خانواده

اهمیت تربیت فرزندان طبق آداب شرعی:

تربیت امر بسیار مهمی است و جهد و تلاش در آن نیازمند وقت می باشد، و این امر چیزی جدیدو نو نمی باشد.و کاریست بس پسندیده و بزرگ ، و اهمیت این سخن و موضوع را در موارد ذکر شده زیر بیان می کنیم.
1-
پیروی از رسول اکرم (ص)و صحابه ایشان و بعد از آنان به سلف صالح در تربیت فرزندان.پس باید به شیوه تربیتی آنان آشنایی داشته باشیم و آنان را بشناسیم و از آنان پیروی کنیم تا اینکه بتوانیم فرزندانمان را به شیوه صحیح تربیت کنیم.
2-
شرایط موجود در جامعه و امت:در واقع اگر به جامعه و امت نگاه کنیم آن را در وضع و حال نا مناسبی می یابیم و زیاد طول نخواهد کشید که بسیاری از مبادی اسلامی در بعضی از کشور های اسلامی از بین خواهد رفت ، و فقط با تربیت صحیح معالجه ودرمان این امر و اوضاع امکان پذیر است.
3-
تربیت باید شخصیتی محکم و نفوذ ناپذیر در فرزندان ایجاد کند. به این خاطر اگر زمانی شبهات و شهوات در برابرو مسیر او قرار گرفتند ، تاثیر پذیر نباشد.و تقوای او به خداست که از او مراقبت می کندو او را از محرمات خدا دور می کند. واز مظاهر شهوت انگیزو فریبنده ای که در دنیای امروز ما وجود دارد تاثیر نمی پذیردو برای فرد مسلمان گاهی اوقات چیز هایی روی می دهد که شبهات نا خواسته بر عقل او غلبه می کند.
4-
آشنا کردن فرزندان با چگونه مواجه شدن با سختی ها و مشکلات در شیوه تربیتی بسیار مهم می باشد. به این دلیل که فرزندان بتوانند و بدانند در آینده در زندگی خود چگونه با مشکلات مواجه شوند.
5-
تربیت و آماده کردن فرزندان به مسئولیت پذیری و کاری کا به آنها محول می شود.بطوری که در آن زمان به نفع خود ، اجتماع و امتش فعالیت کند.
6-
بررسی و روشن کردن اهمیت تربیت با و جود حملات ریشه ای و اساسی که برای فاسد کردن اجتماع مان از سوی دشمنان اسلام روی می دهد.پس با وجود این جریان باید با تربیت صحیح فرزندان به مبارزه با آنان بر خیزیم تا زمانیکه آن را از روح و روان اجتماعمان دور کنیم.
7-
رسیدن به آسایش و امنیت فکری با تربیت فرزندان، منع کردن از غلوو زیاده روی، پرهیز ازفکرهای ضد و متناقض با اسلام .مانند بینش های غیر مذهبی و غیره
8-
اگر مؤسسات تربیتی در انجام وظایف شان کوتاهی کردند ما باید با تربیت صحیح آن را تکمیل کنیم،و امری بسیار مهم می باشد.اماکنی مانند مدارس و مساجد
9-
به طور قطع بسیاری از ناراحتی ها که در جامعه انتشار یافته است به دلیل کوتاهی در امر تربیت یا سستی در آن می باشد. پس برهنگی و آرایش و مواد مخدر و آزار و اذیت ها و غیره …به دلیل سهل انگاریو یا کوتاهی در تربیت انتشار یافته است.
10-
تربیت صحیح فرزندان وسیله ای برای رسیدن به درجه علیا می باشد.مانند ایثار ،صبر، و خیر خواهی برای دیگران
ترجمه:مژگان جواهری
عبدالرحمن بن عایدالعاید

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا