فتاویفقه

حجِّ رایگان و اهدایی از طرف دولت

پاسخ از دکتر یوسف القرضاوی

سؤال: در کشور ما معمولاً ، دولت  هر سال از هر شهر یا استانی ۱۰ نفر را به صورت رایگان روانه حج می کند ؛ برخی از این اشخاص مقروض و بدهکارند ، آیا برای این گونه اشخاص جایز است حج اهدایی از دولت را پذیرفته و راهی سرزمین وحی شوند ؟

پاسخ :
بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله ..

اگر این این حج اهدایی کاملا رایگان و مجانی است و اشخاص مقروض بابت ادای آن پولی پرداخت نمی کنند ،  حج آنان فاقد هرگونه اشکال شرعی می باشد .

آری ما گفته و می گوییم : شخص بدهکار به جای انجام فریضه حج  باید به تسویه بدهی هایش مبادرت بورزد ؛ ولی مادامی که او به صورت رایگان راهی حج می شود ، این لطفی از طرف خداوند جل جلاله در حق او محسوب شده و شایسته نیست آن را رد کند ..

آنچه برای شخص بدهکار – و تحت تعقیب طلبکاران – ممنوع است این که با هزینه خودش به زیارت بیت الله برود ؛ چرا که پرداخت بدهی از حقوق آدم به شمار می آید و حج از حقوق خداوند متعال محسوب می شود ؛ ناگفته پیداست که حقوق خدا بر نیازمندی طرف و تسویه بدون بدون تعلل استوار است ولی حقوق الله تعالی بر چشمپوشی و غنا. 

بنا براین باید پرداخت و تسویه حقوق بندگان – از جمله بدهی ها- بر حقوق خداوند سخاوتمند نیکوکار بخشنده کریم – از جمله حج که بار مالی دارد – مقدم داشته شود .

ترجمه : یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا