اندیشه

این انسان ها را دوست داریم و به آنان احترام می گذاریم

مردی، عبدالله بن عباس، صحابی بزرگوار پیامبر را فحش داد و نسبت به او بد زبانی کرد ! عبدالله در واکنش به آن مرد فَحاش گفت: تو چرا من را ناسزا می گویی؛ در حالی که من- اولاً  گناهی مرتکب نشده ام  و ثانیاً – تازه سه ویژگی هم دارم :

نخست اینکه ؛ برای کلیه قاضیانی که دادگرانه در بین مردم داوری می کنند دعای خیر نموده ام و این در شرایطی است که هیچ پرونده قابل بررسی نزد آنان ندارم !

دومین ویژگی منحصر به فرد من این است که با نزول هر قطره بارانی که بر بلاد مسلمانان می بارد خوشحال شده ام ؛ بدون اینکه شترو یا زمینی داشته باشم!

و سوم اینکه هروقت آیه ای از قرآن را فهم کرده ام ؛ از ته دل خواستار این بوده ام که تمام مسلمانان آن را به بهترین شیوه درک نمایند !

جا دارد ماهم مانند عبدلله بن عباس رضی الله عنه بگوییم:

ما انسان های زیر را دوست می داریم و همواره برایشان دعای خیر می کنیم

۱- ما هر کسی را که غم این دین را بر دوش کشیده و از آن دفاع نموده و برای آشنایی جهانیان با آن تلاش می کند دوست داریم و به او احترام می گذاریم.

۲- دوست داریم هرحاکم و فرمانروایی که باعدالت در بین مردم حکم می کند و برای ترویج وتطبیق شریعت اسلامی سعی وکوشش می کند ؛ آن حکمرانی که برای تثبیت پایه های فضیلت و احترام می کوشد و با پستی و خواری مبارزه می کند. در یک کلام هر رئیس و حکمرانی را دوست داریم که با سخن و کردار از مسلمانان دفاع می کند .

۳-دوست داریم علما ودانشمندان امت مسلمان را ؛ آنانکه جز به حق لب نمی گشایند و در تبلیغ دین از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای باکی ندارند . آن علمایی که از روی آگاهی برای مردم فتوا صادر می کنند؛ نه آنانکه از روی اشتها و بدون آگاهی مردم را گمراه می کنند.

۴- دعوتگران مخلص؛ آنانکه برای میهن و مردم بسان نمک هستند  را از ته دل دوست داریم و برایش احترام می گذاریم؛ آنان که برای ترویج نیکی در بین مردم ، امر به معروف و نهی از منکر می کوشند و علی رغم آزار و اذیت هایی که از این و آن می بینند ، از انجام این مسئولیت کوتاهی نمی کنند؛ آنان توصیه لقمان حکیم به پسرش را عملی می نمایند که می فرماید: ای فرزند عزیزم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و (بر این کار از مردم نادان) هر آزار بینی صبر پیش گیر، که این نشان‌های از عزم ثابت (مردم بلند همّت) در امور عالم است.

۵-همچنین دوست داریم کلیه کسانی که صادقانه  د ر موسسات خیریه و برای کمک به فقرا و بیوه زنان و یتیمان و بینوایان زحمت می کشند؛ چه آنانکه در داخل کشور کار می کنند و چه آنان که خارج از کشور زحمت می کشند و برای استحکام پایه های اخوت اسلامی می کوشند و عملا این شعار را که مسلمان مانند ساختمان محکمی هستند که گوشه ای از آن گوشه های دیگر را استحکام می بخشد، عملی می سازند.

۶-نیکوکاران؛ کسانی که دارایی هایشان را در راه خدا هزینه می کنند را دوست داریم ؛ آنانکه برای حمایت از پروژه های خیریه لحظه ای درنگ نمی کنند . کسانی این سه آیه قرآنی شرح حالشان است { و به [پاس] دوستى [خدا] بینوا و یتیم و اسیر را خوراک مى‏دادند . ما براى خشنودى خداست که به شما مى‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهیم . ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناکیم} 

۷- آن وزیر مخلص که برای ترقی کشورش می کوشد و در انتصاب مسئولان بر اساس شایستگی ؛ نه پارتی بازی و فامیلی گام بر می دارد، را دوست داریم و به او احترام می گذاریم.

۸- اصحاب رسانه و روزنامه نگارانی را دوست داریم که پاک اند ، آنان که از سمتشان تنها برای بیان راستی ها و دفاع از آن استفاده می نمایند و هرگز حاضر نیستند برای جلب خشنودی دیگران به قلب حقایق بپردازند .

۹- آن شخص نظامی که برای امنیت میهن و مرزهایش شب و روز زحمت می کشد را دوست داریم. آن مرد همیشه بیداری که برای حفظ امنیت و رفاه و سلامتی مردم می کوشد و از خداوند می طلبیم که این چشم های بیدار را از آتش دوزخ مصوون بدارد؛ آن هم مطابق این حدیث نبوی که { دو چشم را آتش دوزخ نمی سوزاند ؛ چشمی که از ترس خدا گریه می کند و چشمی که شبانه روز در راه خدا به نگهبانی می پردازد}

  ۱۰- کلیه کسانی که در سرزمین فلسطین به نگهبانی می پردازند ؛ آن مردان، زنان و کودکانی که به دفاع از مسجد اقصی می پردازند را دوست داریم؛ آنان که باعث سربلندی مسلمانان هستند و در دفاع از فلسطین به مثابه سر پیکان عمل می کنند و با سنگ و چاقو یهودی های نژادپرست را رُسوا نموده و آنان را در سطح جهان به دلقک هایی مبدل ساخته اند.

۱۱- هر انسان پاک سرشت و پرهیزگار را دوست داریم و به او احترام می گذاریم، آنان که آنچه برای خود دوست دارند را برای برادرانشان نیز دوست دارند و نسبت به اطرافیانشان مثبت اندیش اند، از اشتباهاتشان می گذرند، توجیه هایشان را می پذیرند، هرگز نمی خواهند به احدی آسیبی برسانند و سفارش یحیی پسر معاذ را عملی می سازند که می گوید: بهره انسان مومن از تو این سه چیز باشد ؛ اگر به او سودی نمی رسانی لااقل سعی کن ضرری هم متوجه او نکنی . اگر نمی توانی خوشحالش کنی برای ناراحتی اش گام ننهی. اگر به ستایش او نمی پردازی ؛ هان نکند به ذم او مبادرت بورزی.

در یک کلام ؛ ای مسلمانان مخلص ؛ هر جا که هستید ،اگر چه اسامی بیشتر شما را نمی دانیم ؛  بخاطر خدا دوستتان داریم

نویسنده: عبدالعزیزالفضلی

ترجمه: عمرامین پور (زیوه ی)

ویراستاری : سوزی میحراب

نمایش بیشتر

عمر امین پور

@@نویسنده و مترجم ** آذربایجان غربی- سردشت ** فعال مدنی و دعوتگردینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا