اصحابدعوت اسلامی

تو مرد نادانی هستی!!

ابوذر غفاری

ترجمه: رسول رسولی کیا

بلال بن ابو رباح و ابوذرّ در باره یکی از مسایل دنیایی اختلاف نظر پیدا کردند، ابوذر از بلال عصبانی شد و به او گفت: ای پسر زن سیاه! پس بلال نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و او را در جریان آنچه بین او و رفیقش اتفاق افتاده بود قرار داد، پس پیامبر صلی الله علیه و سلم ابوذر را فوراً احضار کرد و به او گفت: ای ابوذر! آیا بلال را با مادرش سرزنش کرده ای؟! تو مرد نادانی هستی!

منظور این است که بدنام کردن مردم با توجه به حسب و نسبشان یکی از اخلاق های جاهلیت است که در عرب ها بیداد می کند و بدین وسیله جاهلیت به دو بخش تقسیم می شود: بخشی زمانی که با آمدن اسلام تمام شد و بخشی رفتاری که تا قیام قیامت در بین مردم باقی می ماند و شخص به میزانی که از اخلاق جاهلان دارد به آنان نزدیکی می کند!

علت اینکه در میان مردم برخی سفید و سیاه و قرمز و برنز و زرد هستند بر می گردد به اصل آفرینش در پدرمان حضرت آدم علیه السلام؛ خداوند متعال او را از مشت خاكی كه از سرتاسر زمین گرفته بود، آفرید، فرزندان او به رنگ غبار زمین، از رنگ های متنوع درآمدند، کسی که فکر کند فقط به دلیل متفاوت بودن رنگ پوستش از دیگران برتر است، از نظر علمی فردی عقب مانده است و از جهت دین دارای جاهلیت می باشد!

کسی که در یک حرفه شرافتمندانه کار می کند لزوما شرافتمند نیست، کسی که در یک حرفه پست کار می کند لزوما حقیر نیست، برخی پزشکان اساساً لیاقت انسان بودن را ندارند و بعضی از آنها گویی فرشته ای به شکل انسان هستند! و برخی از اصحاب حرفه ها، دروغگو و کلاهبردار هستند و برخی از آنها اخلاق، امانت، صداقت و وفاداری بیش از افراد طبقات مخملی دارند و طبقه بندی افراد بر اساس حرفه و حقوق آنها یک ذهنیت جاهلی است!

دوست داشتن میهن یک چیز است و دفاع از اشتباهاتی که دولت مرتکب می شود چیز دیگری است، اولی جزئی از فطرت و ایمان است و مکه محبوب ترین مکان های زمین برای پیامبر صلی الله علیه و سلم بود و روزی که آن را با غم و اندوه ترک کرد، گفت: به خدا سوگند، شما محبوب ترین شهرنزد من هستید و اگر مردم شما نبودند که مرا بیرون رانده بودند، من بیرون نمی رفتم! و اما تعصب برای دومی جاهلیتی است کورکورانه و دفاع است از باطل، شاعر قُريط بن أُنيف در توصیف حالت حزب گرایی کور قبیله می گوید: لا يسألون أخاهم حين يندبهم    في النائبات على ما قال برهاناً!بله، ما مردم خود را دوست داریم، به آنها کمک می کنیم و از آنها حمایت می کنیم، اما وقتی آنها برحق باشند؛ اما جانبداری از بستگان و دوستان علیرغم ستمگر بودن آنان، اخلاقی جاهلی است و اسلام آمد تا به ما بیاموزد که از حقیقت بدون توجه به صاحب آن ، باید جانبداری کرد! خداوند بهتر از جاهلیت را به ما داده است، این دین حنیف و اهل مدارا، عیب این است که ما ادعای مسلمانی کنیم ولی دارای اخلاق جاهلی باشیم!

نویسنده: ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا