اصول

ايمان به كتاب هاى آسمانى

آموزش عقاید اسلامی

فصل ششم: ايمان به كتاب هاى آسمانى

انسان مسلمان به همه كتاب هايي كه خداوند فروفرستاده و مصاحفي كه به برخي از انبياء داده است ، ايمان داردكه كلام وحي شده خداوند به پيامبران براي ابلاغ و بيان دين و شريعت او مي باشند و مهم تراين آنها عبارتند از: قرآن و تورات و زبور و انجيل كه براي حضرت محمد، حضرت موسي و حضرت داؤد و حضرت عيسي فرستاده شداند.

  از ميان آنها قرآن برتر و گرامي تر بوده و همه آنها را شامل گرديده، و بسياري از احكام و شرايع ديگر كتاب ها را نسخ نموده است.

ايمان به كتابهاي آسماني براساس دلايل نقلي و عقلي زير قرار گرفته است.

 

 دلايل نقلي:

  1. خداوند به ايمان په گن كتابها فرمان داده و مي فرمايد: ( يا ايُّها الذين آمِنُو، آمنوا باللهِ و رَسُولِهِ و الكِتابِ الذى نزل علي رسوله و الكتاب الذي أنزلَ مِن قبلُ) – (النساء: 136) ” اي كساني كه ايمان آورده ايد، به خدا و پيغمبر او و كتابى كه بر پيغمبرش نازل نموده و كتابهايي كه پيش از آن فرستاده ايمان بياوريد”.

 2.خداوند در مورد كتابهايي كه نازل نموده مي فرمايد:  ( اَللهُ لا إلهَ الا هو الحَىُّ القيُّومُ، نَزَّلَ عَلَيكَ الكِتابَ بالحَقِ مُصدِّقاً لما بَينَ يديهِ و انزَلَ التوراةَ و الإنجيلَ من قبلُ هُديً للناسِِ و انزَلَ الفُرقانَ ) – ( آل عمران: 2-3) ” جز الله فرمانروا و فريادرسي مشروعيت ندارد، و او زنده و اداره كننده است، ( همان كسي كه ) كتاب (قرآن ) را بر تو نازل كرده است كه همه حق را در بردارد، و تصديق كننده كتابهايي است كه قبل ازآن (بر ديگر پيامبران ) نازل شده است. و خداوند پيش از آن تورات را ( براي موسي) و انجيل را ( براي عيسي ) نازل كرده است”.

  1. در احاديث فراواني رسول خدا – صلي الله عليه و سلم – راجع به كتابهاي آسماني صحبت فرموده است، ايشان مي فرمايند: ” اهل كتاب را مطلقا تصديق و تكذيب ننماييد و به آنان بگوييد كه آنچه بر ما نازل گرديده ( قرآن ) و آنچه بر شما نازل گرديده (تورات و انجيل ) ايمان داريم، و معبود ما و شما يكي است و فرمانبردار او هستيم”.   و مي فرمايد:  ” دو چيز را در ميان شما بر جاي نهاده ام كه اگر به آنها توسل نماييد گمراه نخواهيد گرديد، كتاب خداوند و سنت پيامبر او””. 
  2. در طول تاريخ ميليون ها نفر از علما و حكما و اهل ايمان اعتقاد قطعي و يقيني داشته اند كه: خداوند كتاب هايي را براي بهترين بندگان خود فرستاده و در آنها از صفات خود و عالم غيب و شريعت و وعده و وعيد خود سخن گفته است.

 

 دلايل عقلي:

1.ناتواني و نيازمندى انسان به خداوند در راستاي اصلاح جسم و جان خود، مقتضي آن است كه خداوند كتاب هايي را كه شامل قوانين و راه هاي براي رسيدن انسان به كمال بشري و آنچه كه زندگي دنيا و آخرت از او مي طلبد، نازل فرمايد.

  1. از آن جهت كه پيامبران ميان خداوند و بندگانش واسطه مي باشند، و پيامبران هم مانند ديگر انسان ها پس از سپري شدن عمر خويش به جهان ديگر مي روند، چنانچه رسالت و پيام آنها په وسيله كتاب هايي باقي نمي ماند، پس از وفاتشان رسالت آنها هم پايان مي يافت و براي ادامه هدايت انسان ها رسالت آنان و پيامي باقي نمي ماند، و هدف اصلي از وحي و پيامبري ضايع مي گرديد.

 به همين خاطر ضرورت داشت كه خداوند كتابهايي بري از شك و ترديدي را نازل فرمايد.

2.چنانچه پيامبري كه مردم را به عبادت و پيروي از خداوند دعوت مي نمود، كتابي از جانب پروردگارش را همراه نمي داشت، و قوانين زندگي و راه هدايت را از طريق آن ارائه نمي نمود، تكذيب و انكار رسالت او بسيار آسان بود. به اين دليل نيز فرود آمدن كتاب هاي آسماني براي اتمام حجت بر مردم لازم و ضروري بوده است.

 

منبع : كليات اسلام مولف: ابوبكر جا بر الجزايري مترجم: عبدالعزيزسليمي

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا