اصول

احداث منزل مسکونی بر طبقه فوقانی یا تحتانی مسجد (فتوا)

حکم فقهی واقع شدن منزل مسکونی یا سرویس بهداشتی بر بالای مسجد یا در زیر آن!
سۆزی میحراب:  احداث سرویس بهداشتی یا منزل مسکونی مشتمل برآن یا خوابکاه خانوادگی در زیر مسجد یا بر بام آن چه حکمی دارد؟
پاسخ:
برای پاسخ به این پرسش سه حالت متصور است :
* یکی این که مسجد وجود دارد و می خواهیم سرویس بهداشتی یا منزل مسکونی مشتمل بر آن و یا خوابگاه خانوادگی را بر پشت بام آن بسازیم، در این حالت این کار ممنوع بوده و بعضی از فقیهان به آن اجازه نداده اند زیرا به نظر این بزرگان مسجد عبارت است از اعیانی (بخش ساخته شده به نیت عبادت) و فضای قرارگرفته بر بالای آن؛ ولی ساختن موارد فوق در زیر مسجد بلا مانع است زیرا مسجد شامل آن نمی شود.
* حالت دوم این است که می خواهیم مسجدی را احداث کنیم که در این صورت نیز حکم ساختن تأسیسات مورد سؤال بر روی بام یا در زیر مسجد، همان حکم حالت قبلی است.
* حالت سوم این است که تأسیسات وجود دارد و می خواهیم طبقه ی دوم آن را مسجد بسازیم و یا زیر آن را خاک برداری کرده وبه مسجد تبدیل می کنیم که در این حالت هر دو کار جایز بوده ومنعی بر آن وجود ندارد. (النووی،المجموع شرح المهذب، ج۱۵، ص۳۲۶ و أبو الحسین الیمنی، البیان فی مذهب الإمام الشافعی، ج۱۰، ص۵۲۴ و د. وهبه الزحیلی، ج۸، ص۱۶۶ و سلیمان البُجَیْرَمِیّ الشافعی، حاشیه البجیرمی علی الخطیب، ج۲، ص۹۴)

والله اعلم 

سید مصطفی محمودیان

نمایش بیشتر

سید مصطفی محمودیان

@نویسنده و مترجم و شاعر و پژوهشگر @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دعوتگر دینی و خطیب

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    کاش موضوع تغییر کاربری مساجد هم توضیح داده می‌شد زیرا مساجد متروکه زیادی وجود دارند که هم اکنون به ویرانه و خرابه‌ای تبدیل شده ولی همان قداست گذشته را داشته و مهچنان معطل و بی فایده مانده‌اند….؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا