اصول

آیا حج بر کسی که بدهکار است و قسط بانکی دارد واجب است؟

کسی بخواهد به حج برود و به یکی از بانک های خصوصی بدهکار باشد چه کار باید بکند؟ و آیا بخاطر آن بدهی های قسطی که به صورت ماهانه به بانک می پردازد حجش درست است یا خیر؟

پاسخ:

سپاس و ستایش مخصوص الله سبحانه و تعالی است و درود و رحمت خداوند بر رسول و فرستاده اش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم.

توانایی یکی از شروط واجب بودن حج است و یکی از توانایی ها، توانایی مالی است، اگر انسان مسلمان قدرت انجام دادن تکالیف حج و بازپرداخت بدهی ها را همزمان با حج داشته باشد حج را انجام دهد که کارش صحیح و صواب است ولی اگر همزمان می بایست  قسط و بدهی بانک را تسویه می نمود و به حج هم می رفت و بطور همزمان قادر به تسویه بدهی و پرداخت هزینه های جاری حج نبود

در این صورت نخست باید قسط های بانک را بازپرداخت کند و سپس اگر توانایی مالی داشت به حج برود.

 خداوند سبحانه و تعالی در سوره ی آل عمران آیه ۹۷ می فرماید:(و لله علی الناس حج البیت من الستطاع الیه سبیلا) مناسک حج بر کسانی واجب است که توانایی داشته باشند.

فریضه حج منوط است به توانایی که اگر محقق شد انجام می پذیرد و در غیر این صورت نباید انجام گیرد.

اما قسط های بانکی که جایز نیست پرداخت آنها را به تاخیر اندازد و این گونه بدهی ها حج را به صورت موقت و تا زمان بازپرداخت اقساط معوقه! بر شخص بدهکار ساقط می کند. ولی اقساطی که به صورت ماهانه پرداخت می شود و هنوز زمان قطعی بازپرداخت نهایی و تسویه آن فرا نرسیده فریضه حج را از شخص مسلمان ساقط نمی کند و در این صوزت نیازی نیست که شخص بدهکار برای انجام فریضه حج از صاحب قرض اجازه بگیرد مگر در صورتی که آن مبلغی  که در حج هزینه می کند باعث شود که در بازپرداخت بدهی ها تاخیر و تعلل صورت پذیرد.

و الله اعلم

منبع : سایت اسلام ویب

 

نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا