عبادات

برنامه ریزی برای استفاده بهینه از رمضان

چگونگی برنامه ¬ریزی برای رمضان

۱٫         طوری برنامه ریزی کنید که بعد از رمضان از قبل آن بهتر باشید ، نه فقط در رمضان.

۲٫         پنج مورد از مواردی که می¬خواهید در آن به بهترین وجه باشید آنها را مشخص کنید، انتظار نداشته باشید که بتوانید به یکباره تمام کارها را به بهترین وجه انجام دهید.

۳٫         انجام دادن عبادت به صورت دسته جمعی برای انسان راحت¬تر است ، بعد از رمضان در جستجوی گروهی باشید که با آن¬ها کار جمعی (عبادی و اجتماعی) را شروع کنید.

۴٫         معلوم است که هدف¬های نوشته شده بیشتر محقق می شود تا هدف¬هایی که فقط در ذهن باشند ، پس هدف-هایی را که در رمضان میخواهید به آن¬ها برسید را بنویسید .

۵٫         هر کس که در نیتش عزم کار خیری را بکند و آن را انجام بدهد برای او ۱۰ حسنه می نویسند و هرکس که عزم کار خیری را بکند اما آن را انجام ندهد ۱ حسنه برایش می نویسند. پس نیت های خیر خودتان را در رمضان زیاد کنید چون در هر صورت شما  سود می¬برید.

۶٫         همانا ثابت است که هدف¬هایی که قابل اندازه گیری باشند بیشتر محقق می شوند تا هدف¬هایی که غیر قابل اندازه گیری باشند مثلا ننویسید در رمضان قرآن بیشتری  میخوانم ، بلکه بنویسید آن را در رمضان سه بار ختم میکنم.

۷٫         جدول روزانه¬¬ ای را تنظیم کنید و در آن ساعت بیدار شدن از خواب را معلوم کنید و به آن پایبند باشید و در آن ساعت خواب را مشخص نکنید ، بلکه زمانی به رختخواب بروید که خوابتان میآید.

۸٫         در طول روز زمانی را برای خواندن قرآن مشخص کنید که در آن زمان بصورت پیوسته فقط مشغول خواندن قرآن باشید.

۹٫         از برنامه های رمضانی تلویزیون ۱ یا حداکثر ۲ برنامه مفید را نگاه کنید و سایر برنامه ها را نگاه نکنید و اگر برایت اهمیت دارند بگذارید برای زمانی که بعداز رمضان تکرارش را پخش میکنند.

۱۰٫       نماز تراویح را در یک مسجد بخوانید و چه نیکوست که قرآن را در نماز تراویح ختم می کنند.

۱۱٫       برای خودتان مقداری از قرآن را برای حفظ و مقداری را برای قرائت مشخص کنید و چه نیکوست برای هر کدام قرآنی جداگانه باشد و بهتر است که شبیه هم باشند.

۱۲٫       با قرآن ۳نوع تعامل داشته باشید :۱- مقدار معینی را برای حفظ ۲- مقدار زیادی را برای خواندن ۳- مشخص کردن جزءها و سوره هایی را که بیشتر آنها را قرائت می کنید ، برای خواندن تفسیر آنها.

۱۳٫       قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان برایش برنامه ریزی کنید و برای بهتر شدن و تجدید نیت و پاکی و اخلاص آن چندین بار آنرا مورد دقت و مطالعه قرار دهید.

۱۴٫       گروهی برای قرائت قرآن اهمیت بیشتری قائل هستند و گروهی دیگر اهمیت را به فهم قرآن میدهند پیشنهاد می کنم که هر دو را با هم جمع کنیم بطوری که یک چهارم با قرآن بودن را برای فهم قرآن اختصاص بدهید.

۱۵٫       اگر با پادشاهی بخشنده ملاقاتی داشته باشید به فکر فرو میروید و آنچه را که می خواهید مشخص میکنید، و بهترین وصف از آنِ خداست ، پس دعاهایتان را مشخص کنید زیرا خداوند بنده ای را که در دعا کردن اصرار کند را دوست میدارد.

۱۶٫       از بیشترین چیزهای که برکت رمضان را ضایع میگرداند خواب و تماشای تلویزیون، ماهواره و فضای مجازی می¬باشد پس برای هرکدام از آنها وقت معینی را مشخص گردانید و هرگز از آن تجاوز نکنید پس رمضان به سرعت سپری میشود و کسی که آنرا ضایع کرده است محروم است.

۱۷٫       از بزرگترین اسباب شکست برنامه ها عدم برنامه ریزی برای اجرای آن می¬باشد، پس قبل از رمضان دو ساعت را برای نوشتن برنامه ها قرار بدهید و مطمئن شوید که تمام هدف¬ها قابل اندازه گیری می¬باشد.

۱۸٫       رمضان پیش عده ای از مردم به ماه خوراکی¬ها و سریال ها و مسابقه ها مشهور است پس با دقت در برنامه ریزی این فکر را حداقل در نزد خودتان  تغییر بدهید.

۱۹٫       حضرت عمر رضی الله عنه میفرماید: دغدغه من قبول شدن دعاهایم نیست بلکه دغدغه ام دعا کردن است.پس برای دعا کردن برنامه ریزی کنید و آن را به چند قسمت تقسیم  کنید: دعا کردن برای خود ، خانواده، دوستان و مسلمانان . امید است که طاعات شما مورد قبول الله قرار بگیرد.

نویسنده: د. طارق السویدان

برگردان: عزیز کردبهمنی – کرمانشاه

از طريق
عزیز کرد بهمنی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا