اصول

استفاده از آلات موسیقی به شیوه درست برای اهنگ های اسلامی چه حکمی دارد؟

ماموستا سید مصطفی: وعلیکم السلام! آواز و موسیقی در قدیم و جدید، در میان علما مورد اختلاف بوده وهست؛ تعدادی از صاحب نظران هم آواز وهم موسیقی را تحت هر شرایطی حرام دانسته، حتی برخی مدعی اجماع در این زمینه شده اند. عده ای نیز گفته اند: مکروهند به کراهت تحریمی.

کسانی که آنها را حرام می دانند، هم به قرآن( سورة لقمان الآیة ۶) وهم به تعدادی احادیث استدلال کرده اند.

در مقابل این علما، دسته ای دیگر ،هم آواز وهم موسیقی را که بدور از مفاسد جانبی باشند، مباح دانسته اند. دلیل این دسته هم روایاتی است که از قول وتقریر رسول خدا رسیده است.این دسته در مورد استدلالات دسته ی اول گفته اند:دلالت کلمه ی «لهو» (سرگرمی)در آیه ی ۶ سوره ی لقمان بر حرمت آواز کافی نیست زیرا همه ی سرگرمی ها حرام نیستند واحادیث مورد استناد آنان به درجه ی صحت نرسیده اند.

از جمله ی علمای قدیم که آواز وموسیقی را مباح دانسته اند می توان به امام محمد غزالی طوسی و ابن حزم اندلسی، و از علمای معاصر، می توان به مرحوم محمد غزالی مصری ودکتر یوسف قرضاوی اشاره کرد.
متخصصین فن موسیقی می گویند نه فقط شعر و آواز بلکه هر قطعه موسیقی نیز دارای محتوی وحامل پیام خاصی است ؛ بنا براین  ، هردو، بسته به محتوایی که دارند و الهامی که می بخشند حکم آنها تغییر می کند وحکم شعر یا آوازی که در مورد صداقت،وفاداری،امانتداری،میهن دوستی،شجاعت،گذشت،وحدت تقویت روح و… سروده ویا خوانده می شود، با آوازی که در جهت مخالف این افکار واخلاق،بحث می کند باید متفاوت باشد.این است که در برخی از منابع شافعیه آمده است: چنانچه دو پزشک مسلمان متعهد بگویند علاج یک بیماری جز از طریق گوش کردن موسیقی امکان پذیر نیست، باید به قول آنان عمل کرد.

ناگفته پیدا است آهنگ های محرک به گناه، یا مبتذل و بی محتوا، یا دارای پیام ومحتوای غیر انسانی مانند اکثر آهنگ های غربی، آهنگ هایی که در کنار پیاله و شراب یا در تشویق رقص و پایکوبی نامحرمان باهم، سروده می شوند،حرام ونامشروع می باشند.

نمایش بیشتر

مصطفی محمودیان

@نویسنده و مترجم و شاعر و پژوهشگر @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دعوتگر دینی و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا