهُ لا یُصِیبُهُ إِلا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ إِلا کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ شَهِیدٍ» بخاری (3474).

هرگاه در هر شهری طاعون شیوع پیدا کند و مسلمان در آنجا باشد و از شهر خود بیرون نشود و صبر پیشه کند و از,خداوند امید,پاداش داشته باشد و بداند که هیچ آفتی بدون خواست خداوند به او نخواهد رسید، ـ اگر بمیرد ـ پاداش شهید را دارد.

بنابراین اگر اکنون رسول خدا جامعه انسانی و به ویژه پیروان خود را می دید که بیماری خطرناکی مانند کرونا در کمین است و انسان ها را یکی پس از دیگری در کام خود فرو می برد، آنان را به مراقبت های بهداشتی و قرنطیه شدن در منزل و اتخاذ تصمیمات لازم در این باره سفارش می فرمود.

در خانه ماندن که امروز مورد توصیه متخصصان است بنا بر آموزه های نبوی خود خدمت به خلق خدا است و به قول پژهشگر توانمند آقای جلیل بهرامی نیا خوابیدن در خانه و قرنطیه ساختن خود خدمت به خلق خدا است و اجر و پاداش به دنبال دارد.
بنابراین با در خانه ماندن خود، مرهمی بر آلام دیگران باشیم و این خلوت ها را فرصتی برای تزکیه خود و تقویت ایمانی قرار دهیم و سخن یکی از بزرگان را به یاد آوریم که می فرماید: ” اگر مرا زندانی کنند، زندان برایم خلوت است و اگر تبعیدم کنند، سیاحت است و اگر مرا بکشند شهادت است و این چنین بهشت من در درون من است”

بیایید در خانه ماندن خود را خلوتی برای تزکیه دل و درون خود بدانیم و کانون خانواده خود را با رفتار نیکو گرم نگه داریم و به این نکته مهم بیش از پیش اهمیت دهیم که خانه مطمئن ترین و آرام بخشترین جا برای اعضای خانواده است و وقار و سنگینی انسان به تعبیر قرآن در خانه نهفته است. و قرن فی بیوتکن….

در پایان از خداوند منان خواستارم سایه منحوس این بیماری را از این کره خاکی زایل گرداند و همه مسلمانان را از شر این بلای ویرانگر مصون دارد و ما را کمک کند تا وظیفه خود را در برابر پروردگار که همانا حمد و ستایش است به نیکویی به جا آوریم ؛ چرا که موضع گیری تمام عالمین در برابر رب یکتا همان حمد و سپاس است الحمدلله رب العالمین..

محسن ظفری

نمایش بیشتر

محسن ظفری

استان کرمانشاه . کامیاران فعال دینی . نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا