اصول

حکم بزرگداشت مراسم ولادت پیامبر صلی الله علیه وسلم

حکم بزرگداشت مراسم ولادت پیامبر صلی الله علیه وسلم
پرسش :
حکم گرد آمدن و برگزاری مراسم سالگرد ولادت پیامبر صلی الله علیه وسلم و مناسبات دیگر اسلامی، مانند هجرت به مدینه، اسرا و معراج چیست ؟

پاسخ:
به نام خداوند بخشندەی مهربان و با درود و سلام بر پیامبر اسلام اما بعد …
بعضی از مسلمانان برگزاری هر گونه مراسم و یا ارائه هر سخنی به خاطر یادآوری مناسبات اسلامی، مانند ولادت پیامبر، هجرت پیامبر، اسرا و معراج و یا فتح مکه و یا غزوه بدر، یا هر رخدادی از سیره ی پیامبر و سخن گفتن از این مناسبتها را بدعت در دین می دانند؛ در حالی کە هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی شایستەی جهنم است!!
این قضاوت به صورت کلی درست نیست و آنچه در این زمینه ما مخالف آن هستیم، برگزاری مراسم هوایی است که با رفتارهای غیر مشروع که در دین وجود ندارند همراه باشد؛ اما مراسم هایی که در بعضی از کشورها به مناسبت ولادت پیامبر و اولیاء و صالحان و نیکان برگزار می شود، که اگر در آن از شخصیت و سیره و رسالت و پیامِ پیامبر بحث گردد، برای همه مایه ی رحمت و برکت است و بدعتی نیز در آن صورت نگرفته است!!!

ما وقتی از این مناسبات صحبت می کنیم، نعمت اسلام را به مردم یاد آوری می کنیم و یادآوری نعمت هم چیز خوبی است، که خداوند نیز در قرآن بدان دستور داده است…
خداوند یادآوری می کند که این نعمت ها را از یاد نبرید؛ بدین معنی که بر ما واجب است که این نعمت ها را فراموش نکنیم و خداوند را سپاسگذار و شاکر باشیم.
در آیەای دیگر می فرماید :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
ای مؤمنان! نعمتی را که خدا به شما بخشیده است به یاد آورید. بدان گاه که جمعی خواستند به سوی شما دست‌درازی کنند (و شما را از میان بردارند) امّا خدا دست آنان را از شما باز داشت (و شرّ آنان را از سر شما کوتاه کرد). از خدا بترسید، و باید که مؤمنان تنها بر خدا تکیه کنند. ( سوره مائده آیه ۱۱)

خداوند به مومنان یادآور می شود آنگاه که یهودیان بنی قینقاع تصمیم گرفتند پیامبر را ترور نمایند و نقشەی نابودی او را پی ریزی کردند؛ ولی نقشەی خدا از نقشەی آنها قوی تر و سریع تر است

وَیَمْکُرُونَ وَیَمْکُرُ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ.
آنان چاره می‌اندیشیدند و نقشه می‌کشیدند (که چگونه به تو شرّ و بلا برسانند) و خدا (هم برای نجات تو از شرّ و بلای ایشان) تدبیر و چاره‌سازی می‌کرد، و خداوند بهترین چاره‌ساز است.
( سوره انفال آیه ۳۰)

پس یادآوری نعمت چیز خوبی است و باید نعمات خدا را یادآوری کنیم و این حوادث را به مسلمانان یادآوری نماییم و همچنین درسهایی که از آن مناسبات گرفته می شود را برایشان تشریح نماییم. راستی با این تعریف و توصیف، چه بدعت و گمراهی ای در اجرای این مراسمات وجود دارد ؟

نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی
ترجمه : رحیم رهرو.

نمایش بیشتر

عبدالرحیم رهرو

✅ محل سکونت : آذربایجان غربی - مهاباد ☑ دعوتگر دینی و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا