خانواده

آیا دوستی و ارتباط پسر و دختر قبل از ازدواج لازم است؟

 

 داستان­های عشق و عاشقی بیشتر از همه داستان­ها در میان دختران انتشار یافته است. بیشتر نشست­ ها، گفتگوها، فیلم ­ها وشعرها حاکی از مسئله عشق ودوستی خیالاتی واحساساتی برای ازدواج می­ باشد تا مردم هم از آن استقبال کنند!

داستان ­های عاطفی و احساساتی برای همه انسان ­ها مرغوب و پسندیده است و خوانندگان زیادی در سراسر جهان دارد.

آری؛  این داستان­ ها وفیلم ­های تخیلاتی تأثیر زیادی بر دختران داشته، آنها را  طوری قرار داده که به محقق ساختن  داستان های دوستی می­اندیشند! و هریک از آن دختران به راست و چپش نگاه می­کند تا به سوار کار مورد نظرش دست یابد!!

و در خیالاتش می­ پرورانند که چطور به فلانی برسم و او را دوست بدارم تا با هم ازدواج کنیم وخوشبخت وسعادتمند گردیم وصاحب فرزند دختر و پسر شویم؟!!

حقیقت این است که این داستان ­ها به آن صورت جذابی که دارند به وقوع نمی ­پیوندند و جز در فیلم ­ها و داستان ­ها در هیچ جای دیگری یافت نمی ­شوند؟ بعضی از پیامدهایی که امروزه خواسته وناخواسته به سبب فیلم های وارداتی زیبا و احساساتی در میان پسرها ودخترها تحقق پیدا کرده در رابطه با رسیدن دختر و پسر که همدیگر را دوست داشته باشند به شرح زیر می ­باشند:

1-  پسر به معشوقه ­اش وعده­ های زیادی می ­دهد و او را در انتظار باقی می ­گذارد و وابستگی دختر به او زیاد می­ گردد و بعد از مدتی پسر از دختر کناره گیری می­ کند و او  را رها می ­کند و در این صورت دختر به تنهایی مجبور می­ شود عذاب و سختی فراق و جدایی را تحمل کند، دختر که توانائی هیچ کاری ندارد تا بتواند دوباره دوست پسرش را برای دوستی برگرداند ؛ لذا مأیوس می ­گردد و ناچار با آسیب های روحی و روانی و انزوائی روبرو می ­گردد.

2-  آری اگر پسر در نیتش صادق بود، علاقه و ارتباط و دوستی فی مابین به سردی نمی­ گرایید وبی محتوا نمی ­شد ؛ بلکه عاقلانه عمل می ­کرد و در اولین مرحله که دختر مورد علاقه ­اش را که می­ دید ناشیانه و احساساتی عمل نمی­ کرد ؛ بلکه مادرش را به خواستگاری می ­فرستاد. اما جوانی که هدف او از ارتباط با یک دختر جوان، ازدواج نیست، اخلاق و دین ندارد و چه بسا مرتکب خیانت شود!

3 – اگر پسر صادقانه دختری را دوست بدارد و با او ازدواج کند ولی همسان و هم شان یکدیگر نباشند اختلافات شروع می ­شود و دوستی از بین می ­رود وهر دو جنس اختلافات طبیعی ­شان را از یاد می ­برند و بخاطر میل و خواست فطری و ذاتی ای که ما بین دو جنس مخالف وجود دارد هر یک با دیدن شخص سومی در اولین فرصت به او  وابستگی پیدا می ­کند تا خلأ درونی ­اش را پر کند.

آری همین طور است بدون تحقیق و جستجوی یکدیگر و شناخت د وجانبه محبت آنها بعد از ازدواج تدریجاً رو به کاهش  وکم کم از بین می­رود؛  چرا که محبت و دوستی اولیه همه معایب جنس مخالف را می­پوشاند و مزایا ومحاسن صوری و دیکوری را نمایان می ­کند و هر دو تای آنها انتظار زیبایی  وقشنگ ­ترین صفت وخصلت در وجود دیگری را می­طلبد. اما وقتی با همدیگر زندگی مشترک را شروع کردند معایب زیادی ظاهر می­ شود و حب و دوستی اولیه تبدیل به بغض و کینه و نفرت و سرانجام منتهی به طلاق و جدایی آن ها می­ گردد!!

4 –  اما در صورتی که دختر مغلوب فیلم و داستان های عاشقی و خیالاتی نشود و با بینش صحیح تصمیم بگیرد پسری را برای ازدواج انتخاب ­کند که بر مبنای ملاک شرعی واخلاقی ودینی باشد و از دین و اخلاق و امانت داری ­اش راضی باشد و ازدواجش تنها بخاطر دوستی و محبت صِرف نباشد بلکه صفات و ویژگی های بارز پسر را ملاک قرار دهد  آنگاه زندگی ­اش بر پایه­ و اساس راسخ، قوی ومتین بنا خواهد شد و باتداوم زندگی مشترک، دختر از ویژگی های مثبت و با ارزش محبوبش شناخت  حاصل خواهد کرد و صفاتی که در دوران مجردی در وجود پسر بود ودختر از آن اطلاع نداشت، به مرور زمان با آن آشنا خواهد شد و از عیب­ هایش صرف نظر می ­کند، علاقه ومحبت راست و صادقش تبدیل به دوستی واقعی و حقیقی می ­گردد و او را دوست خواهد داشت همانطور که هست.

با تداوم زندگی مشترک آن پسر مورد علاقه دختر همان شعور و خواست درونی او خواهد گردید و گم شده­ اش را در وجودش می ­یابد  ان شاءالله.

آری خواهران و برادران دینی بیایید با تعاون وهمکاری جمعی به جای متأثر شدن از فیلم داستان ­های ساختگی بشر در امر مهم ازدواج و سرنوشت ساز  زندگی، پیامبر دین و اخلاق و سیره نبوی ­اش را  الگو قرار دهیم تا شاهد ازدواج پایدار ومثبت برای خودمان ودوستانمان باشیم.

منبع: موقع منبر الداعیات:

نویسنده: عابدة العظم

ترجمه: عبدالباسط اصغری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا