تاریخشخصیت ها

استاد عبدالرحمن حبنکه ی میدانی

عبدالرحمن حبنکه ی میدانی یکی از دانشمندان و صاحب نظران بزرگ سوری است که به مدت سی سال ریاست دانشگاه ام القری در مکه ی مکرمه را به عهده داشته و بسیاری از عمر گرانبهای خود را به معرفی نمودن چهره ی ناپاک یهود تخصیص داده و جزو مهاجمان به داعیان غرب زده بوده است.

رشد و تولد وی

عبدالرحمن پسر حسن پسر مرزوق حبنکه ی میدانی در سال ۱۹۲۷ در شهر حی میدان از نواحی دمشق در خانواده ای اهل علم دیده به جهان گشوده و پدرش جزو عالمان برجسته ی دمشق و یکی از مبارزان و معارضان استعمار فرانسه در مقابل اشغال سوریه بوده است.
عبدالرحمن در حی میدان تحت نظر و حمایت پدری بزرگ شد که وی را برای جانشینی خود در دو زمینه ی علم و دعوت پرورش داده و امکانات لازم را برایش فراهم کرده بود.

تحصیلات و شکل گیری شخصیت علمی وی

ایشان در (معهد التوجیه الاسلامی) مبادی دین و عربی و حفظ چند جزء از قران کریم را در خدمت پدر بزرگوارش خواند و این سه مرحله را در نهایت تفوق و با پیروزی به پایان رساند.و سپس به قصد مصر عزیمت نموده و در دانشگاه الازهر پذیرفته شد وبه تحصیلات عالی ادامه داد.

وظیفه و مسئو لیات وی

ایشان مدیریت اداره ی آموزش شرعی زیر نظر اوقاف سوریه را به عهده داشته و یکی از اعضای سازمان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بوده است.
در سال ۱۹۶۷ به عربستان سعودی نقل مکان کرده و جزو استادان دانشگاه امام محمد بن سعود در ریاض بوده و پس از آن قریب سی سال سمت استادی دانشگاه ام القری در مکه ی مکرمه را داشته است.

تجارب علمی وی

به خاطر توجه شایانی که پدرش در ابتدا به وی داشت ، زمینه ی رشد و نمو و تبدیل عبدالرحمن به نابغه ای مشهور و متفکری بزرگ و دانشمندی بی بدیل مهیا شده و ایشان کسی بود که بر ساختار شخصیتی بسیاری از دانشمندان بارز سوریه اشراف داشته است.
زمانیکه به دانشگاه الازهر رفت عبدالرحمن میدانی با بسیاری از مردان سیاسی و فکری و علمی مصر دیدار کرده و زمانیکه به سوریه بازگشته لیاقت سهیم شدن در میادین علمی را از آن خود کرد.
در خلال سرپرستی اداره ی آموزش شرعی زیر نظر وزارت اوقاف ، چندین مدرسه ی آموزش های شرعی را در نقاط مختلف سوریه تاسیس کرد.
و بعد از آنکه عازم عربستان شد به عنوان عضوی از مجلس موسسان ارتباطات جهان اسلام در مکه ی مکرمه و یکی از اعضای سازمان جهانی امداد اسلامی انتخاب شد.
ایشان در بسیاری از مذاکرات و کنگره های علمی و اقتصادی و دعوی شرکت کرده و به همین خاطر در درون و بیرون دانشگاه ام القری به شخصیتی فرهنگی شناخته شده بود. و در رادیو و تلویزیون و روزنامه ها هم گفتگوهایی در این زمینه ها دارد.
منابع علمی اذعان دارند که آثار عبدالرحمن میدانی از جهت عمق و شمول منحصر به فرد بوده و این ویژگی ها در کتابهایش کاملا برجسته و در مکتوبات خود قدیم و جدید ، تخصص شرعی و علوم عصری را با هم در آمیخته است.
حبنکه ی میدانی دربین مفاهیم دینی و لغوی و …. ، توجه خود را بیشتر بر روی مسائل فکری و سیاسی معطوف و متمرکز کرده و در این راستا کتابهای بسیاری را در مورد صهیونیسم ، آسیب شناسی عوامل ضعف و رکود امت اسلامی و تشویق مسلمانان بر قیام عملی و پیوستن به کاروان پیشرفت و ترقی نوشته است.
واز ایشان تشویق مسلمانان بر اجتماع و عدم تفرق و پرهیز از غلو کردن در ولای حزبی و مذهبی نقل شده است.
عبدالرحمن میدانی بخش بزرگی از محصولات علمی خود را در رد ملحدان و خدا ناباوران و داعیان غرب زده به رشته ی تحریر در آورده و در مقابل برخی از مفاهیم سیاسی متعلق به دموکراسی از جمله مبدا مساوات در بین زن و مرد ، مواضع تندی را اتخاذ نموده است.

تالیفات وی :

برخی از تالیفات ایشان عبارتند از: الاخلاق الاسلامیه و اسسها ، التدبر الامثل لکتاب الله عزوجل ، مکاید یهودیه عبر التاریخ ، والکید الاحمر ، ضوابط المعرفه و اصول الاستدلال والمناظره ، مبادی فی الادب والادعوه ، والبلاعه العربیه اسسهاو علومها و فنونها و صورمن تطبیقاتها ، بصائر المسلم المعاصر ،
و ایشان دارای دو دیوان شعر به نامهای ترنیمات اسلامیه و آمنت بالله می باشد.

وفات وی :
عاقبت ایشان در ۱۱ اغسطس ، آب ۲۰۰۴ مطابق با ۲۵ جمادی الاخره ۱۴۲۴ هجری ، چهارشنبه شب در دمشق جان به جان آفرین تسلیم کرده و در قبرستان حی میدان به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.


 برگرفته از سایت اینترنتی الجزیره
مترجم : عبدالرحمن رسولیان بانه

نمایش بیشتر

عبدالرحمان رسولیان

@ استان کردستان- شهرستان بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و امام جمعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا