تاریخ

انصار ومهاجران به چه کسانی گفته می شود؟

 

سوال:آیا ممکن است بعضی از آثار وتاریخچه ای از انصار ومهاجرین  و نام های تعدادی از صحابه هایی که به انصار و مهاجرین منسوب می باشند را برای ما معرفی کنید؟

[جواب]:حمد و ثنا شایسته ذاتی است که جهان در قبضه اوست.

در مرحله اول : مهاجرین وانصار از صحابه های رسول الله وتربیت یافتگان مکتب آن بزرگوار به حساب می آیند، بزرگان این امت ، بلکه با فضیلت ترین  انسانها بعد از پیامبران و رسولان الهی به شمار می آیند.

قلب ودرونشان از محبت خداوند و از ترس وعظمت وایمان پر شدند ، پیامبر را بیشتر از مال وفرزند و جانشان دوست داشتند،

در ادعای این محبت بالاترین درجه صداقت به خرج دادند، جان ونفس ودارایی شان بخاطر نصرت دین ودفاع از کیان آن وتبلیغ و ارشاد و راهنمایی مردم فدای راه خدا وپیامبرشان کردند.

در تاریخ حیات بشر شخصیت هایی همچون انصار ومهاجرین از لحاظ ایمان وتقوا، عبادت واخلاق متولد نشده  و نخواهند شد.

شایان حق است که خداوند در آیات بسیاری از قرآن وپیامبر در احادیث زیادی از آنها تعریف وتمجید کنند.

حتی از این بالاتر پیامبر [صلی الله علیه وسلم]محبت انصار ومهاجرین را جزئی از دین می داند و بغض و کینه نسبت به آنها را نفاق بر می شمارد.  چرا؟ چون کسی که به تاریخ زندگی ایشان وسیره ایمان واخلاق وجان فشانی هایی که در راه کمک به دین و اسلام انجام دادند نگاه کند، حتما انصار ومهاجرین را دوست خواهد داشت اگر به آنها ایمان داشته باشد.

واگر به آن گروه اصحاب بغض بورزد به سبب آن نفاق در درونش جای میگیرد واز راه دعوت وکمک به دین وتبلیغ آن وتمسک به مبانی اسلام دور خواهد شد .

مهاجرین چه کسانی بودند؟

مهاجرین،کسانی بودند که قبل از فتح مکه مسلمان شدند.وبه سوی پیامبر صلی الله علیه وسلم در مدینه منوره هجرت کردند.در آنجا سکونت گزیدند،ترک شهر ودیار آبادانی خودشان کردند و مال ودارایی ثروتشان را همراه با اهل وخویشاوندانشان خویش به جا گذاشتند، و به رضایت خداوند ونصرت دینش وعلاقه مند بودن به اجر وپاداش آخرت نزد خداوند چشم وطمع دوختند.

انصار چه کسانی بودند؟

انصار، اهل مدینه یعنی شهر رسول الله بودند آنها کسانی بودند که از رسول الله استقبال کردند واز اصحاب بزرگوار مهاجر پذیرایی کردند، در مدینه به مهاجرین پناه دادند، مال وثروتشان را با آنها تقسیم کردند، هیچ چیزی را از آنها دریغ نورزیدند،ودر راه خداوند با جان ومالشان جهاد کردند.

آیاتی که خداوند در آن از مهاجرین تعریف میکند : «لِلْفُقَرَاء الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً وَیَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ» سوره حشر آیه ۸٫

برای تنگ دستان مهاجرین کسانی که از خانه وکاشانه شان از دارایی شان بیرون شدند، از طرف خداوند کسب فضل ورحمت ورضایت کردند وبه دین خدا وشریعت رسول خدا کمک کردند ، آنهایند که راستگو هستند.

این شهادت خداوند برای آنها بستگی به طهارت وپاکی درونشان دارد ، بخاطر دنیا ترک وطنشان نکردند بلکه به خاطر دریافت پاداش نزد خداوند وکمک به اسلام هجرت کردند ، ودر میدان ایمان وعمل وگفتار صداقت وراستی به خرج دادند.

بعد خداوند برای آنها شهادت م یدهد که بخاطر اعمال زیبنده شان فلاح ورستگاری پاداششان می شود: «وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَداً ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»؛ کسانی که اول وسابق بودند از مهاجرین وانصار وکسانی که بانیکویی از آنها تبعیت کردند هم خداوند از آنها اعلام رضایت کرده وهم ایشان از خداوند راضی هستند، خداوند برای آنها بهشت هایی فراهم کرده که زیر آن جویبارهایی جاری هستند وبرای ابد در آن متنعم هستند که این پیروزی بزرگی است). سوره توبه آیه۱۰۰٫

خداوند به ما خبر داده که از گروه انصار ومهاجرین اعلام رضایت وخشنودی کرده وخبر داده که آنها اهل بهشت اند وبهشت برای آنها مهیا شده است.

واما احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم در شان بزرگواری انصار ومهاجرین این حدیث کافی است که می فرماید: «بهترین انسانها، مردم هم قرن من هستند ، بعد از آن کسانی که پس از آنها می آیند، بعد کسانی که بعد ایشان می آیند.» بخاری در حدیث۲۶۵۲ومسلم در حدیث ۲۵۳۳روایت کرده اند.

تعداد صحابه ها -خداوند از همه آنهاراضی باشد -از مرز صد هزار نفر تجاوز میکند،از چند هزار آنها شناخت داریم ، از این تعداد چند صد نفر مشهور هستند، بزرگترین شان : ابوبکر صدیق، بعد عمر، عثمان ، علی بن ابی طالب، بعد زبیر طلحه، عبدرحمان، سعدبن ابی وقاص، ابوعبیده، سعیدبن زید، رضی الله عنهم اجمعین.

اما انصار از بزرگترین شان: سعدبن معاذ، بعد سعدبن عباده، ابی بن کعب، معاذ، اسید بن حضیر، براءبن معر، اسعدبن زراره، انس بن نضر،انس بن مالک، عبدالله بن عمروبن حرام، وپسرش جابربن عبدالله، رضی الله عنهم اجمعین.

《تعریف خداوند از گروه انصار》

الله متعال می فرماید:انصار کسانی بودند که درونشان را جای ایمان وسکونت قرار دادند .کسانی که به سوی آنها (مهاجرین)هجرت کردند آنها را گرامی واشتند ،چیزایی که خداوند به آنها عطا کرده بود هر چند نیاز مبری به آن داشتند ولی غیر خود (مهاجرین) را بر نفسشان ترجیح دادند،حسادت نورزیدند،کسانی که نفسش از بغل وحسد دور کند آنها پیروز ورستگار هستند)سوره حشر آیه۹٫

انصار قبل از مهاجرین در مدینه سکونت  داشتند و بر ایمان آوردتشان از بسیاری از مهاجرین سبقت گرفتند،

آن گروه انصار پیامبر ویاران مهاجرشان را از صمیم قلب ومحبت صادقانه دوست داشتند《کسانی که به سویشان هجرت کردند آنها را دوست داشتند》

نسبت به برادر مهاجر خوددر رابطه با فضل وبزرگی که خداوند به مهاجرین داده بود حسادت نکردند،[چون مهاجرین از انصار بافضیلت تر بودند،وبخاطر همین پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود :اگر هجرت نبودمن مردی از انصار میشدم]امام بخاری در حدیث۴۳۳۰روایت کرده.

گروه انصار همراه با برادران مهاجرش شدند مردان با سخاوت،مالشان مابین خودشان با توجه به احتیاجشان تقسیم کردند (بر نفس خودشان ترجیح میدهند هر چند خودشان نیاز مبری داشته باشند)

در آخر از خداوند منان مسئلت می نمایم که همه ما رهروان راستین آن حضرات قرار دهد که بتوانیم قدمی برداشته باشیم در راه تلاش وکمک وایثار همراه با اخوت وبرادری ومجاهدت انصار ومهاجرین آمین .

 

وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله واصحابه اجمعین الی یوم الدین.

ترجمه: عبدالباسط اصغری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا