اصول

آیا سحری خوردن شرط صحت روزه است؟

حکم سحری خوردن برای روزه‌داران

سؤال: دربارۀ حکم سحری خوردن، ما را بهره‌مند سازید… آیا سحری خوردن شرط صحت روزه است یا خیر؟

جواب: سحری خوردن شرط روزه گرفتن نیست بلکه یک سنت است. پیامبر(ص) آن را انجام می‌داده‌اند و بدان دستور داده‌اند و فرموده‌اند: (تَسُحَّروا فانَّ فی السُّحُورِ بَرَکَهً) « برای سحری خوردن برخیزید که در سحری خوردن برکت است».

بنابراین، سحری خوردن و همچنین تأخیر انداختن آن تا نزدیک طلوع فجر سنت است زیرا موجب تقویت مسلمان روزه‌دار و تخفیف مشقت روزه‌داری می‌گردد و مدت زمان گرسنگی و تشنگی را کاهش خواهد داد و از آنجا که تسهیل و آسانگیری مورد توجه دین اسلام می‌باشد لذا، اسلام عبادات را بر مردم آسان گرفته و مردم را به سوی آسان‌سازی آن ترغیب و تشویق کرده است. از جملۀ همین آسان‌گیری‌های اسلام، زودتر افطار کردن و دیرتر سحری خوردن است. پس برای مسلمان روزه‌دار مستحب است که هنگام سحر بپا خیزد، و اندکی غذا به عنوان سحری هر چند یک خرما باشد، بخورد یا یک جرعه آب بنوشد، به خاطر اینکه به سنت پیامبر خدا(ص) عمل نموده باشد.

در سحری خوردن فایدۀ معنوی دیگری نیز هست که همان بیداری، قبل از طلوع فجر است. در آن ساعت سحر، خداوند رحمت خود را بر بندگانش متجلی می‌نماید؛ دعاها را اجابت می‌کند و استغفار کنندگان را مورد مغفرت قرار می‌دهد و اعمال صالح را می‌پذیرد. تفاوت بسیار است میان کسانی که وقت سحر را به ذکر گفتن و تلاوت قرآن سپری می‌کنند، با کسانی که این ساعات را در خواب و بی‌خبری به سر می‌برند.

—————————————————-

منبع : دیدگاه‌های فقهی معاصر(جلد اول)/ مؤلف: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی/ ناشر: نشر احسان/ چاپ اول۱۳۸۰

نوگرا

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا