دعوت اسلامیسیره نبوی

تو نیکی کن و در دجله انداز!

تو نیکی کن و در دجله انداز

ترجمه: رسول رسولی کیا

از پشت دریاها کار بکن!

یک عرب بادیه نشین نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و در باره هجاز وی رت سؤال کرد، آن حضرت به او گفت: وای بر تو، هجرت یک مساله بزرگی است، آیا تو شتر داری؟

پاسخ داد: آری.

پیامبر صلی الله علیه و سلم پرسید: آیا زکات آن را پرداخت کرده ای؟ پاسخ داد: بلی. پرسید: آیا چیزی از آن را -به فقرا و نیازمندان- می بخشی؟ منظورشان این بود آیا علاوه بر پرداخت زکات، مقدار اندکی از آن را به عنوان صدقه می پردازی؟

گفت: آری. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: پس از پشت دریاها کار کن،( تو نیکی کن و در دجله انداز!) بی شک خداوند هیچ یک از اعمال تو را نادیده نمی گیرد.

امام نووی درباره این حدیث اظهار داشته که منظور عرب بادیه نشین از هجرت، همراهی او با رسول خدا صلی الله علیه و سلم و ترک خانواده و میهنش بوده است! و از آنجا که رسول خدا از دلبستگی اعراب به میهنشان خبر دارد نگران این بود که وی توان این کار را نداشته باشد و آنگونه که شایسته است نتواند بدان قیام کند!

ایده این است که یک شخص می تواند با پیامبر صلی الله علیه و سلم مهاجر شود، حتی اگر در خانه باشد، مهم نیست که شخصی در کجا و با چه کسی زندگی می کند، مهم این است که او چه کار می کند، چگونه عبادت می کند و رابطه او با قلبش چگونه است؟!

اقامت در شهر مدینه و اقامه نماز جماعت صبح پشت سر پیامبر صلی الله علیه و سلم به ابن سلول -سرکرده منافقان مدینه- هیچ سودی نرساند و پیر زنان -و پیرمردانی- که نتوانستند پیامبر را از نزدیک ببینند و به مجرد شنیدن نام آن حضرت به رسالت ایشان ایمان آوردند هیچ ضرری نکردند، مگر اینکه ملاقات رسول خدا گنجی از گنج های دنیا محسوب می شود!

خوبی و بدی خود را به مکانی که در آن زندگی می کنی مرتبط نکن، اگر چه محیط مهم است و صاحبانش را بر فرمانبرداری یا نافرمانی ترغیب می کند اما نباید فراموش کرد که پاداش هر شخص به اندازه تلاش می باشد!

زمانی بر این کره خاکی سپری شده که در آن هیچ کس به جز ابراهیم علیه السلام خدا را پرستش نمی کرد! از اطرافیان و قصر فرعون مردی آمد که ایمان خود را پنهان کرد و از موسی علیه السلام دفاع کرد!

خوبی و بدی خود را به اشخاصی که با آنان زندگی می کنی مرتبط نکن؛ فرعون در حالی می گفت: من خدای برتر شما هستم که در اتاق بغلی او همسرش آسیه دختر مزاحم که برای خدا سجده می کرد و می گفت: “سبحان ربی الاعلی “زندگی می کرد!

شوهرتان هر چقدر هم به گناه آلوده باشد، فقط یک نقطه در دریای فرعون به شمار می آید؛ پس بهانه نیاورید! درست است که شوهر صالح همسرش را در اطاعت خدا کمک می کند، اما چه کسی گفته  شوهر نافرمان دلیلی است بر نافرمانی تو!

در خانه پیر پیامبران، حضرت نوح علیه السلام همسری کافر وجود داشت! و در خانه حصرت لوط علیه السلام نیز همسر کافری وجود داشت! و این چیز، آنان را از عبادت ذات پروردگار و انجام رسالت پیامبری و تبلیغ که دشوارترین و سنگین ترین وظیفه در طول تاریخ است، بازنداشت!

هر چقدر همسر شما بد اخلاقی و نافرمانی کند، به درجه همسران نوح و لوط –درود خدا بر آنان باد- نمی رسد؛ بالاتر از کفر گناهی وجود ندارد، پس بی جهت بهانه نگیرید! درست است که همسر شایسته، به شوهرش در انجام طاعت و عبادت خدا کمک می کند اما چه کسی گفته کوتاهی همسر، می تواند کوتاهی شما را توجیه کند!

نکته پایانی:

در هر خانواده ای خوب و بد وجود دارد؛ آسیه دارای همسری ستمگر بود، حضرت نوح و حضرت لوح درود خدا بر آنان باد همسران کافری داشتند، حضرت ابراهیم علیه السلام نیز دارای پدر مشرکی بود، پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم نیز دارای عمویی بنام ابولهب بود که خداوند سبحان در قرآن او را نکوهش کرده است؛ پس کسی را به خاطر بستگانش سرزنش نکن!

نویسنده : ادهم شرقاوی

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا