اصول

حقوق پیامبر بر ما

خداوند تبارک و تعالی با برانگیختن پیامبر (ص) ما را گرامی داشت و با طلوع خورشید رسالت پیامبر بر ما منت گذاشت « به حقیقت خداوند بر مومنان منت گذاشت هنگامی که در میان آنها پیامبری از خودشان ، برانگیخت تا آیات خداوند را بر آنها تلاوت کند و آنها را پاک گرداند و به آنها قران و سنت و حکمت بیاموزد و هرجند از قبل در گمراهی آشکار بودند » ( آل عمران / 164 )

-پیامبر (ص) حقوق زیادی برگردن ما دارد که شا یسته است آنها را ادا کنیم و ازآنها محافظت کنیم و از ضایع کردن آنها و یا سستی به نسبت آنها بپرهیزیم:


*اول : ایمان به پیامبر (ص)
اولین حق از حقوق پیامبر(ص) ایمان به او و تصدیق رسالتش است ؛ اگر کسی به پیامبر (ص) ایمان نداشته و معتقد نباشد که خاتم پیامبران است او کافر به شمار می رود هرچند به همه ی پیامبران قبل از او ایمان داشته باشد.
قرآن مملو از آیاتی است که در آن به ایمان آوردن به پیامبر (ص) و عدم شک در رسالتش امر شده است مانند این فرموده خداوند تعالی « ایمان بیاورید به خداوند و پیامبرش و به نوری که ما فروفرستادیم »  { تغابن / 8}

همچنین می فرماید : « مومنان تنها کسانی هستند که به خداوند و پیامبرش ایمان بیاورند و سپس دچار شک و تردید نشوند » {حجرات / 15 }
خداوند تعالی بیان کرده اند که کفر نسبت به خداوند و پیامبرش (ص)سبب هلاک و مجازات سختی می شود : « این به خاطر آنست که آنها با خدا و پیامبرش دشمنی ورزیدند و هرکس با خدا و پیامبرش دشمنی کند پس بداند همانا خداوند سخت کیفر است» { انفال /13}
پیامبر (ص) فرمود « سوگند به کسی که نفس من در دست اوست ، هرکس از این امت یهودی یا مسیحی ، رسالت من به گوشش رسیده و در حالی بمیرد که به رسالت من ایمان نیاورده باشد از اهل آتش است .» (مسلم )

 

*دوم : پیروی از پیامبر (ص)
پیروی از پیامبر (ص) دلیل قطعی مبنی بر ایمان به اوست ، کسی که ادعای ایمان به پیامبر(ص) را داشته باشد در حالیکه اوامر پیامبر را بجا نیاورد و از نواهی ایشان پرهیز نکند و هیچ یک از سنت های پیامبر (ص) را اجرا نکند او در ادعای ایمان خود دروغگویی بیش نیست زیرا ایمان چیزی است که در قلب جاگیر می شود و عمل آنرا تصدیق می کند.
خداوند تعالی بیان فرموده اند که رحمتش فقط به پیروی کنندگان و فرمانبرداران می رسد : ( و رحمت من هرچیزی را شامل می شود و آنرا برای کسانی که پرهیزکارند و زکات می پردازند و به آیات ما ایمان دارند مقرر خواهم داشت آنهایی که از فرستاده ی خداوند پیامبر امی پیروی می کنند ) { اعراف / 156- 157 }
همچنین خداوند تعالی کسانی را که از هدایت پیامبر(ص) روی برمی گردانند و با او مخالفت می کنند ، به عذاب سختی وعده می دهد : ( آنها که مخالفت اورا (پیامبر ) می کنند باید از این بترسند که فتنه ای دامنشان را بگیرد و یا عذابی دردناک به آنها برسد ) {نور /63}
خداوند تعالی دستور فرموده است که در برابر حکم و قضاوت پیامبر(ص) تسلیم باشیم و با سعه ی صدر آنرا بپذیریم : ( به پروردگارت سوگند که آنها مومن نخواهند بود مگر اینکه تورا در اختلافات خود به داوری بطلبند سپس در دل خود از داوری تو احساس ناراحتی نکنند و کاملا تسلیم باشند ) {نساء /65 }

 

*سوم : محبت و دوست داشتن پیامبر(ص) :
از حقوق دیگر پیامبر(ص) این است که بیشترین و کامتلرین محبت قلبی را نسبت به او داشته باشیم ، همچنانکه پیامبر (ص) می فرمایند : « هیچ یک از شما ایمانش کامل نمی شود مگر اینکه من را از فرزندش ، والدینش و همه ی مردم بیشتر دوست داشته باشد » { متفق علیه }
پس هر انسانی که محبت رسول الله (ص) در قلبش وجود نداشته باشد مومن نیست هرچند نام مسلمانی را به یدک بکشد و در بین آنها زندگی کند.
-بزرگترین درجه ی محبت به نسبت پیامبر خدا (ص) این است که او را از خودمان هم بیشتر دوست داشته باشیم .

 عمر بن خطاب (رض) به رسول الله (ص) فرمود : ای پیامبر خدا (ص) تو را از هرچیزی بیشتر دوست می دارم مگر از خودم . پیامبر (ص) فرمود : نه ، قسم به کسی که جان من دردست اوست تو باید من را از خود هم بیشتر دوست بداری . پس عمر فرمود اکنون قسم به خداوند تو را از خودم هم بیشتر دوست دارم . پس پیامبر (ص) فرمود : اکنون درست شد ای عمر . { بخاری }

 

*چهارم : یاری پیامبر (ص) :
واین از مهمترین حقوق پیامبر (ص) است چه در زمان حیاتش چه در زمان مرگش ، که اصحاب این مهم را در زمان حیاتش به بهترین شیوه انجام دادند.
اما بعد از وفات پیامبر (ص) باید از سنتش دفاع کرد هنگامی که از سوی طعن طعنه زدگان ، تحریف جاهلان و سرقت ادبی باطل پیشگان مورد تعرض قرار می گیرد.
همچنین باید از شخصیت گرامیش دفاع کرد هنگامی که شخصی بخواهد او را به سخره بگیرد و یا اورا طوری وصف کند که شایسته ی مقام او نباشد. در عصر حاظر فحاشی های زیادی به نسبت پیامبر(ص) صورت می گیرد بر امت واجب است که با تمام قوا و امکاناتی که در اختیار دارند از پیامبر(ص) دفاع کنند تا کسی نتواند به نسبت ایشان دروغ ، بهتان و تهمتی بزند.

 

*پنجم : انتشار دعوت پیامبر (ص):
از نشانه های وفاداری به نسبت پیامبر (ص) این است که در اقصی نقاط جهان به انتشار اسلام و تبلیغ دعوت بپردازی همچنانکه پیامبر (ص) فرموده است : « از من تبلیغ کنید حتی اگر یک آیه باشد » (بخاری) و همچنین فرموده اند : « اگر خداوند یک نفر را توسط تو هدایت کند برای تو بهتراست از شتران سرخ موی » ( متفق علیه )
از اسباب افزایش جمعیت امت ، اقدام به دعوت به سوی خداوند و ورود مردم به اسلام است و خداوند تعالی بیان فرموده است که دعوت به سوی خداوند وظیفه ی پیامبران و پیروانشان است « بگو( ای پیامبر ) این راه من است که من و پیروانم با آگاهی کامل همه ی مردم را به سوی خدا دعوت کنیم » (یوسف /108)
پس بر امت است وظیفه ای که خداوند بر گردنش نهاده و آن دعوت و تبلیغ و امر به معروف ونهی از منکر است ، را بجا بیاورد همچنانکه خداوند سبحان می فرماید : ( شما بهترین امتی هستید که به سود انسانها آفریده شده اید چون امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خداوند ایمان دارید.) ( آل عمران /110)

 

*ششم : احترام به پیامبر (ص) چه در زمان حیات و چه درزمان مماتش
این نیز از حقوق پیامبر(ص) است که بسیاری از مردم در آن کوتاهی می کنند ، خداوند تعالی می فرماید « ما تو را به عنوان گواه و بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم .تا به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید ، او را بزرگ دارید و خداوند را صبح و شام تسبیح گویید » ( فتح 8/9 )
به حقیقت اصحاب ، پیامبر (ص) را بزرگ می داشتند و تکریم می کردند به طوریکه اگر پیامبر (ص) صحبت می کردند ، اصحاب سرتاپا گوش می شدند و سرشان را پایین می انداختند گویی که پرنده ای بر سرشان نشسته است. خداوند تعالی می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید صدایتان را از صدای پیامبر بالاتر نبرید و در برابر او بلند سخن مگوئید آنچنانکه با همدیگر صحبت می کنید مبادا خداوند اعمال شما را نابود گرداند درحالیکه نمی دانید. »
-ازمصداق های تکریم پیامبر (ص) در عصر حاظر می توان به این موارد اشاره کرد : پیروی از سنت ، بزرگداشت اوامر پیامبر (ص) ، پذیرفتن حکمش ، رعایت ادب در مقابل کلامش و خودداری از مخالفت با احادیثش به خاطر مذهبی خاص یا نظری خاص.
شافعی ( رح ) می فرماید : مسلمانان اتفاق نظر دارند بر اینکه اگر سنت پیامبر (ص) در موردی روشن شود ، حلال نیست که بخاطر قول یک نفر ترک گردد .

 

*هفتم: صلوات فرستادن بر پیامبر (ص) هر وقت که نامش ذکر شود
خداوند تعالی می فرماید :« خداوند و فرشتگانش بر پیامبر(ص) درود می فرستند ، ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و سلام گوئید و تسلیم فرمانش باشید » ( احزاب /56 )
پیامبر (ص) می فرماید : « خوار باد کسی که ذکر من نزد وی به میان آید ولی بر من درود نفرستد. » ( مسلم )
پیامبر (ص) می فرماید : « بخیل کسی است که جلوی او نام من گفته شود و بر من درود نفرستد .» (احمد ، ترمذی و آلبانی آنرا حسن دانسته است )
پیامبر (ص) می فرماید : « نزدیک ترین فرد در روز قیامت به من کسی خواهد بود که بیش از دیگران بر من درود فرستاده است » ( ترمذی و آلبانی آنرا حسن دانسته است )
اگر مسلمانی نام پیامبر (ص) را بشنود و در صلوات فرستادن بروی بخل بورزد مرتکب ظلم بزرگی شده است .
هشتم : دوست داشتن دوستان پیامبر (ص) و دشمنی با دشمنانش
خداوند تعالی می فرماید : « هیچ قومی را نمی یابی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند در حالیکه با دشمنان خداوند و پیامبرش (ص) دوستی کنند هرچند پدران و فرزندان یا برادران یا خویشاوندان آنها باشد آنها کسانی هستند که خداوند ایمان را بر صفحه ی قلوبشان نوشته است و با روحی از ناحیه ی خودش آنها را تقویت فرموده است. » ( مجادله /22 )
مصداق دوست داشتن پیامبر (ص) ، دوست داشتن اصحاب و محبت ، نیکی و استغفار برای آنها و خودداری از بحث در مورد اختلافات آنهاست و همچنین دشمنی با دشمنان آنها و دفاع از آنها ، خودداری از غلو آنها و ناسزا گفتن آنهاست . همچنین محبت به آل بیت پیامبر (ص) و دوست داشتن آنها از مصداق های دوست داشتن پیامبر (ص) است .
مردی از اهل بدعت به ایوب سختیانی گفت : کلمه ای به من بگو ، ولی از آن خودداری کرد و درحالیکه با انگشتانش اشاره می کرد حتی نصف کلمه هم نمی گوید بخاطر بزرگداشت سنت پیامبر (ص ) و دشمنی با دشمنانش.

ترجمه : جمال قریشی

نمایش بیشتر

جمال قریشی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیرآوزش وپورش

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا