تاریخ

بهشتیان و دوزخیان به چه زبانی سخن می گویند؟؟

زبان بهشتیان و دوزخیان در روز آخرت 

هیمن عبدالعزیز

ترجمه : ناهید ایرانی

خیلی وقت ها سخن در باره اینکه زبان گفتگوها در روز آخرت چیست به میان می آید، چه زبانی است آن زبانی که با آن حرف می زنند؟

آیا درست است که اهل قیامت به عربی صحبت می کنند؟ یا به فارسی یا به انگلیسی و…سؤال و جواب ها رد و بدل می شود؟

در این جا خیلی کوتاه به سخن بعضی از دانشمندان در این باره می پردازیم:

البته، نه در قرآن و نه در حدیث صحیح وارد نشده که این زبانی که مردم در روز آخرت با آن حرف می زنند ، زبان عربی است، ولی این چیزی که گفته شده سخن بی پایه  ای بیش نیست ؛ سخنی که دانشمندان آن را صحیح  نمی دانند، شاید این سخن چیزی است که در برخی ادوار تاریخ گفته شده است.

امام “الطبرانی” رحمت خدا بر او باد در کتاب “الاوسط” و امام “البهقی” در کتاب (شعب الإیمان) از “ابن عباس” روایت نموده است که پیامبر خدا(ص) فرمود: (أحبوا العرب لثلاث لأني عربي، و القرآن عربي، و کلام أهل الجنة عربي) . به سه دلیل عرب ها را دوست داشته باشید، چون من عرب هستم، قرآن به زبان عربی آمده است، سخن گفتن بهشتیان هم به زبان عربی است.

این حدیث هم نزد “ابن الجوزي” رحمت خدا بر او باد، در ردیف احادیث درست شده و موضوع به شمار آمده ، و هم  امام “الذهبی” درباره آن  می گوید : فکر می کنم که این فرموده درست شده و موضوع باشد، و البته “شیخی البانی” نیز در کتاب(سلسة الاحادیث الضعیفة) شماره(160) می گوید : این حدیث موضوع است و  درست شده است.

“شیخ الإسلام ابن تیمیة” رحمت خدا بر او باشد، می گوید : آنچه روایت شده مبنی بر اینکه گویا پیامبر (ص) فرموده اند : (أحبوا العرب لثلاث : لأنه عربي ، و القرآن عربي، و لسان أهل الجنة عربي) ، این حدیث صحیح نمی باشد 

اما”ابو فرج بن الجوزي” که رحمت خدا بر او باشد، این فرموده را با فرموده های که موضوع اند همسان دانسته است .

همچنین”الثعلبي” می گوید : این گفته هیچ ردی از خود ندارد.

همچنین امام”الطبرانی” در (الأوسط) از ابوهریره نقل می کند، که پیامبر خدا(ص) فرموده : (أنا عربي، و القرآن عربي، و لسان أهل الجنة عربي)، البته این فرموده نزد “شیخ البانی” در (السلسلة الضعیفة) شماره 161 در لیست احادیث درست شده (الموضوع) گذاشته شده است.

 با زبان کوردی اعلام می دارم که  : تا کنون هیچ مدرکی وجود ندارد که در آن گفته شده باشد که بهشتیان به زبان عربی صحبت می کنند، پس بهتر است که در این باره بیش از این صحبت نشود و خود را در این بحث بی سند و دلیل غرق و سرگرم نکنیم، زیرا تنها خدا می داند که با چه زبانی سخک می گویند و بس، و جا دارد خودمان را با این چیزهای که بی پروایانه روایت شده   است و سود آخرتی  برای کسی در بر ندارد سرگرم ننماییم.

همچنین از شیخ الإسلام ابن تیمیة رحمت خدا بر او باد سؤال کردند که مردم در روز آخرت با چه زبانی با آنها حرف زده می شود؟ آیا درست است که خداوند بزرگ با زبان عربی با آنها صحبت می کند؟ و آیا درست است که اهل دوزخ با زبان فارسی حرف می زنند و زبان اهل بهشت هم عربی است؟

در جواب فرمودند : معلوم نمی شود که در روز آخرت با چه زبانی با مردم گفتگو می شود ، یا اینکه خداوند با چه زبانی  با بندگانش سخن می گوید و انسان ها چگونه سخنان پروردگار را متوجه می شوند، چون نه خداوند بزرگ و نه پیامبر خدا(ص) هیچ چیزی در این مورد نگفته اند و البته این سخن نیز درست نیست که اهل دوزخ به زبان فارسی و اهل بهشت به زبان عربی حرف می زنند، و این را هم می دانیم که یاران پیامبر بر سر این موضوع هرگز با هم بحث و جدل نداشته اند ، تمام آنها در مورد این موضوع ساکت بودند، این موضوع در میان مردم بعد از آنها مطرح شده است تا جایی که  عده ای آمدند و گفتند : به زبان عربی صحبت می کنند، از این طرف هم مردمی دیگر آمدند و گفتند : نخیر به زبان سریانی حرف می زنند ؛ چون سریانی زبان آدم(ع) بوده و..

همه این بحث های که بر سرزبان ها آمده عاری از صحت بوده و از کوچک ترین پشتوانه  نقلی برخوردار نیست . و تنها چیزی که در این زمینه آمده بیشتر از روی عقل بوده ، نه از روی نقل قولی صحیح

این مطلبی است که فقط خدا خود بهتر می داند) ، (مجموع الفتاوی 199/4) .

 

مترجم : ناهید ایران

نمایش بیشتر

ناهید ایرانی

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا