آیا حضور زنان قاعده درمسجد برای تدریس قرآن و احکام یا فراگرفتن آن یا “سه ره خوشی” جایز است ؟

ماموستا سید مصطفی:این مسأله مورد اختلاف است؛جمهور علما آن را ممنوع می دانند ولی تعدادی از جمله مالکیه ماندن زن قاعده را در مسجد، به هدف تعلیم وتعلم جایز می دانند،زید بن ثابت از اصحاب،داود مزنی و ابن حزم ظاهری و… نیز به آن رای داده اند.

دکتر یوسف قرضاوی هم رأی جواز را ترجیح داده است.

بعضی از مجامع فقهی نوشته اند:زن حائض نباید به قرآن دست بزند اما می تواند آن را از بر یا از روی مصحف-بدون دست زدن- برای تعلیم وتعلم،بخواند.

 اضافه می شود که اجتماع در مجلس ترحیم و خواندن فاتحه به همین منظور(سه ره خۆشی) آنچنان که امروز معمول است، عادتی است وارداتی نه یک حکم دینی یا استنباطی.

خروج از نسخه موبایل