علمی

اینترنت و فضای مجازی شمشیری دولبه (بخش1)

شبکه های اجتماعی

خلاصه ای از کتاب «اینترنت، بایدها ونبایدها، مؤلف محمد مکفی رودی» به اضافه تحقیقاتی ازانواع سایتهای اینترنتی

 بدون شک، وضعیت نابسامان انسان در قرن ۲۱، به دلیل عقب ماندگی از قافلۀ صنعت و فناوری نیست؛ علت اصلیِ اُفول وانحطاط و نابسامانی های انسانِ معاصر، بی بهره بودن او از اخلاق، ـ مجموعه خصایل رفتاری و روانی از ساده ترین رفتار تا پیچیده ترین رابطۀ اجتماعی اوـ می باشد؛ که به تبعِ نیلِ به این عنصرِ بسیار مهم ـ اخلاق ـ است که توانایی های مادی و تکنولوژیهای افسار گسیخته نیز به کنترل درخواهند آمد.

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، مملو از شگفتی ها و عجایبی است که هنوز انسان به چیزهای بسیار محدودی از این شگفتی ها دست یافته است و بی تردید یکی از آن عجایب در این روزگار، «اینترنت» و «شبکه های اجتماعی» می باشد.

 اینترنت از مهمترین و تاثیرگذارترین ابداعات بشری قرن حاضر محسوب می شود که طی دو دهۀ اخیر مورد امعان نظرِ قشرها، طبقات، گروه ها، افراد تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده و زنان و مردان ایرانی قرار گرفته است؛ و هر شخص، گروه و طبقه ای، به فراخور توانایی و نیاز خود از آن بهره برداری می‌نماید؛ و به گونه ای بر تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعیِ افرادِ جامعه رسوخ نموده است، که بسیاری از مردم «فضای مجازی» را بخشی از زندگی روزمرہ خود می دانند.

 اگر تا دیروز مرزها و محدودیتهایی وجود داشت و مردم بخاطر این محدودیتها و مرزهای جغرافیایی از یکدیگر فاصله داشته و نمی توانستند با یکدیگر ارتباط حاصل نمایند؛ امروزه اینترنت این مرزها را برداشته است و انسان هر لحظه و هرکجا که باشد، می‌تواند با هر نقطه ای از این جهان پهناور که بخواهد ارتباط حاصل نماید.

بعد از ظهور اینترنت بود که دنیا به «دهکده ای کوچک» تبدیل شد فاصله ها کم و کمتر شده و مرزها برداشته شدند؛ طوری که یک خبر در کمترین زمانِ ممکن انتشار می یابد و به دست ما می رسد و بدون اینکه از خانۀ خویش بیرون آییم، توسط رسانه های جمعی و شبکه های اینترنتی به جدیدترین معلومات روز دست خواهیم یافت و مطمئناً چشم و گوش بستن نه برای هر فردی ممکن است و نه راه علاج می باشد چرا که گسترش فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی همچون اینترنت، بخشی از فرایند اجتناب ناپذیرِ جهانی شدن تلقی می گردد و گریزی از مواجه شدن با آن نیست.

جز اینکه ما مسلمانان بر این باور هستیم که انسان در زندگی خود همیشه در معرض امتحان و آزمایش قرار دارد تا مطابق هدف خلقتِ خویش زندگی کند و تمام وسایل و امکاناتی که در دسترس ما قرار دارد برای امتحان و آزمایش ماست؛ که اینترنت و فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و بر ما است تا از این وسایل با بهترین شیوه، آنگونه که مورد تایید دین مبین اسلام است، استفاده نماییم و با استفاده نادرست از آن، خود را به ورطه هلاکت نیندازیم؛ چرا که در واقع اینترنت و فضای مجازی یک تیغ دو لبه است که هم می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی باشد و هم می تواند جامعه را به سمت مهلکه و پرتگاه سوق دهد.

فلذا لازم است جامعه امروزی، خصوصا نسل جوان، بر مضرات و معایب آن آگاهی یابد تا از مسیر اصلی به انحراف کشیده نشود و از منافع آن هم، بهره کافی و وافی را ببرد که ان شاء الله در ادامه به برخی از منافع و مضرات اینترنت اشاره خواهیم نمود.

تاریخچه اینترنت

اینترنت در اوایل دهه ۱۹۶۰ و در اوج جنگ سرد، توسط آژانس طرح های تحقیقاتی پیشرفته در وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا و در ابتدا برای مقاصدی غیر از ارتباطات جهانی و برای دفاع ملی طراحی شد. در یک کلام، اینترنت از محصولات دوران جنگ سرد و حاصل هراسِ وزارت دفاع آمریکا از خطرات جنگ هسته ای بود؛ ولی بعدها به صورت یک ابزار آکادمیک (آموزشی) مورد استفاده قرار گرفت.

پیدایش اینترنت در ایران

در ایران، اولین بار در سال ۱۹۹۳م ( ۱۳۷۲ هجری خورشیدی)، مرکز تحقیقات فیزیک نظری به عنوان نخستین مهمان فارسی زبان به شبکه جهانی اینترنت متصل شد.

برخی از فوائد اینترنت و شبکه های اجتماعی

۱-دستیابی سریع و آسان به نیازها و آخرین اطلاعات و علوم روز دنیا

هنگامی که به گذشته نگاه می‌اندازیم و وسایل ارتباطی آن زمان را با این دوره مقایسه می‌کنیم، درمی یابیم که وسایل ساده‌ی ارتباطی آن دوره، اصلاً قابل قیاس با وسایل ارتباطی این دوره نمی باشد.

در گذشته برای نیل به یک کتاب یا حدیث یا معلوماتی، یا جهت باخبر نمودن افراد از خبر و رخداد وحادثه ای، شهرها و کشورهای زیادی پیاده یا با حیوان سواری در نوردیده می شد؛ ولی اکنون انسان می تواند در کمترین زمان ممکن به آخرین مقالات و کتابها در هر زمینه ای که بخواهد دسترسی پیدا کند و از آنها به نفع دین ودنیای خویش بهره گیرد و با کمترین هزینه و صرفه جوییِ در زمان، به فعالیت های مفیدِ مذهبی، اجتماعی و هم فکری کردن با دیگران و حتی آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه ها و… بپردازد.

در گذشته برای مطلع شدن از اخبار و اوضاع جهان باید مدتها صبر نمود؛ ولی حالا با وجود امکاناتِ جدید، انسان می تواند هر لحظه و حتی هنگام وقوع حادثه یا پدیده ای در اقصی نقاط جهان از آن با خبر شود.

همچنین وسیلۀ مفیدی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران در یک آن واحد است، چنانکه یکی از راه های پر سود برای انجام معاملات و داد وستدها وخرید و فروش (خرید و فروش اینترنتی) می باشد.

۲-ارتباط سریع و کم هزینه

هستۀ اصلی و اولیه جوامع انسانی «روابط اجتماعی» است. روابط اجتماعی نخستین پدیده اجتماعی است که در طول تاریخ حیات بشر شکل گرفته و انسانها توانسته اند از این طریق با همدیگر ارتباط برقرار نمایند. ظهور تکنولوژی های ارتباطی در قرن ۲۱ انقلابی را در عرصه روابط اجتماعی ایجاد کرد و بشریت را وارد عرصۀ جدیدی نمود که بسیاری از اندیشمندان، این عصر را «عصر ارتباطات» می نامند؛ دورانی که اگر شخصی از این تکنولوژی برخوردار باشد، می تواند در کمترین زمان ممکن، تنها با زدن چند دکمه با مخاطبانش در هر نقطه از این کره خاکی تماس و ارتباط داشته باشد و یا با دوستانی که مدت زیادی از آنها بی خبر بود با کم هزینه ترین و سریع ترین زمان با آنها ارتباط برقرار نماید.

تهیه و تنظیم: سوزی میحراب الف

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا