اندیشه

جهاد و مجاهد از نگاهی دیگر

 

بالاترین کار در اسلام عبارت است از جهاد و  آموزش و فراگرفتن قرآن از بزرگ ترین انواع جهاد به شمار می رود.

انسان برای زیستن در بهشت خلق شده است و  عبارتی دیگزر به دنیا آمده  تا خود را برای ورود به بهشت آماده کند و قیمت آن را  در دنیا بپردازد و  البته که قیمت بهشت چیزی نیست جز جهاد در رله خدا.

بر اساس حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و سلم جهاد بالاترین درجه و قله در اسلام است.

جهاد سه نوع است :

  • جهاد با نفس و هوی
  • جهاد در قالب دعوت و فراخواندن به سوی خدا
  • جهاد به معنای قتال و « کشتن »

الله متعال می فرماید : و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد» این نوع از جهاد اولین مرحله ی جهاد، یعنی جهاد با نفس و هوی است ، در آن هنگام است که باید با نفس مبارزه شود و نفس را برای عبادت الله و پیروی از امر و نهی پروردگار مهیا کرد ؛ پس همیشه این دعا را زمزمه نماییم :

اللهم انصرنا علی انفسنا حتی نستحق ان تنصرنا علی اعدائنا : پروردگارا  ما را بر نفسهایمان پیروز گردان تا شایستگی پیروزی بر دشمنانمان را بدست بیاوریم .

وقتی انسان این دعا را خواند و سلاح را برداشت امکان ندارد در مقابل نفس و شهوت سرکش شکست بخورد  و در این صورت قطعا  بر دشمن هم چیره خواهد شد.

پس از شکست نفس و پیروزی بر هوی و هوس مرحله دوم جهاد یعنی جهاد در قالب دعوتشروع می شود.

با توجه به نصوص قرآنی ، بزرگ ترین نوع جهاد ” دعوت است ؛ چون جهاد در قالب قتال وسیله ای است برای هموار شدن جهاد دعوتی و جهاد دعوتی این امکان را فراهم می کند که انسان مسلمان بتواند اصول و مبادی دین را  در جهان منتشر سازد .

الله متعال می فرماید : و جاهدهم به جهادا کبیرا – و بوسیله آن [ قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما – فرقان ۵۲

*جاهدهم به :  یعنی ای پیامبر با مخالفانت بوسیله قرآن جهاد کن ؛ دعوت به وسیله قرآن و یاد دادن آن که خداوند  از آن به جهاد بزرگ یاد کرده است؛ چون جهاد قتالی واپسین وسیله است برای منتشر ساختن حق ، وقتی منتشر ساختن حق فراهم شد دعوت در بالاترین جایگاه آن قر ار می گیرد.

باتوجه به حدیث پیامبر« عن زَیْدُ بْنُ خَالِدٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ جَهَّزَ غَازِیًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَقَدْ غَزَا وَمَنْ خَلَفَ غَازِیًا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِخَیْرٍ فَقَدْ غَزَا .  رواه البخاری واللفظ له , ومسلم , وأبو داود , والترمذی , والنسائی . » هرکس مجاهدی را برای جهاد در راه خدا آماده کند ؛ در واقع مانند این است که خودش جهاد نموده باشد و هرکس از خانواده مجاهدی حمایت نماید مانند این است که خودش در میدان جنگ حضور داشته باشد متفق علیه (متوجه خواهیم شد که جهاد ، بخشش و فداکاری است  و به عبارتی دیگر این حدیث دایره جهاد را توسعه داده و انسان مسلمان را ملزم نمی کند که حتما باید بجنگد ؛بلکه جنگیدن یکی از انواع جهادها به شمار می رود و اگر مجموعه ای از مسلمانان   جنگجویان را از لحاظ امکانات تجهیز نمایند و عده ای دیگر  از خانواده رزمندگان مسلمان حمایت و حضانت نمایند در واقع مجاهد راستین به شمار می روند و در واقع این کارشان مکمل جهار رزمندگان و شاید در رتبه آن می باشد.

 شاید کسانی به علت امکانات کم و مشغول شدن به تجارت نتوانند علوم شرعی را فراگیرند؛ اما فرزندانشان را بر اساس اسلام تربیت کرده و آنان  را به دعوتگرانی بزرگ تبدیل می نمیایند ؛ کار این گونه افراد از لحاظ ثواب و ارزش کم تر از فراگیری علوم و دعوت الی الله فرزندانشان نیست.

یکی از بزرگان چنین می گوید: وقتی نمی توانی دعوتگر باشی ؛ لااقل یک دعوتگر تربیت کن .

در اطراف ما کسانی هستند که طالب علمند و  مشغول فراگیری علوم و فنون شرعی اند و کسانی دیگر نیز هستند که به آن طالبان علوم دینی خدمت نموده وبا تهیه امکانات برایشان سعی می کند در پروژه پرورش دعوتگران دینی سهیم باشند ؛ آنگاه و در اثر تلاش طلاب و حمایت های این عده افراد خیّر دانش آموختگان به دعوتگر وخطیب تبدیل شده و جهت آشنا نمودن مردم با دین به سرزمین خود بر می گردند… در این گونه موارد نمی توان تنها طالبان علوم قرآنی را مجاهد نامید بلکه کمک کنندگان به این مجموعه نیز در احراز اجر و رتبه ربانی آنان  شریکند.

برادر و خواهر خیّر بدان که وقتی به دانش آموزی کمک می کنی و در اثر حمایت های مالی و تشویقی تو آن دانش آموز موفق می شود ؛ شک نکن که کارنامه مشابه آن دانش آموز نزد خداوند برای تو صادر و چاپ خواهد شد.

وقتی به کسی کمک می کنی که  خطیب و دعوتگری تربیت شود؛ بدان که  تمام تلاش تو نزد خداوند در کارنامه عملت نوشته می شود .

امیدوارم که پروردگار ما را برای جهاد بزرگ که همان دعوت است آماده و مهیا کند و به ما تقوا و اخلاص عطا نماید تا خودمان افتخار دعوتگری را بدست آوریم و یا داعیانی بزرگ پرورش دهیم. آمین

برگرفته از کتاب اتحاف المسلم بما فی الترغیب والترهیب من احادبث البخاری ومسلم

برگردان به فارسی حمزه بیغال کرمانشاه- پاوه

 

نمایش بیشتر

حمزه بیغال

استان کرمانشاه - پاوه - دوریسان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا