اصحابسیره نبوی

او عاشق خدیجه بود!

نویسنده: ادهم شرقاوی

خدیجه رضی الله عنها چهل سال داشت و پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز بیست و پنج ساله بود! خدیجه خیلی مهربان بود و تمام وجودش را نثار شوهرش می کرد و طوری رفتار می کرد که هم سن آن حضرت است و پیامبر آن قدر خردمند و پخته بود که به همسرش این احساس را منتقل کرده بود که همسن اوست!

خدیجه بسیار ثروتمند بود، اما محمد صلی الله علیه و سلم احساس می کرد که وی از همه آنچه دارد ارزشمندتر است؛ آن حضرت از لحاظ مالی فقیر بود ولی این احساس را به همسرش منتقل کرده بود که او برایش از تمام دارایی هایش گران سنگ تر است!

پس اگر گفته شود که عشق معجزه خلق می کند، باور کن!

وحی نازل می شود، چه شرایط سنگینی! او باید پس از این شوک و سردی که برایش پیش آمده پناهگاه و مشاوری داشته باشد، آن حضرت – برای مشورت و آرام شدن – نزد عموی شجاع خود حمزه ، دیگر عموی مهربانش ابوطالب و دوست وفادارش ابوبکر نرفت، بلکه پیش خدیجه رفت؛ زیرا او یقین داشت که همسرش برابری می کند با یک ارتش و همین گونه هم بود! او را آرام کرد، فضایلش را به وی یادآوری نمود و سپس او را با خود پیش ورقه بن نوفل برد و پس از آنکه فهمید او پیامبر است به عنوان نخستین شخص بر کره زمین به آن پیامبر ایمان آورد!

خدیجه فوت می کند … و زمین بر او تنگ می شود! پس پروردگارش او را – پیش خود و معراج – به آسمان می برد در عکس العملی شبیه به همدردی با مردی مصیبت زده که دوست مهربان، رفیق دلسوز و همسر وفادارش را از دست داده است! آن حضرت صلی الله علیه و سلم مکه را ترک می کند و اگر چه – سال ها بعد – تجدید فراش می کند ؛ ولی جایگاه خدیجه در قلب وی همچنان خالی بود و کسی قادر به پرکردن آن نبود!

در آستانه شصت سالگی بود که پیرزنانی هشتاد ساله را مشاهده کرد؛ پس ردای خود را درآورد تا روی آن بنشیند و به کسانی که با تعجب به این کار او نگاه می کردند گفت: این ها دوستان صمیمی خدیجه هستند!

روزی پیر زنی به خانه پیامبر صلی الله علیه و سلم می آید که با استقبال گرم و صمیمی آن حضرت روبرو می شود، وقتی  با واکنش تعجب آمیز عایشه مواجه شد فرمود: او در زمان خدیجه به خانه ما می آمد!

زمان خدیجه!

آیا شما هم مشاهده می کنید که چگونه تاریخ زندگی اش را با خدیخه تنظیم می کند؟!

گوسفندی را ذبح می کند و گوشتش را پاره می کند و می گوید: بخشی از آن را به دوستان عزیز خدیجه بدهید!

انس می گوید: وقتی چیزی برای پیامبر صلی الله علیه و سلم می آوردند می فرمود: آن را به خانه فلانی بدهید زیرا او خدیجه را دوست داشت!

آن حضرت تنها به خدیجه عشق نمی ورزد ، بلکه به هرکسی که او را دوست داشته عشق می ورزد!

سخت در اشتباه است  کسی که گمان می کند عشق برای مردان کسر شان است و نشان دادن عشق ، نگرانی و وفاداری نشان ضعف شخصیت است، این  سرور مردان جهان است که خدیجه را زنده و مرده دوست دارد. پس از ابراز احساسات خود خجالت نکشید و تا آخرین رمق حیات با آن زندگی کنید؛ هیچ چیز در این دنیا از عشق حلال زیباتر نیست!

سخت اشتباه می کند کسی که بر این باور است که خشونت و سنگدلی باعث مردانگی است؛ بلکه مردانگی از مؤلفه های نرمی و مهربانی و سخاوت و راهنمایی تشکیل می شود و همانطور که سرور ما می گوید: تعامل نیکو بخشی از ایمان است!

سخت در اشتباه است کسی که می پندارد زنان تنها با صدا و شلاق رانده می شوند که تنها با عشق می توان دل زن را بدست آورد! تنها با عشق!

ترجمه: رسول رسولی کیا

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا