تاریخ

حوادثی که در محرم رُخ داده است

 ((ماه محرم یا محرم الحرام))

 

قبل از اسلام ، ماه نخست سال قمری و یا تقویم هجری “مؤتمر” نام داشت و به ماه رجب ، محرم گفته می شد.

محرم چون یکی از چهار ماه های حرام می باشد به این اسم(محرم) نامیده می شود ؛ ناگفته نماند که  در آن ماهها جنگ و قتال حرام است.

خداوند در سوره توبه آیه 36 می فرماید : إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚفَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿٣٦﴾شماره‌ی ماهها (ی سال قمری) در حکم و تقدیر خدا (ی متعال، و مضبوط در لوح محفوظ، یا موجود) در کتاب آفرینش – از آن روز که آسمانها و زمین را آفریده است – دوازده ماه است که چهار ماه حرام است (و آنها عبارتند از: ذی‌القعده، ذی‌الحجّه، محرّم، و رجب. جنگ در این ماهها حرام است، و) این (تحریم نبرد) آئین راستین و تغییرناپذیر (خدا) است، پس در آنها به خویشتن ستم نکنید (و جنگ در آنها را حلال ندانید، مگر این که تجاوز و قانون‌شکنی از سوی دشمن باشد و شما به ناچار از خود دفاع کنید. ای مؤمنان!) با همه‌ی مشرکان بجنگید همان گونه که آنان جملگی با شما می‌جنگند، و بدانید که (لطف و یاری) خدا با پرهیزگاران است.  

وقایعی که در طول سالها در ماه محرم اتفاق افتاده است را در این مقاله بحث خواهیم نمود

برخی از این رویدادها که در ماه محرم به وقوع پیوسته اند عبارتند از :

ا- نجات حضرت موسی و یارانش از دست فرعون

2- سریه ابی سلمه پسر عبدالاسد با طلیعه الاسدی در سال چهارم هجری.

3- سریه محمد پسر سلمه به سوی نجد و در آن ثمامه بن اسامه  به اسارت در آمد (در سال ششم هجری).

4- ازدواج رسول الله با صفیه دختر پسر اخطب(رض) در سال ششم هجری

5- رفتن پیامبر(ص) به طرف قلعه خیبر در سال هفتم هجری که در بین مکه و مدینه آیه 20 سوره فتح نازل شد آنجا که خداوند می فرماید : وَعَدَكُمُ اللَّـهُ مَغَانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَكُمْ هَـٰذِهِ وَكَفَّ أَيْدِيَ النَّاسِ عَنكُمْ وَلِتَكُونَ آيَةً لِّلْمُؤْمِنِينَ وَيَهْدِيَكُمْ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا﴿٢٠﴾ خداوند غنیمتهای فراوانی را به شما وعده داده است که آنها را به چنگ می‌آورید، ولی این یکی را (که غنائم خیبر است) زودتر برایتان فراهم ساخت، و دست تعدّی مردمان (کینه‌توز و بدنهاد یهودی پیرامون مدینه) را از شما بازداشت، تا نشانه‌ای (بر وفای به عهد پروردگار) برای مؤمنان باشد، و شما را به راه راست رهنمود کند.

6- وفات ابو قحافه پدر ابوبکر صدیق در سال چهاردهم هجری

7- وفات ماریه همسر پیامبر(ص) مادر ابراهیم در سال شانزدهم هجری

8- شهید شدن امام حسین در روز جمعه در سال 61 هجری

9- در ماه محرم اهل مدینه تعهد نامه ای را امضا کردند که در آن طایفه بنی هاشم و بنی عبدالمطلب و بنی عبد مناف را به شعب بن ابی طالب فرستادند و قرار را بر این گذاشتند که با آنها صحبت نکنند و با آنها هم مجلس نشوند و این تعهدنامه را علیه  پیامبر(ص) نوشتند و آن را بر دیوار خانه کعبه آویزان کردند وپیامبر و یارانش را در شعب ابی طالب محاصره و زندانی کردند.

 پیامبر و یارانش و اقوام و فامیلانش در سال هفتم بعثت به شعب ابی طالب تبعید شدند و زندگی خیلی سختی در آنجا داشتند و به مدت 3 سال در آنجا ماندند به گونه ای که صدای گریه بچه ها که از شعب ابی طالب بلند می شد از اطراف  مکه شنیده می شد تا اینکه با اراده خداوند موریانه ای تمام آن تعهدنامه که در خانه کعبه آویزان کرده بودند را خورد و تنها چیزی که از آن باقی مانده بود اسم مبارک الله بود.

ابن عبدالبر می گوید که پیامبر(ص) ده سال از بعثتش گذشته بود که از درّه ابی طالب خارج شده و تحریم ها شکسته شد .

ابوطالب تنها شش ماه از تبعیدش در شعب می گذشت که فوت کردند و خدیجه همسر دلسوز پیامبر(ص) نیز سه روز بعد از شکستن تحریم ها فوت کردند و به همین خاطر رسول الله آن سال را به نام (عام الحزن) سال غم و اندوه نامگذاری کردند.

10- در سال شانزدهم هجری عثمان ابن عفان به این قضیه اشاره می کند که با عمر بن خطاب بیعت کردند.

11- پیامبر بعد از اینکه از حدیبیه باز گشتند شش نفر از یارانش با شش نام جداگانه را به طرف شش پادشاه و بزرگان اطراف مکه فرستادند:

  • نجاشی از حبشه

 2-قیصر ملک روم

 3-انوشیروان از ایران

 4-المقوقس بزرگ قبطیان

 5-حارث بن ابی شمرعسنانی پادشاه بلقاء

 6-هوذه بن علی حنفی از یمامه

12-غزوه نجد در سال دوم هجری

13 رفتن خالد بن ولیه از عراق بطرف شام به دستور ابوبکر صدیق تا رهبری لشکر اسلام را در شام عهده دار شود.

14- جنگ قادسیه بین مسلمانان با رهبری سعد بن ابی وقاص با مشرکان در عراق با رهبری رستم و جالینوس و غیره … و این جنگ در حالی روی داد که تاریخ نویسان می گویند که لشکر رستم چهل و یا شصت هزار نفر بوده اند و با این لشکر هفتاد تا فیل بوده اند که حکم تانک این زمان را داشته اند.

15- بیعت مسلمانان با عثمان بن عفان برای خلافت در سال 24 هجری 644م

 منبع :ذاکر – اسلام ویب

 مترجم : ایوب احمدی

نمایش بیشتر

ایوب احمدی - مهاباد

آذربایجان غربی - مهاباد مترجم - دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا