اصول

حکم درآوردن دندان و کشیدن خون در ایام رمضان:

شرح سؤال: آیا درآوردن دندان، فرو بردن آب دهان و کشیدن خون برای نمونه‌گیری، موجب باطل شدن روزه می‌شود؟
جواب:

 خونریزی در اثر کشیدن دندان و مانند آن روزه را باطل نمی‌کند، زیرا تأثیر این خونریزی مانند تأثیر حجامت نیست. روزه همچنین بخاطر کشیدن خون برای نمونه گیری باطل نمی‌گردد، چون احیاناً پزشک مجبور به گرفتن مقدار کمی خون از بیمار می‌شود تا آن را آزمایش نموده و بیماری را تشخیص دهد، که به علت اندک بودن این خون روزه باطل نمی‌شود، زیرا اصل بقای روزه است و ما حق نداریم که بدون برهان ودلیل شرعی حکم به ابطال روزه کنیم. اما کشیدن خون زیاد از شخص روزه‌دار و اهدای آن به بیماران نیازمند، روزه را باطل میکند، بنابراین شخصی که روزه‌ی واجب دارد نباید اقدام به اهدای خون نماید مگر برای بیماری که در شرایط فوق العاده خطرناکی قرار گرفته باشد و نتواند تا بعد از غروب دوام بیاورد، در این صورت اگر پزشکان تشخیص بدهند که خون این روزه‌دار برایش مفید است و مشکل را بر طرف می‌سازد جایز است که خونش را به او اهدا نماید. و اهدا کننده باید پس از اهدای خون خوردنیهای مقوی مصرف کند تا انرژی از دست رفته‌اش به او باز گردد. ناگفته نماند که قضای این روزه بر او لازم است.
شیخ ابن عثیمین- مسائل عن الصیام- دار ابن الجوزی، ص:((25، 26))
*حکم خونی که خود به خود از بدن خارج می‌شود:
شرح سؤال: مسافری در یکی از ایام ماه رمضان بعد از نماز ظهر به طور ناگهانی از ناحیه‌ی بینی یا دهان دچار خون ریزی می‌شود و با این وجود روزه‌اش را به اتمام می‌رساند. اکنون چندین سال از آن اتفاق گذشته است و شخص مذکور هنوز هم عوض آن روزه را نگرفته است، آیا قضای روزه بر او لازم است؟
جواب:

خونریزی بطور ناگهانی از دهان یا بینی هیچ تأثیری بر روزه ندارد زیاد باشد یا کم.
فتاوای کمیسیون دایمی مباحث علمی و افتا(10/266، 277)

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا