اصول

تنظیم نسل و بستن لوله ی رَحمِ

سوال: حکم تنظیم نسل و بستن لوله های رحم چیست؟

** اگر بیماری جان مادر را تهدید کند؛ مثل سرطان رحم یا اینکه مادر به خاطر بارداری، جانش به خطر افتد می توان لوله های رحم را بست یا رحم را به طور کامل، خارج ساخت چون در بچه دار شدن اصل حفظ جان مادر و جنین فرع آن است*

**دکتر یوسف قرضاوی در مورد بستن لوله در زنان و مردان می فرماید: این کار جایز نیست مگر در موارد ضروری*

**علمای کشور عربستان و هیئت دائمی افتای آن کشور نیز عقیم ساختن را به طور دائم جایز نمی دانند*

——————————————————————————————————-
پاسخ: مجمع جهانی فقه اسلامی در سال 1988 میلادی برابر 1409 هجری قمری. بعد از اطلاع از مباحث مطروح و دیدگاه کارشناسان تنظیم خانواده و استماع گزارش موافقان و مخالفان این گونه رأی صادر نمودند:
از آنجا که یکی از مقاصد اصلی ازدواج در شرع مقدس اسلام تولید نسل و حفاظت از نوع انسانی است، لذا شایسته نیست این اصل مهم به هم بخورد و نقض شود؛ زیرا نفی آن مساوی است با نفی مقاصد شرعی پس:
1-نباید قانون کلی و هماهنگی در سطح جامعه صادر شود که از بارداری و تولید نسل جلوگیری کنند.
2- نباید زنان و مردان را به طور کامل عقیم ساخت به گونه ای که دوباره بچه دار نشوند.
3- اما به طور موقت و به خاطر دلایلی چون بیماری، فاصله بین زایمان ها و مشکلات اقتصادی، می توان لوله های رحم رابست و از تولید نسل جلوگیری کرد.
4- اگر بیماری جان مادر را تهدید کند؛ مثل سرطان رحم یا اینکه مادر به خاطر بارداری، جانش به خطر افتد می توان لوله های رحم را بست یا رحم را به طور کامل، خارج ساخت چون در بچه دار شدن اصل حفظ جان مادر و جنین فرع آن است.
*دکتر یوسف قرضاوی در مورد بستن لوله در زنان و مردان در« الفتاوی المعاصره ج 2» می فرماید: این کار جایز نیست؛ زیرا موجب تغییر خلقت خدا می گردد و به اعمال شیطان نزدیک است. اما در شرایط ضروری می توان استثناء قائل شد؛ مانند زمانی که جنین حیات مدر را تهدید کند. بنابراین اباحه ای که به سبب ضرورت ایجاب می گردد، مطلق نیست، بلکه به اندازه ی لازم و برای رفع دشواری است.
*علمای کشور عربستان و هیئت دائمی افتای آن کشور در«الفتاوی الشرعیه فی المسائل العصریه» نیز عقیم ساختن را به طور دائم جایز نمی دانند، جز به صورت ضرورت و معتقدند نباید قانونی دائمی بر کل جامعه وضع و تمامی مردان و زنان را ملزم به عقیم ساختن کرد.
منبع: احکام و فتاوای پزشکی معاصر تألیف کمال روحانی
والسلام صالح ترشی

نمایش بیشتر

صالح تُرشی

@مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : آزاد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا