تاریخ

اسلام فوبیا یا اسلام هراسی در غرب !

اسلام فوبیا (اسلام هراسی) و واکنش مسلمانان

اسلام هراسی در دنیای غرب ـ به خصوص در چند دهه‌ی اخیر ـ واقعیتی انکار ناپذیر است. در نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و… غالباً مسلمانان را افرادی بی‌فرهنگ، بی‌منطق، غیر متمدن، بنیادگرا، خشونت طلب، تروریست و در مقابل غربی‌ها را افرادی با فرهنگ، منطقی، مهربان، انسان دوست و حامی حقوق بشر معرفی می‌کنند؛ و این صفات را به تمامی مسلمانان تعمیم می‌دهند؛ تعمیمی که در مورد هیچ گروه فکری، مذهبی و دینی دیگری به کار نمی‌برند.

به شیوه‌ای غیر مستقیم، دینی حقیر و پست از اسلام و چهره‌ای خشن و کینه توزانه از مسلمانان را به نمایش غرب و غربی‌ها می گذارند، مسلمانان را خطری برای جهان و خود را فرشته‌ی نجات بشریت معرفی می‌کنند!

ادوارد سعید در این باره می‌نویسد: «… به کتاب های درسی تاریخی مدارس ابتدایی، سریال های تلویزیونی… کاریکاتورهای خنده‌دار، فیلم‌ها و کارتون‌ها نگاه کنید… در این‌ها شمایلی که از اسلام عرضه می‌شود یکدست است و همه جا تصویرهای مسلمانان فعلی به عنوان نفت فروش، تروریست و بالاخره غوغاسالاران خون است، به عنوان نمونه… یکی از آن‌ها فیلم “دروغ های راست”می‌باشد که هدف اصلی آن این است که مسلمانان و اعراب را با صفاتی شیطانی و غیرانسانی نشان دهد! و سرانجام به نحوی که شایسته‌ی آنان است، به دست قهرمان آمریکایی لت و پارمی شوند»

می‌توان مردم غرب (غیر مسلمانانش) را با توجه به موضع گیری‌هایشان نسبت به اسلام و مسلمانان در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته‌ تقسیم کرد:

الف ـ گروهی اندک که حاقد و کینه توزند و آگاهانه و برنامه ریزی شده علیه آن‌ها تبلیغ می‌کنند.

ب ـ گروه بسیار بزرگی که ناآگاه‌اند و اگر اندک ‌شناختی هم از اسلام و مسلمانان داشته باشند،‌ شناختی است مشوَّش و دور از حقیقت یا خلاف آن ؛ زیرا برخی از متفکران و اندیشمندان غربی که درباره‌ی اسلام سخنرانی کرده یا مطلب می‌نویسند، آن را آنگونه که خود می‌خواهند، نه آنگونه که هست، معرفی می‌کنند! عامّه‌ی مردم نیز گفته‌هایشان را پذیرفته و آن را عین حقیقت می‌پندارند؛ و در نتیجه علیه اسلام و پیامبر(ص) موضعگیری کرده و می‌کنند.

به عنوان مثال «ژویبر دونوژان» مورخ مسیحی می گوید: پیامبر اسلام از شدت مستی فوت کرده است ! و در نهایت خوک‌ها پیکر او را خوردند! از همین رو آشامیدن شراب و خوردن گوشت خوک در اسلام تحریم شد.»!

گروه دیگری نیز هستند که اعمال و رفتار مسلمانان و عقب افتادگی ممالک اسلامی را دیده و اسلام و در راس آن پیامبر(ص) را عامل این عقب ماندگی ها معرفی می کنند!

متاسفانه وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اکثر کشورهای اسلامی و همچنین گفتار و رفتار اقلیتی از مسلمانان ـ گروه های افراطی و تندرو ـ نیز به اسلام هراسی موجود کمک شایانی کرده و خواهد کرد!

فساد اخلاقی (دروغ، تهمت، رشوه، رانت خواری، دزدی، بی‌بند وباری و…)، فساد اقتصادی (فقر، بیکاری، تورم، فاصله‌ی طبقاتی و…) و فساد سیاسی (استبداد و دیکتاتوری، فقدان امنیت، سانسور شدید، نبود آزادی بیان، فضای بسته سیاسی، برخورد خشن و غیر انسانی با منتقدان و معترضان ـ چه رسد به مخالفان ـ، زندانی کردن و آزارهای جسمی و حتی جنسی و شکنجه کش کردن آنان و…) واقعیتی غیر قابل انکار می‌باشد.

البته لازم به یادآوری است که در غرب برخی از نویسندگان و دانشمندان نیز وجود دارند، که درباره‌ی اسلام و پیامبر (ص) منصفانه، محققانه و به دور از تعصب نوشته و می‌نویسند.

یکی از  فعالیت های این عده در راستای اسلام هراسی، نمایش فیلم موهن به پیامبر رحمت (ص) بود که موجی از اندوه، خشم و اعتراض را در کشورهای اسلامی به دنبال داشت که متأسفانه در مواردی با خشونت، خون ریزی و کشتار همراه بود.

اندوه ، خشم و اعتراض نسبت به چنین افترا و توهین هایی از سوی مسلمانان، که از صمیم قلب به پیامبرشان (ص) مهر و محبت می‌ورزند، امری کاملاً طبیعی می‌باشد ؛ اما متاسفانه در موارد نادری بروز این اندوه و خشم و اعتراض‌ها با خشونت و تندرویهایی همراه بوده که دل مسلمانان دردمند را آزرده نمود. تندروی هایی چون شکستن شیشه‌ها و وسایل، آتش زدن اموال و اماکن، زیان و ضررهای جسمی به افراد و حتی کشته شدن تعدادی از مسلمانان؛ و حمله به نمایندگی‌ها و سفارت‌ها و کشته شدن سفیر آمریکا و دو نفر از همراهانش در لیبی.

اینگونه رفتار‌ها نه تنها فایده‌ای در بر ندارد، بلکه با آموزه‌های اسلامی‌ همچون رحمت و مهرورزی، نرمش، پایبندی به پیمان‌ها و معاهدات، حفظ جان و اموال هم پیمانان و… در تضاد می‌باشد؛ و مهر تأییدی است بر آنچه علیه اسلام گفته می‌شود.

شاید یکی از اهداف طراحان و سازندگان چنین فیلمی، برافروختن عواطف و احساسات مسلمانان و ایجاد واکنش‌ها و عکس‌العملهای افراطی از سوی مسلمانان باشد؛ تا با نمایش و بازتاب رسانه‌ای آن صدق گفته‌های خود را اثبات نمایند.

حتی بعید نیست که عده‌ای با این کار یا با برپایی تظاهرات و واکنشهای افراطی، خواهان منحرف کردن دیدگاه‌ها و اذهان عمومی از مسائل حساس و مهمی چون فلسطین و سوریه و… باشند.

به نظر می‌رسد چنین اعتراض‌ها و رفتارهای تندروانه‌ای، نتیجه‌ی عکس داشته و آب به آسیاب مروّجان اسلام فوبیا ریختن می‌باشد.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که: موضع گیری ما در چنین مواقعی چگونه باید باشد؟

این اولین باری نیست به پیامبر دلسوز و خیرخواه بشریت توهین می‌شود؛ مگر آن حضرت در دوران دعوت مبارکش بار‌ها شاهد انواع استهزا، افترا، تهمت و توهین نبود؟ مگر هم اکنون نیز در برخی از کشورهای اسلامی و کانال های تلویزیونی و شبکه‌های ماهواره‌ای، شاهد توهین و افترا به پیامبر (ص) و خانواده و یارانش نیستیم؟

*  قرآن این موارد و شبهات را بیان می‌کند؛ اما به جای توصیه به قتل یا آزار و اذیت و حتی مقابله به مثل، با منطق و استدلال به آن‌ها پاسخ گفته ـ مقابله‌ی فرهنگی ـ و از پیامبر (ص) دفاع می‌کند؛ و پیامبر (ص) و یارانش را به صبر و بردباری توصیه می‌کند و سزای آنان را به روز قیامت موکول می‌نماید.

بنابراین در رابطه با فیلم موهن و موارد مشابه دیگر ذکر موارد و توصیه‌های ذیل را ضروری می‌دانم:

۱ـ با چنین افتراها و توهین هایی، شخصیت و پیام پیامبر رحمت (ص) لکه دار نخواهد شد؛ گذشت هزار و چهارصد و اندی سال و افزایش روز به روز شیفتگان و محبان پیامبر (ص) و تعداد مسلمانان، صدق این ادعا را ثابت کرده است.

۲ـ توهین به مقدسات و رموز دینی و مذهبی از جانب هر شخص یا گروهی و به هر بهانه‌ای، محکوم می‌باشد. این به معنای بستن باب مبارک آزادی و نقد ـ نقدی مستدل و عالمانه و بری از هر گونه افترا، تهمت و توهین ـ نمی‌باشد.

آزادی به معنای آزادی در بیان افترا، توهین، تهمت، ناسزاگویی و بازی با حیثیت و آبروی اشخاص و.. نیست؛ بلکه دارای محدوده‌ای معین و مشخص می‌باشد. حتی در غرب که این همه سنگ آزادی را به سینه می‌زند، برایش محدوده و خطوط قرمزی قائل‌اند.

یکی از آن‌ها مساله‌ی یهود و هولوکاست می‌باشد، که هرگونه نوشته یا سخنی علیه آن ـ حتی مستند و بدور از توهین ـ جرم محسوب می‌شود! که نمونه‌ی بارزش دادگاهی و زندانی کردن مرحوم روژه گارودی بود.

در زمینه‌ی رفع اینگونه توهین‌ها می‌توان از طریق مجاری دیپلماتیک و مجامع و سازمان های بین المللی ، ممنوع شدن توهین به مقدسات و رموز دینی و مذهبی را مطرح کرد.

۳ـ واکنش‌ها و اعتراض های وسیع مدیریت نشده، غیر حکیمانه‌ و افراطی مسلمانان در ممالک اسلامی نسبت به بی‌احترامی، توهین و هتاکی‌های عده‌ای قلیل ـ حساب دولت‌هایشان از آن‌ها جداست ـ به مقدسات و رموز اسلامی، شاید بیش از آنکه باعث منزوی شدن و منع گسترش اسلام و انتشار چنین اعمال و صحنه‌ها یا تکرار آن‌ها شود، سبب مشهور شدن فاعلان و انتشار وسیع آن‌ها خواهد شد.

۴ـ شناساندن و معرفی پیامبر رحمت (ص) و پیامش، به شیوه‌ای حکیمانه و با زبانی عصری، از طریق نشر کتب و مقالات، نمایش فیلم، تئا‌تر، cd و

۵ـ به جای عکس العمل که در اکثر موارد ناشی از احساسات و عواطف بی‌برنامه، بی‌هدف و غیر قابل کنترل می‌باشد، باید با حکمت، برنامه و هدفمندی عمل کرد. بهترین و کارا‌ترین عمل، متخلق شدن به اخلاق والای پیامبر (ص) در زمینه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌باشد.

حیدر غلامی

منبع :اصلاح وب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا