اصول

انتقال اعضا از حیوان و پیوند آن به انسان

سوال: آیا می توان عضو یا جزئی از اعضای یک حیوان را برای نجات و کمک به انسان به جسم او انتقال داد و پیوند زد، گرچه این حیوان خوک باشد؟
پاسخ
-از لحاظ شرعی جایز است که عضو یا جزئی از اعضای یک حیوان را برای شفا و تداوی انسان به او پیوند زد، گرچه آن عضو از جسم یک خوک گرفته شده باشد.
-دکتر یوسف قرضاوی، فقیه عالی مقام جهان اسلام در کتاب« الفتاوی المعاصره،ج ۲» می فرماید:اصل براین است که جز درموارد ضروری و خاص به پیوند عضو نجس حیوانی؛ چون خوک به بدن انسان مسلمان متوسل نشویم، اما آنچه به سبب ضرورت مباح می گردد مقدار و میزان خود را دارد.

-درهر صورت پیوند عضو حیوان نجس به بدن انسان در مقوله خوردن گوشت حرام نمی گنجد، بلکه آن نوعی استفاده و بهره مندی از آن است، رسول گرامی اسلام نیز استفاده از بعضی از اعضای مردار چون پوست را جایز نموده و حکم تحریم مردار در قرآن همان حکم خوک است.

-بنابراین می تواند استفاده از خوک در موارد غیر خوراکی، مشروع باشد. -تنها سوال باقیمانده این است، اگر خوک نجس است چگونه جزئی از یک حیوان نجس را وارد بدن انسان مسلمان کنیم؟ در پاسخ می گوییم: استفاده از نجاست در قسمت ظاهری بدن از لحاظ شرعی منع شده است، ولی هیچ دلیلی بر ممنوعیت محل نجاست، داخل و درون بدن وجود ندارد، مگر نه این است که درون انسان محل نجاساتی؛همچون خون ، ادرار، مدفوع و مانند این ها است و انسان با وجود آنها نماز می خواند و قرآن تلاوت می کند.
پس نتیجه می گیریم احکام نجاسات، ارتباطی به داخل جسم انسان ندارد.

منبع: احکام و فتاوای پزشکی معاصرتألیف کمال روحانی
ارسال :صالح ترشی

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا