اصول

ايمان به فرشتگان

آموزش عقاید اسلامی

 ايمان به ملائك

انسان مسلمان به ملائك خداوند ايمان دارد، كه گروهي از گرامي ترين مخلوقا و بندگان فرمانبردار اويند. همچنان كه جسم انسان را از گل پخته مانند گل كوزه آفريده و جن را از شعله آتش بوجود آورده، ملائك را هم از نور آفريده است. خداوند در نظام آفرينش مسئولتهايي را به آنان سپرده است، كه برخي از آن مسئوليتها عبارتند از: محافظت از انسانها، نوشتن اعمالشان، اداره امور بهشت و جهنم و ملايكي كه در شبانه روز به تسبيح و فرمانبرداري خداوند بدون ملال مشغول مي باشند. خداوند متعال گروهي از آنها را بر برخي ديگر برتري بخشيده است و برخي از آنها مانند: جبرييل و ميكاييل و اسرافييل جزو مقرّبان خداوند هستند، و در ميان بقيه ملايك رده ها و درجات ديگدي نيز وجود دارد.  ايمان به ملايك پيش از هر چيز بر اساس هدايت خداوند، و پس از آن بر مبناي دلايل نقلي و عقلي زير است:

 دلايل نقلي:

 1 . خداوند خود در مورد ملايك آياتي را نازل و به ايمان به آنها فرمان مي دهد، و مي فرمايد: «و من يكفو باللّه و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر، فقد ضلّ ضلالاً بعيداً» (النساء:136) ” هر كس كه خداوند و ملايك و كتابها و پيامبران او، و روز آخرت را انكار كند، در گمراهي بسيار عميقي گرفتار گرديده است”.

و مي فرمايد: «لن يستنكفَ المسيحُ ان يكونَ عبداً للّه و لاالملائكةُالمقربون» (النساء:172) ” مسيح هر گز ابايي از ايو ندارد كه بنده اي براي خدا باشد، و فرشتگان مرّب نيز (از بندگي او سر بز نمي زنند)”.  و مي فرمايد: « و ما جعلنا اصحابَ النّار إلا ملائكَةً» (المدثر: 31) “مأموران (و اداره كننده گان ) دوزخ را تنها از ميان ملايك برگزيده ايم”. همچنين مي فرمايد:  « والملائكةًُيدخلون عليهم من كلِّ باب سلامٌ عليكم بما صبرتم » – (الرعد:23)  ” و فرشتگان از هر سوبه استقبال آنان مي آيند و بر آنها سلام مي گويند، پس بخاطر شكيبايي كه پيشه كرديد اكنون در امنيت قرار داريد”.  و مي فرمايد: « و اذ قالَ ربُّك للملائكةِ انّي جاعلٌ في الارض خليفةً، قالوا: أ تجعل فيها من يفسد فيها و يسفكُ الدماءَ، و نحنُ نُسبّحُ بحمدكَ و نُقدِّسُ لك؟ قال: انّي اعلمُ ما لا تعلمون» – (البقره: 30)  ” زماني را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين جانشيني را قرار مي دهم، گفتند: آيا در زمين كسي را به و جود مي آوري كه فساد مي كند و تباهي راه مي اندازد و خونها را خواهد ريخت و حال آنكه ما به ستايش و بزرگداشت تو مدام مشغول هستيم ؟! گفت: من چيز هايي را مي دانم كه شما نمي دانيد”.

  1. پيامبر گرامي اسلام در مورد ملايك سخن گفته و در يكي از دعاهايش مي فرمايد: ” اي پروردگار جبرييل و ميكاييل و اسرافيل ! اي پديد آورينده آسمانها و زمين، اي آگاه به آشكار و نهانيها! تو خود در مورد اختلاف ميان بندگانت قضاوت خواهي نمود، از تو مي خواهم كه در گير و دار اختلافها راه حق و راستي را به من بنماياني ! زيرا تنها تويي كه به راه راست راهنمايي مي نمايي”. همچنين مي فرمايد: ” خداوند ملايك را از نور، و جن را از شعله آتش، و آدم را آنگونه كه خود بيان فرموده، آفريده است”
  2. در روز غزوه بدر بسياري از ياران رسول خدا – صلي الله عليه و سلم – ملايك را مشاهده نمودند، و بارها باهم حضرت جبرييل را ديدند، زيرا گاهي او در صورت” دميه كلبي” ظاهر مي گرديد، مشهورترين روايت در اين مورد حديثي است كه حضرت عمر – رضي الله عنه – آن را روايت و امام مسلم آن را نقل مي نمايد، كه در آن رسول خدا فرموده است:”… مي دانيد اين كي بود آمد و اين سؤالها را مطرح نمود؟ گفتند: خداوند و پيامبرش بهتر مي دانند. فرمود: اين جبرييل بود، آمد تاشما را با امور دينتان آشنا نمايد”.

 

4- ايمان و اعتقاد ميلنونها نفر از پيروان پيامبران در عصرها و مكانهاي مختلف، و باور بدون ترديدشان در مورد آنچه پيامبران در مورد ملايك بيان فرموده اند، گواه ديگري بر وجود ملايك مي باشد.

دلايل عقلي:

  1. عقل انسان نمي تواند وجود ملائك را محال و آن را انكار نمايد، زيرا عقل انسان تنها اجتماع اضداد را محال مي شمارد و آن را نفي مي كند، بدين معني كه نمي پذيرد چيزي همزمان هم مو جود باشد و هم مو جود نباشد، يا باهم بودن دو پديده مخالف هم مانند نور و تاريكي را نفي مي نمايد، در حالي كه وجود ملايك به معني وجود دو چيز مخالف و متضاد باهم نمي باشد. از نظر عقلا و انديشمندان اثر يك چيز نشانه وجود آن است، و ملايك داراي اثرات و عملكرد هايي فراواني از جمله موارد ذيل مي باشند:

أ‌.              آوردن وحي براي پيامبران، كه غالباً اين كار توسط حضرت جبرييل انجام مي گرفته است. اين موضوع موضوعي بسيار واضح و غير قابل انكار است، و شاهد صادقي بر وجود ملايك مي باشد.  ب. گرفتن ارواح ميلياردها انسان توسط ملايك كه مسئوليت اين كار به آنان محول گرديده است. خداوند متعال مي فرمايد:

(قُل يتوفّاكُم مَلكُ الموتِ الذي وُكِّلَ بكُم) – (السجده :11) ” به آنان بگو: كه ملايك مرگي كه”بر شما گمارده شده شمارا مي ميراند”.  ج . پاسداري و محافظت مادام العمر از انسان در مقابله با آزارها و شرارتهاي شياطين و جنيان. زيرا آنان انسان را مي بينند و انسان از ديدن آنان ناتوان است، و مي توانند به او آسيب برسانند در حالي كه او توان مقابله با آنان را ندارد، خداوند متعال در اين مورد مي فرمايد: ( له معقباتٌ من بينِ يديه و من خلفه يحفظون من امر الله )”الرعد: 11″. ” انسان فرشتگاني را دارد كه ( مدام عوض مي شوند ) پياپي از روبه رو و پشت سر بر اساس امر خداوند از او مراقبت مي نمايند). چنانچه بخاطر ناتواني نيروي بينايي يا فراهم نشدن اسباب لازم براي رؤيت، چيزي ديده نشود، به معني نبودن و عدم آن نيست. زيرا بسياري از اشياء مادي در نظام هستي وجود دارند، كه در زمانهاي گذشته با چشم عادي و غير مسلح ديده نشده اند، اما اكنون با استفاده از ميكروسكبهاي قوي رؤيت آنها امري عادي است.

منبع : كليات اسلام مولف: ابوبكر جا بر الجزايري مترجم: عبدالعزيزسليمي

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا