اصولمناسبت هامیلاد پیامبر

بزرگداشت میلاد پیامبر ، فرصتی برای تجدید عهد با آن پیامبر

بزرگداشت میلاد پیامبر


یاد ولادت پیامبر مایه ی تقویت قلب و فرصتی برای تجدید پیمان با ایشان:

در روز دوازدهم ماه ربیع الاول با ولادت سید البشر حضرت محمد مصطفی علیه السلام زمین سرا پا نورانی شد، ولادتش یک مناسبت دینی است که مسلمانان برای آن مراسم برگزار می کنند، تا دنبال رو راه و روش و دستورات ایشان و همچنین این روز در دل همه ی ما دوست داشتنی باشد و یاد و خاطره ی ولادت ایشان در قلب همه ی مسلمانان باقی بماند.

پیامبری که امتش را از گمراهی به سوی هدایت و نور و از عبادت بت ها به سوی عبادت خداوند یکتا راهنمایی کرد، ولادتش نعمت بزرگی بود که به سوی بندگانش فرستاد، تا به جای تاریکی ، نور و به جای ظلم ، عدالت را بر قرار نماید، پس بر ما لازم است تا از یاد آوری سرور کائنات درس و عبرت فراوان بیاموزیم.

داعی مجاهد عمر نوفل در کتاب “بصائر” می گوید:

روز میلاد رسول اسلام صلی الله علیه و سلم روز ولادت امت اسلام به خاطر هدایتش به سوی راه راست می باشد، که بعد از سالها این امت زنده گردید و از سر در گمی و ضایع شدن نجات پیدا کرد و رسالت اسلامی و پرچم حق به اهتزاز در آمد.

عمر نوفل اضافه می نماید:

به خاطر این محاسن و فواید بر ما لازم است تا از میلاد رسول اکرم درس بیاموزیم، همان گونه که خداوند در قرآن سوره احزاب آیه ی ۲۱می فرماید:

لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً «21»

همانا براى شما در (سيره‌ى) رسول خدا الگو و سرمشقى نيكوست، (البتّه) براى كسانى كه به خدا و روز قيامت اميد دارند و خدا را بسيار ياد مى‌كنند.

عمر نوفل ادامه می دهد و می گوید:

قبل از میلاد نبی مکرم اسلام ، امت در حالت سرگردانی و نابود شدن بود تا جای که قرآن صراحتا به آن اشاره می فرماید:

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‌ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌

وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‌كند، شايد هدايت شويد.

باز هم عمر نوفل اضافه می نماید و می گوید :

امت مسلمان ، قبل از میلاد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دچار تفرقه و چند دستگی شده و بر آئین خاصی نبودند، در سرزمین ، مستضعف بودند و دارایی و سرمایه ی آنها برای جاهای دیگر به تاراج برده می‌شد و فساد و کشتار به اوج خود رسیده بود، دو ابر قدرت آن زمان یعنی فارس و روم با ظلم و خیانت ، خون مردم را می مکیدند.

خداوند می فرماید :

وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «63»

و (خداوند) ميان دلهاى آنان (مؤمنان) الفت داد، اگر تو همه‌ى آنچه را در زمين است خرج مى‌كردى، نمى‌توانستى ميان قلوبشان محبّت و الفت پديد آورى، ولى خداوند ميان آنان پيوند داد، چرا كه او شكست‌ناپذير و حكيم است.

یاد آوری میلاد رسول اکرم برای آن است تا ما مسلمانان این روز را به همدیگر تبریک عرض نمایم،

با ولادت رسول الله( ص) نور هدایت و دعوت خارج شد و شرق و غرب را پر نور گردانید! و این نور منقطع نشده بلکه همراه تمام مسلمانان و دعوت گران می باشد تا احکام قرآن و سنت پیامبر را در زندگی پیاده نمایند، که این نور عبارت از دین مبین اسلام می باشد.

خداوند در سوره حجر آیه ی ۹می فرماید:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ «9»
همانا ما خود قرآن را نازل كرديم و قطعاً ما خود آن را نگاه‌داريم‌.

یاد آوری میلاد رسول الله (ص ) فرصتی است برای بازگرداندن حسابات:

عمر نوفل همچنین می گوید:

” یاد آوری میلاد فخر کائنات فرصتی برای تمام مسلمانان جهان است برای پی بردن به حساب و کتاب خویش، چون انسان پی می برد که خداوند پیامبر را بر تمام کائنات برتری داده است؛ تا برای ما مسلمانان قدوه و پیشوا باشد، بر ما لازم است تا تابع رسول الله( ص) و بر هدایت او و ملتزم به راه و روش ایشان باشیم، خصوصا در این ایام که دشمنان اسلام با تمام قدرت بر علیه مسلمانان بسیج شده اند”.

از امام بیهقی روایت شده که می فرماید:

«لما کانت اللیلة التی ولد فیها رسول الله صلى الله علیه وسلم ارتجس إیوان کسرى وسقطت منه أربعة عشرة شرفة وخمدت نار فارس ولم تخمد قبل ذلک ألف عام».

شبی که رسول خدا در آن به دنیا آمدند ایوان کسری شکسته شد، و چهارده کنگره آن فرو ریخت و آتش فارس خاموش شد، که هزار سال قبل از آن خاموش نشده بود.

این پیروزی نشانه ی هدایت و حقی است که رسول الله به خاطر آن مبعوث شده است، چون حق و باطل هرگز با هم سازگار نیستند.

در یاد آوری میلاد رسول الله( ص ) درس های فراوانی است ، لذا بر مسلمانان واجب است در وقت یاد آوری میلاد فخر کائنات توجه خاصی به صفات و اخلاق آن حضرت بنمایند از جمله:
رحمت و دلسوزی، وفا به وعد و امانت، کرم و سخاوت داشته باشیم، پس بر ما لازم است تا راه و روش ایشان را بشناسیم و به او اقتدا نمایم.

عمر نوفل در بخش دیگری از بیاناتش می گوید : ” با پیروی از دستوات و دوری از منهیات محبت رسول الله( ص) برای ما حاصل می شود.

خداوند در قرآن سوره آل عمران آیه ی ۳۱می فرماید:
(قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌)

(اى پيامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست مى‌داريد، پس مرا پيروى كنيد، تا خدا نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسيار بخشنده ومهربان است.

خداوند در این آیه محبت خود را با محبت و پیروی از سنت رسول الله ربط داده است.

شادی و سرور به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص):

دکتر رفیق رضوان رئیس بخش شریعت و دین در دانشگاه اسلامی غزه می گوید:

” یاد آوری میلاد فخر کائنات نشانه ی تجدید پیمان و محبت و تعظیم لازم در حق رسول الله (ص) می باشد و این روءیایی است که نباید روزی از روزها مسلمانان از آن غافل باشند.

عمر نوفل در کتاب البصائر می گوید:

” یاد آوری میلاد فخر کائنات نزد علما و صالحان با تحقق اهداف و آرزوهای بزرگی نسبت به امت آمیخته شده است ، این مسئله هم با ظاهر شدن بیداری اسلامی طبق شعور و درک مسلمانان می باشد و برخیزانیدن همت خود برای متمایل و ملتزم شدن با اعمالی که موافق با مقتضیات شریعت اسلام می باشد. این امر زمانی تحقق می یابد اگر امت اسلامی راه و روش پیامبر ش را با تثبیت ایمان در قلب و انگیزه ی احیاگری و رغبت به سوی پروردگار محبوب شان دنبال نماید.

دکتر رفیق رضوان اشاره می نماید:

” یاد آوری میلاد فخر کائنات، نشان تجدید پیمان قلبی با پیامبر هادیی بشر، و چراغ روشن کننده، و یاد آوری امت اسلامی است، امتی که دارای صفت میانه رو و وسطیت می باشد، که با آخر بودن امت و امت خاتم پیامبران به این درجه ی عظیم مشرف شده است.

دکتر رضوان با اشاره به مناسبت میلاد رسول اکرم می گوید:

“مناسبت یاد آوری میلاد فخر کائنات وقفه ای است برای اظهار عشق و علاقه و تعظیم او و دنبال کردن راه و شریعت از قلب رسول الله (ص) سرچشمه می گیرد.

ذکر میلاد رسول اکرم چیزی است هر لحظه ما مسلمانان برای یادآوری آن لحظه شماری می کنیم.

چون خداوند می فرماید:

(و ذَکرْ فَإِنَّ الذِّکری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ)

و تذکر ده که تذکر برای مؤمنان سودمند است. ذاریات آیه ی ۵۵

عمر نوفلهمچنین می گوید :

یاد آوری میلاد فخر کائنات لحظه ای است که مسلمانان با سخاوت و کرم و صبر و تواضع و غیر این ها از قیم و اخلاق تجدید پیمان و ملتزم شدن به راه و روش پیامبر در همه ی احول می نمایند و این نشانه ی محتاج بودن امت به پیامبرشان می باشد.

اظهار سرور و شادی برای میلاد رسول اکرم( ص) نشانه‌ای است برای اظهار دوست داشتن اسلام ناب محمدی، که فطرت سالم با پیروی از آن استقامت پیدا می کند.

دکتر رفیق رضوان اضافه می نماید که:

یاد آوری میلاد فخر کائنات زینت بخش روح و جایگاه بلندی برای دنبال کردن راه او است، کل این ها زمانی برای ما روشن می شودکه محبت پیامبر در قلب ما مسلمانان رسوخ پیدا کند، و با جان دل از پیامبر اسلام پیروی نمائیم.

منبع: البصایر

نویسنده: عمر نوفل.

مترجم: علی ملازاده

۹۹/۷/۲۷

از طريق
علی ملا زاده
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا