خانواده

ای سیگاری ها ! به فرزندانتان رحم کنید!

* تحقیقاتی بسیار جالب و جامع درباره مضرات دود سیگار برای خود شخص سیگاری و اطرافیانش

شریعت اسلام بر مسئولیت حساس و مهم والدین در قبال فرزندان تأکید نموده است ؛ همانگونه که فطرت انسانی  که خداوند در وجود والدین به ودیعه گذاشته ، با رحم و عطوفت عجین گشته و انسان را ملزم به اظهار و تقدیم این رحم و عطوفت به فرزندان نموده است و با توجه به این مسئولیت و وظیفه شرعی و فطری و به عنوان آگاه سازی و هشدار به پدران سیگاری به مهم ترین ضررهای جسمی و بیماری هایی که فرزندان در اثر استعمال دخانیات پدرانشان به آن مبتلا می شوند اشاره می کنم و می گویم !
تحقیقی که اخیراً یکی از نشریه های پزشکی انگلستان منتشر کرد به این نتیجه رسیده بود که :

-بچه هایی که در معرض دود سیگار هستند و مجبور به سکونت و ماندن در مکانی هستند که در آن دخانیات استعمال می شود در سنین بلوغ و جوانی بیشترین خطر و احتمال مبتلا به سرطان ریه متوجه آنهاست ؛ چون اعضای وجودی آنها هنوز نارس و ضعیف هستند و قادر به محافظت و دفاع، و تصفیه هوا از نیکوتین و سایر موارد ضرر آفرین نمی باشند.
-به گفته یک خانم دکتر متخصص در دانشگاهی در هایدلبرگ آلمان، بحث ها و تحقیق های علمی ثابت کرده است که سکته ها و مرگ های ناگهانی شیرخوارگان ارتباط مستقیم با تنفس هوای آلوده به دود دخانیات دارد ؛ زیرا که 30تا50 درصد مرگ و میر کودکان در نتیجه استنشاق و تنفس هوای ناپاک و آلوده به دود دخانیات می باشد!
همچنین این تنفس اجباری دود و مواد مضر منتشر در فضای اطراف کودکان، سبب التهابات مُزمنی در گوش میانی و ریه ها می گردد ؛ مضافاً اینکه بر تغییر رفتار سلبی کودکان ، ناآرام بودن و پرخاشگر کردن آنها نیز مؤثر است.!
-تحقیقی که در شهر سکتول کانادا صورت گرفته و در نشریه اروپایی که بیماری های سینه را پوشش می دهد اشاره می کند که سُرفه و بیماری های دستگاه تنفسی در میان فرزندان خانواده های سیگاری به مراتب بیشتر است و همچنین التهاب لوزه ها به حدی که مجبور به در آوردن آن ها- علیرغم نیاز بدن به آنها – می گردد، در میان خانواده های سیگاری خیلی بیشتر از خانواده های سالم و غیر سیگاری است.
-پژوهشی جدید نشان می دهد که افزایش چشم گیر تعداد مبتلایان به دخانیات در آمریکا نقش اساسی و بالا و بزرگی در بالا رفتن درصد کودکان مبتلا به تنگی نَفَس دارد ؛ دکتر رنییه جودوین از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کولومبیا در نیویورک بیان می کند که درصد مبتلایان به تنگی نفس در طی سه دهه اخیر حدود سه برابر افزایش یافته است !

وی اضافه می نماید که درصد و نسبت ابتلا به تنگی نفس در کشورهای صنعتی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است ، او هشدار داده است که این مریضی در کشورهای جهان سوم نیز به سرعت رو به ازیاد است.

 نتیجه پژوهش مذکور به این منتهی می شود که ارتباط معنادار و وسیعی بین مصرف دخانیات و افزایش درصد مبتلایان به تنگی نفس به چشم می خورد.
-پژوهش جدید دیگری هشدار می دهد که مبتلایان به دخانیات(سیگار و …) در کنار بچه هایشان می خوابند و با بوی بد و آلوده تنفس خود آنها را در معرض مرگ در تختخواب و در حال خواب قرار می دهند!

 تحقیق فوق از این مطلب پرده برداشته است که حدود نود و پنج درصد مردم از خطر مرگ اطفالشان در تختخواب به خاطر سیگاری و معتاد بودن یکی از والدینشان یا هر دوی آنها ، آگاهند ولی توجه نمی کنند !!
در تحقیق و پژوهش دیگری آمده است که اشخاصی که از دود و هوای آلوده با سیگار و دیگر مشتقات دخانی تنفس می کنند و در این چنین محیطی کار می کنند همانند خود سیگاری ها و معتادان به امراض ریه و دستگاه تنفس مبتلا می شوند

 تحقیق ادامه می دهد که بیست درصد زنان مبتلا به سرطان ریه در اصل سیگاری نبوده اند و سی و پنج درصد بچه های آمریکایی در خانه هایی بسر می برند، که حداقل یک نفر از اعضای خانواده به طور مرتب و دائمی دخانیات مصرف می کند که این وضع از نظر هوشی، ذهنی و قوه تعقّل، اثر منفی بر درک و فهم، مخصوصاً در خواندن و قرائت و نیز حساب و حل مسائل ریاضی دارد.

– مرکز‌آمریکایی بهداشت خانواده کودکان پس از تحقیقی که در مورد چهارهزار کودک به عمل آورده به این نتیجه دست یافت که هر اندازه کودک بیشتر در معرض توتون و تنباکو و دود ناشی از آنها باشد به همان اندازه از نظر درسی افت می نماید.
*جان کلام اینکه : اسلام توجه خاصی به انسان در تمام مراحل زندگیش دارد و وظیفه تربیت نیکو و شایسته و آماده سازی آنها در تمام امور و مسائل مربوط به آنها را بر عهده والدینش نهاده است.

 شدت اهمیت این امر در آیه(یوصیکم الله فی اولادکم) به خوبی نمایان است و پیامبر(ص) نیز می فرماید : براستی خداوند روز قیامت از هر سرپرستی درباره زیردستانش سؤال می نماید که آیا وظیفه خود را به خوبی ادا کرده است یا آن را تباه ساخته است؟
-پس ای سیگاری ها و معتادان به دخانیات به کودکانتان رحم کنید، زیرا که من به خوبی می دانم که شما حاضرید هر چه در توان دارید برای ادامه حیات و زندگی شایسته فرزندانتان مبذول دارید.
منبع : ( یا له من دین)

دکتر حمد القمیزی
ترجمه : عبدالله ستوده

نمایش بیشتر

عبدالله ستوده

@ نویسنده و مترجم @ آذربایجان غربی - مهاباد @ امام جماعت مسجد ، دبیر آموزش و پرورش و سردفتر ازدواج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا