اصول

*حکم استفاده از داروی جلوگیری از قاعدگی.

شرح سؤال: برخی از خانم‌ها بخاطر جلوگیری از قاعدگی ماهانه، دارو و قرص مصرف می‌کنند چون دوست ندارند از خیر و برکت روزهای رمضان محروم شده و مجبور به آوردن قضایی بشوند. آیا کارشان درست است؟ یا این که در این موضوع شرایطی وجود دارد؟
جواب:

من شخصاً ترجیح می‌دهم که خانم‌ها نباید این کار را بکنند بلکه باید امور به روال طبیعی و فطری جریان داشته باشد، زیرا عادت ماهانه یک امر فطری و طبیعی برای تمام زنان است که خداوند در نهاد آنان قرار داده است. زنان باید به فطرت راضی باشند. زیرا در دوره‌ی ماهانه حکمت‌هایی نهفته که مناسب حال زنان است و چنانچه جلوی آن گرفته شود چه بسا ضررهایی در پی خواهد داشت.

پیامبر فرموده است: لا ضرر و لا ضرار(8) ضرر زدن به خود و دیگران جایز نیست.
قطع نظر از ضررهایی که رحم در اثر این داروها متحمل می‌شود، بنظر بنده بانوان نباید از این داروها مصرف کنند، بلکه خدا را به خاطر قدرت و حکمتش سپاس گفته و هنگامی که قاعده می‌شوند از نماز و روزه خوداری نمایند و بعد از رمضان به تعداد روزهایی که در عادت ماهانه بوده‌اند روزه‌ها را قضا کنند.شیخ ابن عثیمین- فتاوای روزه، ص(64)

[8] مسند احمد (1/313)، ابن ماجه (2341)، با لفظ لا ضرر و لا إِضرار. امام نوری گفته است. این حدیث طرق مختلفی دارد که همدیگر را تقویت می‌کند.

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا