دعوت اسلامیسیاسی

تعامل پیامبر و ابوطالب!!

تعامل پیامبر و ابوطالب!!

در محضر #رسول_الله صلوات الله علیه (۹)

? ابوطالب و محمد به عنوان دو رهبر

محمد که زودهنگام پدر و مادر بزرگوارش را از دست داد در سن هشت سالگی تحت کفالت عموی بزرگوارش ابوطالب قرار گرفت و تا پنجاه سالگی که پیامبر امت شده بود از حمایت ها و مشورت های بی دریغ آن عموی بزرگوارش برخوردار بود.. اگر چه مرام و باور برادرزاده با عمو کاملاً متفاوت بود ولی این امر باعث دوری از وی نشد و هرگز او را بخاطر اعتقادات و رسالت جدیدش مورد ملامت و نکوهش قرار نداد، بلکه همواره از وی می خواست بدون ترس و نگرانی به تبلیغ دینش بپردازد.. محمد صلی الله علیه و سلم نیز از عمویش احترام می گذاشت و هیچوقت به خاطر اختلاف باور و عقیده از وی انتقاد نکرد…
?عمو ابوطالب مانند کوهی پشت برادر زاده اش که به پیامبری مبعوث شده بود ایستاد و توطئه‌های بدخواهانش را خنثی می کرد..
ابوطالب اگر چه -طبق اعتقاد اهل سنت- به محمد ایمان نیاورد ولی بخاطر او هر آزار و شکنجه ای را با جان می خرید، او همراه محمد و پیروانش در شعب ابی طالب محاصره و تحریم شد!
?محمد و ابوطالب مانند دو رهبر حکیم و فرزانه همواره از طرفدارانشان می خواستند نسبت به همدیگر با احترام رفتار کنند و یکدیگر را به خاطر داشتن اعتقاداتی متفاوت مورد تمسخر و اهانت قرار ندهند.
?ابوطالب آنگونه که سیره نویسان گزارش کرده اند از جان محمد مانند جان خود محافظت می کرد
وجود ابوطالب در کنار محمد پیامبر ، علاوه بر اینکه باعث شده بود ستمگران قریش جرات نکنند آن حضرت را اذیت کنند، پیروان این دو مرد بزرگ نیز در همزیستی و رواداری، سنگ تمام گذاشته بودند.
?به همین خاطر است که می‌بینیم پیامبر صلی الله علیه و سلم سال یازدهم بعثت را سال اندوه و ماتم می نامد زیرا در این سال ابر مردی به نام ابوطالب دار فانی را وداع گفته است!
? ای کاش امروزه ما در جوامع متکثر و چند صدای خود بزرگانی حکیم و فرزانه چون ابوطالب – و محمد رسول الله- داشتیم تا ما را حول مشترکات گرد هم آورده و از هر سخن و حرکت تفرقه افکن و وحدت شکن و چسبیدن به امور جزئی و حاشیه منع می‌کردند.
?محمد رسول الله صلی الله و علیه و سلم با زیستن در کنار ابوطالب ثابت کرد که ایشان خواستار وحدت و همبستگی آحاد جامعه است و برای تحقق این امر مهم آماده است با غیر مسلمان ها نیز دست همکاری دراز کرده و تلاش کند..
?در مدرسه محمد توحید و وحدت از اصول و خطوط قرمزهایی به شمار می آیند که نیل بدان‌ها در درجه نخست مستوجب فداکاری و گذشت رهبران است .

? این است مکتب محمد بن عبدالله

✍️ #یوسف_ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا