اصول

 آیا مسیحی ها و یهودی ها به بهشت می روند؟

 

عنوان شبهه :

در سوره بقره آمده است:  هر کس که به خدا و روز آخرت ایمان بیاورد -که نصاری هم جزو آنها هستند- ((لا خوف علیهم ولا هم یحزنون)) یعنی هیچگونه ترس و ناراحتی برای آنها وجود ندارد؛ پس به اعتراف قرآن مسیحی ها هم به بهشت می روند!  

پاسخ :

خداوند متعال به ما خبر داده است آنان که از امت های گذشته کار نیک کرده و از پیامبران فرمانبرداری نموده اند همانا برای آنها پاداشی نیک نزد خداوند مهیا و آماده است.

و همین طور این قضیه تا قیام قیامت ادامه دارد که «هرکس از پیامبر صلی الله علیه و سلَّم  پیروی کند برای او سعادت ابدی خواهد بود و هیچ گونه ترس و واهمه ای برای آنان در آنچه که با آن روبرو می شوند وجود ندارد»  و بر آن چه که آن را ترک گفته و بعد از خود باقی گذاشته اند ناراحت و غمگین نمی شوند؛ چنانچه که خداوند می فرماید : ((أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ)) : هان ! بی گمان دوستان خداوند ( سبحان ) ترسی بر آنان ( از خواری در دنیا و عذاب در آخرت ) نیست و ( بر از دست رفتن دنیا ) غمگین نمی‌گردند. [یونس: ۶۲]

  و فرشتگان در حین احتضار به ایمان داران می گویند : ((‏إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ ‏)): ‏ کسانی که می‌گویند : پروردگار ما تنها خدا است  و سپس ( بر این گفته خود که اقرار به وحدانیّت است‌ می‌ایستند و آن را با انجام قوانین شریعت عملاً نشان می‌دهند و بر این راستای خداپرستی تا زنده‌اند) پابرجا و ماندگار می‌مانند (در هنگام آخرین لحظات زندگی) فرشتگان به پیش ایشان می‌آیند (و بدانان مژده می‌دهند) که نترسید و غمگین نباشید و شما را بشارت باد به بهشتی که (توسّط پیغمبران ) به شما (مؤمنان) وعده داده می‌شد. ‏ [فصلت: ۳۰]

ایمان یهویان این بود که تا ابتدای زمان بعثت حضرت عیسی، هرکس به تورات و سنت موسی علیه السلام تمسک نموده باشد، او مؤمن بوده است اما در صورتی که بعد از بعثت حضرت عیسی باز هم به تورات تمسک جسته و سنت حضرت موسی را ادامه داده باشد و – عالما و عامدا -تابع حضرت عیسی نشده باشد او هلاک شده است.

 و ایمان مسیحیان این است که تا ابتدای بعثت پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وسَلَّم هرکس به انجیل و شریعت حضرت عیسی تمسک جسته باشد او مؤمن بوده و ایمان او مورد قبول خداوند بوده است، اما در صورتی که  بعد از بعثت پیامبر صلى الله علیه وسلم – عالما و عامدا -از این آخرین پیامبر الهی پیروی نکرده و دین و شریعت حضرت عیسی را رها ننموده باشد، او نیز  جزو هلاک شدگان است و مؤمن نجات یافته محسوب نمی شود.

مقصود این است که هر کسی که به خدا و روز آخرت – که روز میعاد و جزاء است- ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد و این هم جز با پیروی از شریعت حضرت محمد صلى الله علیه وسلم بعد از بعثت او که به سوی همه انسان ها و جنیان فرستاده شده است، امکان پذیر نیست. بنابر این هرکس [از مسیحی ها و یهودی ها بعد از بعثت حضرت محمّد صلى الله علیه وسلم به او ایمان آورده] و عمل صالح نیز انجام دهد، هیچ گونه ترسی بر اونیست و در ارتباط با آنچه که با آن برخورد می کند و آنچه که بعد از خود ترک کرده است ناراحت و غمگین نمی شوند.

البته عده ای از علما و اندیشمندان بر این باورند که 

با توجه به آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه هود علیه السلام و نیز آیاتی که عمل صالح را شرط ورود به بهشت می دانند، این نتیجه به دست می آید: عملی نجات بخش است و بهشت جاویدان را در پی خواهد داشت که دارای این دو عنصر باشد: حُسن فعلی و حُسن فاعلی؛ یعنی هم عمل، عملی باشد که در فرهنگ دینی مقبول است و هم کننده کار آن را با نیت الهی و قصد قربت انجام داده باشد.

بر اساس این آیات، ایمان به غیر دین اسلام در درگاه الهی مردود است و پذیرفته نخواهد بود. برای همین قرآن کریم، اهل کتاب را به دست برداشتن از دین سابق دعوت می کند و از آنها می خواهد تا به دین اسلام ایمان بیاورند:

وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُۆْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (آل عمران /۱۱۰)

اگر اهل کتاب (یهود و نصارى) ایمان بیاورند به سود خودشان است؛ اما متاسفانه تنها اقلیتى از آنها پشت پا به تعصبهاى جاهلانه زده‏ و اسلام را با آغوش باز پذیرفته اند؛ در حالى که اکثریت آنها از تحت فرمان پروردگار خارج شده و حتى بشاراتى که در باره پیامبر صلی الله علیه و آله در کتب آنها بوده نادیده انگاشته و بر کفر و عصبیت خود هم چنان باقى مانده اند. [۳]

و یا در آیه ۶۵ سوره مائده آنها را به شرطی اهل بهشت و رستگاری می داند که به اسلام ایمان بیاورند و مسلمان شوند:

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَکَفَّرْنا عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعیمِ

اگر اهل کتاب ایمان بیاورند و پرهیزگارى پیشه کنند، از گناهان گذشته آنها درمی گذریم و آنها را در باغ هاى بهشت که کانون انواع نعمت ها است وارد مى‏کنیم.

خداوند متعال کار را به اینجا خاتمه نداده و سخن از اسلامی به میان می آورد که مورد رضایت اوست ؛ چرا که می دانسته همین اسلامی که تا قیامت بشر را به آن فراخوانده ، خود به فرق و مذاهب متعدد تقسیم خواهد شد؛ برای همین فرمود:الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً. (مائده/۳)

علی ای حال شایسته است بجای تکفیر این و آن و سرک کشیدن به قلمرو سلطه الهی ، با بهترین شیوه و مدرن ترین ابزار و با اخلاق شایسته به تبلیغ دین مبین اسلام بپردازیم و قطعا در روز قیامت هم فقط در این باره مورد پرس و جو قرار می گیریم و اینکه فلانی کافر و جهنمی و آن یکی مسلمان بهشتی است هیچگونه ارتباطی به ما نداشته و در این باره مورد بازخواست الهی قرار نمی گیریم.

ناگفته نماند تعامل مسلمانان با شهروندان غیر مسلمان نیکو بوده و هرگز به بهانه مسلمان نبودن نمی توان آنان را از حقوق شهروندی محروم نمود و قوانین جهاد و قتال مخصوص میادین نبرد و کارزار و پس از اعلام جنگ از طرف دشمنان خواهد بود!

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

✅  واحد ترجمه و تحقیق سایت سوزی محراب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا