اندیشه

اهمیت و فواید شوری در اسلام

اهمیت شوری در اسلام

عبدالجليل الفقیه

من فرمایش پیامبر اسلام ص را می خوانم ( ان مثلی و مثل الأنبياء من قبلی ، کمثل رجل ، بنی بیتا فاحسنه و أجمله ، إلا موضع لبنة من زاوية ، فجعل الناس یطوفون به ، ویعجبون له ، و یقولون :هلا وضعت هذه البنة ، فأنا البنة ، وأنا خاتم النبيين ) متفق عليه.

نمونه من و نمونه پیامبران قبل از من مانند یک نفری است که خانه ای درست کند و آن خانه را مزیین کند ، مگر در گوشه ای جای یک آجر و مردم دورادور خانه را نگاه کنند و میگویند : ای کاش جای خالی این آجر هم پر شود و من همان آجر هستم ، ومن خاتم پیامبرانم . متفق عليه
ای پروردگار متعال چقدر زیبا ومحکم است ، خانه ای که شما آن را بنیاد نهاده ای .

“افمن أسس بنیانه علی تقوی من الله و رضوان خیر أم من أسس بنیانه علی شفا جرف هار فانهار به في نار جهنم والله لا یهدی القوم الظالمين ).:آیا کسی که شالوده آن “مسجد” رابر پایه تقوا و پرهیز از مخالفت فرمان خداو خوشنودی او بنیاد نهاده است، کارش بهتر است یا کسی که شالوده آن را بر لبه پرتگاه شکافته وفرو تپیده ای بنیاد نهاده است و هر آن با فرو ریختن خود اورا به آتش دوزخ فرو می اندازد ؟ خداوند مردمان ستم پیشه را به چیزی که خیر و صلاح ایشان در آن باشد هدایت نمی کند.

خداوند متعال دارای تمام صفات نیک است و از بسیاری از زیباییهای دین صحبت کرده ، که یکی از بهترین خاصیتهای که خداوند در دین اسلام از آن صحبت به میان آورده ودر تاریخ بشریت همچون چیزی وجود ندارد ” شوری ” است.

اهمیت شوری از آنجا معلوم میشود که خداوند متعال به پیامبر اسلام ص دستور میدهد که در کارهایش مشورت و شوری داشته باشد، هرچند که پیامبر اکرم ص متصل به وحی است در امر رسالت اما خداوند به ایشان امر میفرمایند تا بعد از او یاران و اصحاب او به امر شوری عمل کنند . ( فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لا نفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفر لهم و شاورهم في الأمر) آل عمران 159. : از پرتو رحمت الهی است که توبا آنان که سر از خط فرمان کشیده بودند نرمش نمودی ، واگر درشتخوی و سنگ دل بودی از پیرامون تو پراکنده می شدند . پس از آنان درگذر و برایشان طلب آمرزش نما ودر کارها با آنان “مشورت و رایزنی کن “.

وازاهمیت شوری آن است که مؤمنین را باآن توصیف نموده ( والذين استجابوا لربهم وأقاموا الصلاة وأمرهم شوري بينهم ومما رزقناهم ينفقون ) شوری 38: وکسانیند که دعوت پروردگارشان را پاسخ میگویند ، ونماز را چنان که باید میخوانند ، وکارشان به شیوه ” رایزنی و مشورت ” با یکدیگر است. وهر آنچه به آنها دادیم از آن میبخشند.

خداوند متعال ذکر شوری را در بین دورکن اساسی دین که همانا نماز وزکات ذکر فرموده است .

واین نشان از اهمیت شوری در دین اسلام است و خداوند متعال در قرآن کریم سوره ای را به همین اسم ” شوری ” آورده است.
فایدهای شوری

1- مشورت و رایزنی و تمسک به شوری در اسلام به عنوان عبادت و نزدیکی به پروردگار به حساب می آید ( وشاورهم في الأمر) هرچند که در این آیه خطاب امر پیامبر اکرم ص است ، اما یاران ودوستان ومسلمانان هم لازم است که روش پیامبر اسلام ص را در پیش گیرند.

2- افراد جامعه کسانی که با آنها مشورت خواهد شد ، خودرا به جامعه نسبت میدهند و کارجامعه کار آنان است وآسایش و رفاه جامعه سهمی از مسئولیت و شغل آنان خواهد بود.

3- بوسیله شوری میتوانییم که افراد را تشویق کنیم که تا احساس مسئولیت کنندگی برابر قضایای که جامعه راتهديد میکند.

4- بوسیله شوری همکاری بیشتر میشود ومیتوانیم فرد مناسب رادر مکان مناسب قرار دهیم و بدین خاطر توانایی فرد را به کار گرفته ایم در جامعه واز انجام دادن کارهای بیهوده نجات پیدا میکنیم ودر حد خود ” شوری ” تنظيم و هماهنگی است برای کارها.

5- در امر شوری و رایزنی توانایهایمان را خواهیم بخشید و مستمسک به اسباب شده ایم و توکل برخدا کرده ایم و آراء ونظرات در شوری میدرخشند و به هم نزدیک میشوندو میتوان بهترین را انتخاب کرد.

6- در مسئله شوری علاقه ها به هم بیشتر میشود و بدین ترتیب مسلمان دارای شکوه و شخصیت خواهد بود ودشمن نمی تواند به چشم طمع به او نگاه کند.

7- بوسیله شورا و رایزنی تبادل آراء روی خواهد داد و احترام از آرا ء سبب نزدیکی دلها میشود.
8- فایده دیگر شوری و رایزنی ، بنیان نهادن جامعه ای پویا ودرخشان وسبب همبستگی در جامعه خواهد شد.
ترجمه : عبدالله احمدی

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا