اصول

 آیا تلاوت سوره کهف در شب جمعه سنت است یا خیر ؟

 فضیلت قرائت سوره کهف در روز جمعه

با نام ویاد خدا ودرود وسلام بر پیامبر گرامی اسلام ، مطابق حدیث پیامبر (ص) که می فرماید : (من قرأ سورة الکهف یوم الجمعة

اضاء له من النور ما بین الجمعتین ) هرکس درروز جمعه سوره کهف را قرائت نماید مابین دو جمعه اش نورانی می شود ، خواندن این سوره سنت می باشد  .

 جمهور فقهای حنفی ،شافعی ،حنبلی وابن قدامه مقدسی  قرائت این سوره را مستحب می دانند

با قرائت این سوره از اول تا آخر این فضل وثواب کسب می شود؛ پس اگر کسی اکتفا کند به قرائت چند آیه از اول سوره یا آخر آن

بدعتی را مرتکب شده ومخالف سنت عمل کرده است به ثواب مذکور دست نخواهد یافت .

بنا به قول صحیح ، زمان  قرائت سوره کهف از ابتدای روز جمعه یعنی بعد از نماز صبح تا غروب خورشید همان روز ادامه دارد وخواندن آن در شب جمعه صحیح نیست چون روایت شب جمعه شاذ است و نمی توان به آ ن استناد کرد پس اگر کسی که قبل از دخول وقت آن یا بعد از غروب خورشید آن سوره را قرائت کند به ثواب مذکور در حدیث دست نخواهد یافت .

 

البته  بنا بر روایتی از امام ثوری و شعبة ، فضیلت  قرائت سوره ی کهف به صورت مطلق آمده  و  به روز جمعه مقید نشده است؛ اما این قول ضعیف به نظر می رسد.

قرائت سوره ی کهف ـ  همچنان که عده ای می گویند- مختص زمان عصر نیست ؛ ابن تیمیه می فرماید: در هیچ یک از احادیث وارده به قرائت آن در زمان عصر اشاره نشده است .

قرائت سوره ی کهف برای مرد و زن ،کوچک و بزرگ ، مسافر و مقیم مستحب است بنا به قول صحیح زن حائض  نیز میتواند  از حفظ یا از روی قران به شرطی که به آن دست نزند سوره کهف را قرائت نماید .

نا گفته نماند پاداشی که  خداوند برای قرائت سوره ی کهف در نظر گرفته مشروط به فهم معنا و تدبر در آن نیست ؛ پس هرکس به مجرد قرائت آن به این ثواب دست می یابد.

جایز است سوره ی کهف را در طول روز و در فاصله های متناوب  خواند ؛ اما بهتر است کل سوره را یک جا و بدون فاصله انداختن قرائت نماید ؛    همچنانکه جایز است این سوره را در حالت ایستاده ویا نشسته  خواند.

برای قرائت سوره کهف رو به قبله بودن واجب نیست . حتی زنی که در منزل در حا ل پخت و پز است می تواند این سوره را تلاوت نماید.

خواندن این سوره به سرعت به گونه ای که بر روی ایات توقف نکند مکروه است .

 سنت  است  هر کس به صورت منفرد، آن را قرائت کند نه بصورت دسته جمعی و همچنین جایز نیست از طریق بلند گو خوانده شود .

والله اعلم بالصواب  

نویسنده :  خالد بن سعود البلیهد 

ترجمه وتحقیق :خلیل پارسا  

 منبع صید الفوائد

 

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام و عرض احترام
    ضمن سپاس از توضیحاتتان مساله ای که قدری تعمق می خواهد مساله تدبر و تفکر درآیات قرآن است زیرا قرآن خود بارها به آن اشاره کرده کسانی که درآیات ما می نگرند و اندیشه می کنند ، قومی که تدبر می کنند و …….. و ثواب زمانی حاصل می شود که خواندن آن تاثیرش را در عمل بگذارد نه تنها رو خوانی از قرآن..پرنده روح پرواز می خواهد نه تنها بال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا