اصول

حدود شرعی حجاب

 حدود شرعی حجاب

یکی از مهمترین مسائل تاریخ بشری که تا کنون بشریت با این همه پیشرفت و ترقی از حل آن عاجز مانده است رابطه بین زن و مرد در زندگی اجتما عی و کیفیت این رابطه می باشد.

 این رابطه ، پایه و اساس تمدن را بنا می نهد و درک درست این رابطه خود در برگیرنده رابطه و بر خورد فرد با اجتماع و جامعه ای که در آن زندگی می کند می باشد .

اگر به عنوان یک زن مسلمان خوب به این قضیه بنگریم به راحتی می توان این قضیه را درک کنیم .

زمانی که ما بعنوان یک زن ادعا می کنیم که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهیم و در موارد زیادی در خواست حق و حقوق برابر را با مر دان داریم، و در کنار آن مسئولیت های مهمی چون زن بودن ، همسر بودن، و مادر بودن را برای خود ذکر می کنیم ؛ آیا تا کنون به نحوه عملکرد خود در جهت سالم سازی و پیشرفت و ترقی جامعه و اجتماع خود توجه لازم را انجام داده ایم؟

 بزرگان ما چه زیبا گفته اند که انسان خود جهان کوچکی است ؛ زیرا ترکیب، شکل، نیروها، مواهب، امیال، احتیاجات، عواطف، احساسات، ادراکات، و اثر گذاری و اثر پذیری انسان و مسائل و روابط بین این خصوصیات خود جهان بینی عظیمی می باشد و درک این حقیقت میسر نمی شود مگر با آگاهی و شناخت ، پس در نتیجه ما باید بدانیم در مورد هر مسئله و موضوعی باید آگاهی و شناخت کامل داشته باشیم و با استفاده از عقل و فطرت خود جهت بهتر شناختن آن تلاش کنیم.

حال باید این را هم بدانیم که ما زنان مسلمان تنها کسانی هستیم که می توانیم جامعه خود را از این ضلالت و گمراهی نجات دهیم و کلید حل تمام این مشکلات در دست ما می باشد،شاید این سؤال پیش آید که چگونه و چرا در دست ماست؟

اگر ما به قرآن و حدیث و آموزه های دینی خود رجوع کنیم و در مورد جوامع گذشته مطالعه کنیم می توان به یک نتیجه رسید  مسئله ی که از دیگر نتایج چشمگیر تر می باشد ،  آن زن و نحوه حجاب و پوشش آن است. قوانین حجاب در حقیقت از مهمترین مسائل  و اجزای قانون اجتماع اسلامی است و در صورتی که این احکام در جای صحیح و مناسب خود قرار گیرند و سپس هر فرد با بصیرت و فطرت خود (زن و مرد)به درستی در مورد آن تدبر کند قطعاً و بدون شک راهی را انتخاب می کند که صحیح و در جهت سالم سازی و پیشرفت اجتماع خود حرکت می کند و مانع حرکت کور کورانه و بی هدف افراد جامعه می شود .

پس بیایید با شناخت احکام و قوانین مربوط به خود ،  جامعه  را از منجلاب فساد و بی بند وباری و تحجر …نجات دهیم.

در عصر حاضر زنان مسلمان با پیروی از فرهنگ و تمدت غرب پا را از حدود شریعت فراتر نهاده اند حجاب و پوشش را از حد شرعی خود خارج کرده اند و خود به ابزاری برای تبلیغ و ترویج مدهای گوناگون ، آرایش ها …قرارداده اند و این امر را پیچیده ساخته اند.

رعایت حجاب در هر عصر و زمانی باید مطابق با موازین اسلامی  ( قرآن و سنت) باشد.

خداوند در سوره نور آیه 31 می فرمایند:

*و قل للمؤمنات یغضُضن من أبصرهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن إلا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن…..*.(به زنان مؤمنه بگو :چشمان خود را فرو گیرند و عورت های خویش را مصون دارند و زینت خویش را نمایان نسازند . مگر آن مقدار و آن چیزها که پیدا می گردد،  و چار قد و روسری های خود را بر یقه ها و گریبان هایشان آویزان کنند و ….).

 

رعایت نکات زیر برای حجاب شرعی ضروری است:

لباس باید مطابق با ادب و اخلاق اسلامی باشد و خصوصیات زیر را داشته باشد:

@تمام جسم را بپوشاند بجز جاهایی که قرآن اجازه داده که بنا به قول صحیح دست و صورت جایز است نمایان باشد.

@نباید آنقدر شفاف و نازک باشد که بدن را نشان داده و نمایان سازد، پیامبر(ص) فرمود: (بعضی از اهل دوزخ زنانی هستند که به ظاهر لباس پوشیده اند ولی در حقیقت عریانند و منحرف و منحرف کننده می باشند این زنان داخل بهشت نمی شوند و حتی بوی بهشت را هم احساس نمی کنند).

@لباس نباید برجستگی ها و نقاط حساس بدن را مشخص نماید، البته نازک هم نباشد، مانند لباس های تنگ که در حقیقت پوشنده آن عریان می باشد.

خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد در زمان خروج از منزل تمام بدنشان را با لباس و پیراهن وسیع و گشاد بپوشانند تا از زنان غیر مسلمان متمایز شوند.

(ای پیامبر! به همسران و دختران و زنان مؤمنان بگو که رداهای خود را جمع و جور بر خویش فرو افکنند . تا اینکه باز شناخته شوند و در نتیجه مورد اذیت و آزار قرار نگیرند . خداوند آمرزنده و مهربان بوده و هست).

با توجه به این آیه روشن می گردد که خداوند به خاطر محفوظ نگه داشتن زنان مسلمان از اذیت و آزار افراد فاسد و فاسق امر به حجاب نموده است . 

ببینید خداوند چقدر مهربان است و ما را دوست دارد در حالی که ما…!!

@زنان مسلمان اجازه دارند که زینت خود را فقط برای محرم خود نمایان سازند.

ظاهر ساختن زینت برای غیر محرم حرام است

@زنان مسلمان در پوشش خود نباید از مدها ی روز پیروی کنند.

@زنان مسلمان باید از هر گونه آرایش صورت خودداری کنند و از تغییر دادن صورت با عمل کردن بینی و گونه گذاری اجتناب کنند.

@ باریک نمودن ابرو و تاتو کردن حرام و بر خلاف دستور خداوند می باشد.

اگر خوب به مسئله حجاب و وضعیت جامعه امروز ، ناامنی برای زنان, بیماری دل مردان و هوس بازی آنان، از هم پاشی کانون خانواده ها ، افزایش طلاق، بی بند و باری دختران و پسران، نماندن هیچ چیز در جای خود و رعایت نکردن حد و حدود ….همه و همه ریشه در نحوه رفتار و حجاب و برخورد ما زنان در اجتماع مان دارد .

خواهرانم ! بترسیم از روزی که در بار گاه عدل الهی حاضر شویم و برای این موارد محاکمه شویم و هیچ جوابی و دفاعی از خود نداشته باشیم.

             والسلام                 

تحقیق: مژگان جواهری

 

 

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. زنان علاوه بر اینکه خود بیش ار نیمی از جامع هستند یعنی از نظر آمار بیش از مردان هستند ، از جهت اهمیت هم نقش آن ها به مراتب بیشتر از مردان است. زیرا زنان در واقع مربیان اصلی جامعه هستند. تا زن سالم تربیت نشود مرد سال تربیت نخواهد شد .اگر بخواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم باید زن سالم داشته باشیم.به نظر می رسد که یک زن فاسد می تواند مردان زیادی را به تباهی و فساد بکشاند ولی عکس قضیه صادق نیست.در ضمن یکی از راه های سلامت زن حفظ حجاب اوست که راه را برای سالم بودنش هموار می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا