اندیشهعقاید

برکت در خانه !

برکت در خانه

به طور مختصر با چند اسبابی اشاره شده که در خانه هایمان موجب برکت خواهند شد

برادران و خواهران گرامی سلام علیکم و رحمە الله و برکاته.

همه ما می دانیم در این دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم مسافری بیش نیستیم و ناچاراً روزی باید این دنیای فانی و زودگذر را وداع گوییم و به دنیای دیگر و عالم دیگری ملحق شویم. آنچه که برای ما مفید و باقی است عمل صالح می باشد. و این عمل صالح اگر چنانچه در دنیای کنونی فضای مناسبی نداشته باشیم، هیچگاه نخواهیم توانست اعمال صالحه انجام دهیم.

بنا بر این باید تلاش کنیم خانەهای خود را به فضای آرام تبدیل کنیم تا بتوانیم خود را برای آخرت آماده کنیم.

برادران و خواهران گرامی

برای همه ما روشن است که خانه اولین مکانی است که ما می توانیم در آن بهشت خدا را برای خود و فرزندانمان آماده کنیم، البته به شرطی که به آن بها و ارزش بدهیم؛ لذا ما در این چند سطر در نظر داریم نکاتی در رابطه با اسباب برکت در خانه را بیان نماییم تا خانەهایمان فضای مناسبی برای انجام عبادت و کسب عمل صالح باشند.

برکت، کلمەای است که زیاد آن را می شنوی، اما در زندگی خود کمتر آن را احساس کردەایم که علت اصلی آن عدم توجه و بی اعتنایی به اسباب آن است؛ لذا با توجه به آیات قرآنی و احادیث نبوی به این نتیجه می رسیم که راه ایجاد برکت در خانەهایمان آسانتر از آن است که در اذهان همه ما خطور نماید، لذا ما در این چند سطر به صورت مختصر به چند تا از آنان اشاره خواهیم کرد.

1 – تلاوت قرآن: 

خداوند وقتی قرآن را توصیف می کند آن را به مبارک نام برده است و فرموده است (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ / این کتابی است که ما نازل کرده ایم و مبارک و با برکت است ( ص، 29).

تلاوت و تدبر در آیات قرآنی موجب برکت خواهد بود.

و در روایت داریم که صحابی گرانقدر به نام اسید ابن حضیر می گوید که، من مشغول خواندن قرآن بودم ناگهان صدایی از اسبم به گوشم رسید، به حیاط خانەام رفتم تا ببینم که جریان چیست؛ وقتی متوجه شدم که چیزی نیست و پسرم یحیی در آنجا خوابیده بود، برگشتم و دوباره به تلاوت خود قرآن ادامه دادم که ناگهان همان صدا را از اسبم شنیدم؛ این بار دیگر ترسیدم که مبادا اسبم ضربەای به پسرم “یحیی” بزند. وقتی بیرون آمدم دیدم که نورهایی کوچک و سفید از دیوار خانەام رو به بالا می روند، با دیدن این صحنه ترسی در دلم ایجاد شد و ناچاراً به خدمت پیامبر رفتم و ماجرا را برای ایشان بازگو کردم، پیامبر( ص ) به حالت حسرت دستان خود را به پای مبارکش زد و گفت ای کاش به تلاوت خود ادامه میدادی. منم گفتم ای رسول خدا (ص) جریان چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند بخدا سوگند آنها ملائکه و فرشتگان الهی بودەاند و به تلاوت قرآن گوش فرا داده بودند (رواه ترمذی).

بله، ای برادران و خواهران گرامی با اندک تاملی در میابیم که خواندن قرآن موجب نزول رحمت الهی و ایجاد بخشش و برکت در در خانه هایمان است. 

2 – اقامه نماز: 

خواندن نماز، یعنی ذکر و یاد خداوند

با اندک تاملی در ایات قرآنی می بینیم که در هرجایی از قرآن وقتی ذکری از نماز شده بعد از آن موضوع انقاق، روزی، و غیره مطرح شده است که این خود بیانگر این است که اقامه نماز در خانەها (بویژه اگر به صورت جماعت باشد ) موجب ایجاد برکت خواهد شد.

به عنوان مثال خداوند در سوره مبارکه طه در آیه 132 فرموده است: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى تو اهل خود را به نماز و طاعت خدا امر كن و خود نيز بر نماز و ذكر حق صبور باش، ما از تو روزى (كسى را) نمی طلبيم بلكه ما به تو (و ديگران) روزى می دهيم، و عاقبت نيكو مخصوص (اهل) پرهيزكارى و تقواست‏.

 ابن عطیه صاحب تفسیر التحریر و التنویر در ذیل این آیه می فرماید: یکی از برکت نماز ایجاد رزق و روزی از طرف خداوند است.

3 – کثرت استغفار:

 یکی دیگر از اسباب ایجاد برکت در خانه، کثرت استغفار می باشد. 

زیرا رسول خدا (ص) فرموده است که هر کس بسیار استغفار کند، خداوند متعال سختی ها را بر او آسان می گرداند و غمهایش را برطرف می کند و او را از جایی روزی می دهد که خودش گمانش را نخواهد کرد. (رواه مسلم)

با توجه به آیات قرآنی می بینیم که استغفار برکات زیادی در زندگی ما انسانها ایجاد می کند، خداوند در سوره مبارکه نوح آیات 10، 11، 12 چنین برکت استغفار را به تصویر می کشد و می فرماید: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا(12)

باز گفتم: به درگاه خداى خود توبه كنيد و آمرزش طلبيد كه او بسيار خداى آمرزنده‏اى است. (10) تا باران آسمان بر شما فراوان نازل كند. (11)و شما را به مال بسيار و پسران متعدد مدد فرمايد و باغهاى خرّم و نهرهاى جارى به شما عطا كند. (12)

4 _ صله رحم: 

دکتر یوسف قرضاوی در مورد صله رحم می گوید: یعنی اینکه مستقیم و غیر مستقیم با اقوام و خویشاوندان در ارتباط باشیم و در پی حل مشکلات آنان برنامەریزی داشته باشیم. (قرضاوی، 238)

پیامبر خدا (ص) در مورد صله رحم فرموده است: ( صله رحم موجب افزایش رزق و روزی خواهد شد) که رزق و روزی خود باعث ایجاد برکت در خانه می شود. 

برادران و خواهران گرامی

اسبابی زیادی هستند که موجب ایجاد برکت در خانه ها می شوند، اما ذکر همه آنها در این جا موجب اطاله کلام خواهد شد و در اینجا به این چند نکته اکتفا خواهیم کرد؛ امیدوارم که بتوانیم برکت را در خانەهایمان افزایش دهیم. 

و صلی الله و سلم و بارک علی محمد و علی آله و صحبه و سلم.

مجید ناظم پور* کامیاران (روستای طاء ) نهم دیماه 1399

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا