اصول

حکم باعجله خواندن نماز تراویح

سئوال: حکم سریع و با شتاب خواندن نماز تراویح چیست؟

جواب:

در صحیح بخاری و مسلم از پیامبر خدا (ص) روایت شده است که می فرماید: مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ «هر کس شب های رمضان را از روی ایمان و اخلاص به نماز بگذراند، همه ی گناهان گذشته اش آمرزیده می شود». رسول الله (ص) شب زنده داری در ماه رمضان را سبب پاک شدن گناهان و خطاها اعلان فرموده است؛ ولی باید دانست زنده داری تنها در صورتی باعث آمرزش گناهان و پاک شدن از پلیدی ها می گردد که انسان مسلمان آن را با شروط و ارکان و آداب  و به طور کامل انجام دهد. چنان که می دانیم با طمانینه و تأنی خواندن سوره ی فاتحه و با طمانینه انجام دادن رکوع ها و سجده ها یکی از ارکان نماز است؛ زیرا پیامبر (ص) هنگامی که می دید شخصی نمازش را درست ادا نمی نماید و برای مثال رعایت طمانینه را در نماز نمی نمود به او می فرمود: «ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّکَ لَمْ تُصَلِّ»«بازگرد و دوباره نماز بخوان؛ زیرا که تو هنوز نماز نخوانده ای. بعضی از علما کمترین حد این طمانینه را به اندازه ی یک «سبحان ربی الاعلی» و بعضی دیگر مانند شیخ الاسلام ابن تیمیه شرط کرده اند که مقدار طمانینه در رکوع و سجده لازم است به اندازه ی سه بار تسبیح گفتن «سبحان ربی الاعلی» باشد؛ به دلیل اینکه در حدیث سه بار تسبیح آمده است و این کمترین حد طمانینه است.

اما خشوع در نماز دونوع است: خشوع جسمانی که عبارت است از اینکه اندام های بدن از حرکت باز ایستد، و انسان روباه آسا به این طرف و آن طرف نگاه نکند و همچون خروس نوک نزند، و خیلی تند و سریع به رکوع و سجده نپردازد. و اما خشوع قلبی به معنای حضور عظمت خداوند در قلب انسان است و آن حاصل نمی شود جز با تأمل و دقت در آن آیات قرآنی که در نماز تلاوت می شوند و یادآوری قیامت و یادآوری اینکه شخص نمازگزار در پیشگاه خداوند عزوجل قرار دارد. بنابراین لازم است مسلمان نمازگزار توجه داشته باشد که در نماز با خداوند متعال به گفتگو می پردازد و باید در هر حرکت و رکنی از نماز حضور قلب داشته باشد. از این رو نمازگزارانی که تمامی هم و قصدشان این باشد که از نماز فارغ شوند و آن را بار سنگینی بر دوش خود احساس می کنند؛ اینگونه نماز خواندن مورد قبول درگاه خداوند متعال نخواهد بود. بسیاری از مردم در ماه رمضان فقط در فاصله ی چند دقیقه ۲۳ رکعت نماز می خوانند، نماز با این کیفیت چنان که در حدیث آمده است: سیاه و تاریک به سوی آسمان بالا می رود و به نمازگزار گفته می شود: (ضیعک الله کما ضیعتنی) خداوند تو را تباه گرداند، همانگونه که تو مرا تباه گردانیدی. سفارش و نصیحت من به بسیاری از ائمه جماعت که می خواهند آن تعداد رکعات نماز [۲۳ رکعت] را با شتاب و بدون حضور قلب و آرامش بدنی ادا کنند، این است که اگر ۸ رکعت نماز با خشوع و طمانینه لازم به جا آورند بهتر از خواندن ۲۳ رکعت نماز آن چنانی می باشد.

در ادای نماز کمیت مورد توجه نیست بلکه کیفیت و نحوه ی ادای نماز مورد توجه است.

از خداوند متعال خواستاریم که ما را در زمره مسلمانان خاشع قرار دهد.

دکتر یوسف قرضاوی

تابش

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا