اصول

بیانات اعجازآمیز پیامبر اسلام در باره ی«رعد و برق»

مطالعات جغرافیائی راز إعجاز یک حدیث را آشکار می کند !!

پیامبر اسلام صلی اللہ علیہ و سلم می فرماید :   ألم ترو إلى البرق کیف یمر و یرجع طرفه عین —— آیا رفت و آمد رعد و برق که در یک چشم به هم زدن رخ می دهد را نمی بینید؟ صحیح مسلم.

در این یادداشت خواهیم دید که پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم با جزئیات حیرت انگیز و سرسام آوری در باره مراحل شکل گیری رعد و برق سخن به میان می آورد . همچنین زمان وقوع آن را نیز معلوم کرده است ؛ شاید این مسئله در جای خود جالب و قابل تأمل باشد که زمان لازم جهت وقوع رعد و برق ( صاعقه ابر ) برابر با یک چشم بر هم زدن باشد.!

چرا رعد و برق به وجود می آید؟

دانشمندان دریافته اند که رعد و برق ( صاعقه) یک جرقه بزرگ الکتریکی است که هنگام درخشش یک صاعقه، میلیون ها ولت الکتریسیته در ابرها آزاد می شود، بارهای الکتریکی در روی زمین نیز تولید می شوند، وقتی این بارها به اندازه کافی قوی شوند ، الکتریسیته خود را به هوا منتقل می کنند و جرقه ای نورانی مثل برقی که به شکل زیگزاک بین ابر و زمین و گاه بین دو ابر به وجود می آورند .

یک سؤال: اگر پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم فرستاده خدا نبود ، دانش و علوم ریز که ثمره بیش از دو قرن جست و جو و کاوش علمی است را از کجا آورده است ؟!

رعد و برق چگونه رخ می دهد ؟

دانشمندان  می گویند: رعد و برق در چند مرحله رخ می دهد که مهم ترین مراحل آن رفت و برگشت آن است، آنان توانسته اند از این مراحل تصاویری نیز تهیه کنند و از این بابت اطمینان حاصل شده است که رعد و برق از ابر ناشی می شود و به آن بر می گردد.

حال پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم در مورد این پدیده ناشناخته چگونه سخن به میان آورده است ؟ آیا فرمایشات پیامبر اسلام (ص) با اسرار و افسانه های آن زمان در آمیخته شده است که نیاز به تخصص و کاوش در مورد آن را لازم دانسته اند ؟

به احتمال زیاد رعد و برق جزء اولین پدیده هایی بوده  که بشر اولیه را شگفت زده و هراسناک ساخته است ؛ انسان قدیم وقتی زبانه ی آتشین برق را در آسمان می دید و صدای وحشتناک رعد را می شنید ، تصور می کرد، که خدایان خشمگین شده اند و رعد و برق را برای تنبیه انسان فرستاده است و برای فرونشاندن غضب آنها گوسفند و گاو و حتی انسان را قربانی می کردند !

 در قرن هفتم میلادی ( در زمان پیامبر -ص-) مردم بر این باور بودند که برای رعد و برق خدایی به نام { زتوس – زیووس }  وجود دارد و آن بت { زیووس} رعد و برق را کنترل و اداره می کند ، دانا ترین مردم جهان در آن زمان بر این باور بودند….!

آیا رفت و آمد رعد و برق با چشم غیر مسلح قابل دیدن است؟

جرقه برق باعث تولید صدای رعد می شود، نوری که از یک جرقه به وجود می آید تقریباً بلافاصله به چشم  می رسد، در صورتی که صدای رعد آهسته تر حرکت می کند و چند ثانیه بعد می رسد. سرعت رعد و برق بسیار زیاد است تا جایی که سرعت آن بهسیصد هزارکیلومتر در ثانیه می رسد.! بی شک با چنین سرعت بالای رعد و برق (صاعقه)، رفت و آمد آن قابل رویت نمی باشد؛ اما امروزه به وسیله دوربین های مخصوص و پیشرفته عکس برداری، می توان رفت و آمد رعد و برق را مشاهده کرد .

در مطالعات پژوهشی گرافیگ در یک برداشت ویدیویی نمایش داده شده که: زمانی شما رعد و برق را مشاهده می کنید که آسمان را روشن می کند بی شک شما برگشت رعد و برق در زمین به ابر را مشاهده می کنید .

شایسته است ما دریابیم که این تحقیقات چگونه در مورد برگشت رعد وبرق بحث می کند و راستی و درستی فرموده پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم را اثبات می کند .!

پیامبر(ص) این علم را از کجا آوره است ! در حالی که برگشت رعد وبرق  با چشم غیر مسلح دیده نمی شود ؟!

در برداشت ویدیویی دیگری این تحقیقات بیان می کند : که نظریه اشتباه مردم مبنی بر این که روشنایی حاصل از رعد وبرق به سمت زمین می آید، اما در واقع این روشنایی ناشی از حرکت رعد و برق به طرف آسمان و برگشت آن است ؛ همچنین رعد وبرق از یک مسیر مستقیم به زمین نمی آید بلکه به صورت حلقه ای است و آن چه ما در آسمان مشاهده می کنیم قسمت انتهایی حلقه می باشد.

اگر رسول اللہ صلی الله علیه وسلم یک شخص عادی بود و پیامبر خدا نبود چگونه دانش حرکت دو طرفه یا همان رفت و برگشت رعد و برق را می توانست بیان کند ؟!  آیا این رد روشنی نیست بر گمان کسانی که بر پیامبری محمد (ص) خرده می گیرند؟

 تازه پیامبر اکرم ( ص) در منطقه ای بیابانی زندگی کرده است که در آن باران و رعد و برق بسیار کم رخ داده و یا حتی مشاهده نشده است که آن حضرت در مورد آن جست و جو کند؛ تازه اگر رعد وبرق هم زیاد در شبه جزیره عربی رخ داده باشد وسیله و ابزار یادگیری این علم و دانش در اختیار ایشان نبوده است ! آیا پیامبر ( ص) دوربین های پیشرفته در اختیار داشته است تا رازهای رعد و برق را آشکار نموده  و سرعت آن را بسنجد؟!

اگر بخواهیم تصویری واضح از رعد و برق تهیه کنیم که گویای همه جزئیات آن باشد به وسایل و تجهیزات و دوربین های پیشرفته و فوق سریع نیاز می باشد که به وسیله آن می توان تا ۱۰ هزار تصویر در ثانیه عکس برداری کرد.

نتیجه

 از این تحقیق و بررسی در می یابیم که علم و دانش پیامبر اسلام ( ص) از خودش نبوده بلکه سرچشمه آن از ذات اقدس خداوند که آگاه به همه آسمان ها و زمین است می باشد.

 

منبع : مجله علمی هه یف

نویسنده : ناسکه عزیز

ترجمه : عبدالله علی پور

نمایش بیشتر

عبدالله علی پور

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - نقده @ شغل : دعوتگر دینی و فعال اجتماعی - مدیر کانال تلگرامی @sozimihrab

نوشته های مشابه

‫3 نظر

  1. ماموستای عزیز برادرگرامی ومحترم استادعلی پور بابت زحمات شما کمال تشکر رادارم مطالب شمابسیارزیبا وشیوا بودن جزاکم الله خیرا ان شاءالله که این موضوع رو ادامه بدهید چون قطعا اعجاز پیامبرمان صلی الله علیه وسلم خیلی زیاد هستن وباعث آگاهی عموم خواهد شد

    1. ألم ترو إلى البرق کیف یمر و یرجع طرفه
      سلام این حدیث که فرمودین من در صحیح مسلم جستجو کردم ولی این حدیث رو پیدا نکردم ممکنه بگید شماره یا با حدیث چی هست ‌؟؟؟
      من مسلمانم …
      ولی به نظر همچین حدیثی وجود نداشته باشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا