تاریخ

انواع مناظره های پیامبر (ص) با اهل کتاب

 

   مناظره ها و مجادله های اهل کتاب چه با یکدیگر و چه با پیامبر (ص) ومسلمانان ، گستردگی و استمرار زیادی داشته و از گزارش های مورخان بر می آید که از سال های آغازین هجرت پیامبر(ص) به مدینه شروع شده و تا اواخر دوره مدینه ادامه داشته است .

  دراینجا باتوجه به آیات مربوط به اهل کتاب(درسوره آل عمران) به دودسته مهم ازمناظره های صورت گرفته  می پردازیم :

1- مجادله و مناظره درباره نسبت حضرت ابراهیم

   {يااهل الكتاب لِمَ تُحاجّون في ابراهيم ومااُنزلت التوراةوالإنجيل الامن بعده افلاتعقلون هاأنتم هؤلاءحاججتم فيمالكم به علم فَلِمَ تُحاجّون فيماليس لكم به علم والله يعلم وانتم لاتعلمون ماكان ابراهيم يهوديِاًولانصرانيّاًولكن كان حنيفاًمسلماًوماكان من المشركين إنّ أولي الناس بإبراهيم لَلّذين اتبّعوه وهذاالنبيُّ والذين آمنوا والله وليّ المؤمنين ،ای اهل کتاب  چرا درباره(دین)ابراهیم با یکدیگر به مجادله      می پردازید(وهر یک ازشمااورابر آیین خود می پندارد) و حال آنکه تورات و انجیل نازل نشده اند مگر بعد از او؟ آیا نمی فهميد (که پیشین نمی شود پیرو پسین باشد )؟ هان ! شما ای گروه (یهودیان ومسیحیان) درباره چیزی که (به گمان خود) نسبت بدان آگاهی دارید ، مجادله و مناظره   می کنید ، ولی چرا درباره چیزی که آگاهی و اطلاعی از آن ندارید مجادله و مناظره می کنید ؟ و خدا (چگونگی دین ابراهیم را ) می داند و شما نمی دانید، ابراهیم نه یهودی بود ونه مسیحی ، ولیکن بردین حق وتسليم فرمان خدا بود واز زمره مشرکان نبود ، سزاوار ترین مردم (برای انتساب) به ابراهیم (و دین او) کسانی هستند که از او پیروی نمودند و نیز این پیغمبر (محمد) و کسانی که ایمان آورده اند و خداوند سرپرست و یاور مؤمنان است.

  با توجه به مضمون آیات فوق ،اهل کتاب می کوشیدند تا هر یک، حضرت ابراهیم را به آئین خودنسبت دهند ، یهودیان و مسیحیان در نفی پیوند اسلام باآئین ابراهیم همداستان بودند ، اما سرانجام به محاجّه با یکدیگر برخاستند و هر کدام مدعی شدند که حضرت ابراهیم فقط برآئین آنهااست  و ازآنجا كه این ادعا از عصبیت سرچشمه می گرفت و با عقل و واقعیت حیات تاریخی حضرت ابراهیم منطبق نبود ، لذا پیامبر آیه، ای اهل کتاب چرا درباره ابراهیم مجادله می کنید ، حال آنکه ابراهیم پیش از نزول تورات و انجیل  می زیسته است، رابراي آنان تلاوت فرمود. در نهایت ضمن باطل خواندن ادعای آنان نسبت به انتساب حضرت ابراهیم به خود، آنها را متوجه این نکته می کند که نزدیکی به ابراهیم جز با پیروی از او حاصل نمی شود و چون پیامبر و یارانش از ابراهیم پیروی می نمایند پس آنان سزاوار ترین مردم نسبت به ابراهیم هستند .

 

2- مناظره به منظور گمراه کردن مسلمانان

   {ودّت طائفةٌمن اهل الكتاب لويضلّونكم ومايضلّون الاانفسهم ومايشعرون،گروهی از اهل کتاب آرزو داشتند،کاش می شد شما را گمراه کنندو(بااین کارها)جز خویشتن را گمراه نمی سازند ولي نمی فهمند.

  این آیه مبين اين است كه،اهل کتاب در مدینه برای گمراه کردن مسلمانان کوشش بسیاری می کردند وبرآن بودند که آنهارا به سوی آیین خود بکشانند ،در حالی که در درون خود ، بر حقانیت اسلام وقوف داشتند .

  مورخان وسیره نویسان بیشتر مناظرات ومجادله های اهل کتاب را با پیامبر مربوط به همین بخش می دانند .

 

 

رسول رسولی کیا

 

منابع :

  1. سوره آل عمران ، آیه 65 الي 68.
  2. همان ، آیه 69.
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا