اصول

حکم خروج منی و مذی

*آیا با خروج مذی (آب عشق) روزه فاسد می‌شود؟

شرح سؤال: در یکی از روزهای ماه رمضان با همسرم شوخی می‌کردم، متوجه شدم که مذی (مایعی که هنگام ملاعیت با زن از مجرای تناسلی خارج می‌شود) از من خارج شده است، آیا بر من کفاره لازم است؟
جواب:

 اگر اصل موضوع همان است که نوشته‌اید بر شما قضا و کفاره لازم نیست؛ مگر این که ثابت شود مایعی که از شما خارج شده است آب منی باشد که در این صورت فقط غسل و قضا لازم است بدون کفاره.فتاوای کمیسیون دائمی مباحث علمی و افتا(10/273)

* احتلام در اثنای روزه:
شرح سؤال: در یکی از ایام ماه مبارک رمضان در خواب احتلام شدم، حکم روزه‌ام چیست؟ آیا بر من کفاره لازم است؟
جواب:

 انسان به خاطر احتلام در حالت روزه یا در حالت احرام گناهکار نمی‌شود و هیچ تأثیری بر روزه و حج و عمره ندارد؛ قضا و کفاره هم لازم نیست. تنها چیزی که بر احتلام شونده واجب است همان غسل است- اگر منی خارج شده باشد.
فتاوای کمیسیون دائمی مباحث علما و افتا(10/274)
*حکم استمنا (خود ارضایی) برای روزه‌دار:
شرح سؤال: کسی که در ماه رمضان دچار هیجانات شدید شهوانی شده و اِستمنا می‌کند آیا روزه‌اش باطل می‌شود، در صورت مثبت بودن پاسخ آیا قضا و کفاره بر او واجب می‌شود؟

جواب:

 استمنا در رمضان و غیر رمضان حرام است. زیرا الله تعالی می‌فرمایند:
وَٱلَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَأِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ٱبْتَغَى وَرَآءَ ذَلِکَ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ ٱلْعَادُونَ (معارج 29، 30، 31)
«و آن کسانی که شرمگاه خویش را محافظت می‌دارند، مگر از زنان و کنیزان خود که در این صورت ملامت و سرزنشی بر آنان نیست و آنان که فراتر از این را دنبال کنند تجاوز کار به شمار می‌روند.»بنابراین شخصی که در حین روزه مرتکب عمل خود ارضائی بشود باید به درگاه الله توبه نموده و قضای روزه‌اش را بجا بیاورد. کفاره بر او واجب نیست، زیرا حکم کفاره فقط بر جماع و آمیزش وارد شده است.
فتاوای کمیسیون دایمی مباحث علمی و افتا(10/251)

اصلاح وب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا